Bankovnictví v roce 2025? Sci-fi!

Technologie budoucnosti by mohly zajistit existenci personalizovaných nákupních asistentů, sofistikovaných služeb pro vybudování firmy nebo finanční poradenství na míru, které bylo dosud dostupné jen boháčům.
Představte si následující situaci: Chystáte se koupit dům a narazíte na dokonalou nemovitost. Vyvstane ale problém s tím, že nemáte připravené financování. Přitom vás tlačí čas, protože nechcete, aby vám někdo dům snů "vyfoukl".
A nyní vám prozradíme, jak by to mohlo chodit v budoucnu: Vezmete do ruky mobilní telefon, pošlete do banky snímek domu a ofocenou občanku a v řádu minut obdržíte potvrzení o schválení hypotéky. Spojíte se s realitním makléřem, dohodnete se na smlouvě a nemovitost bude vaše.
Minimálně těm, kteří si procesem koupě domu v poslední době prošli, to jistě zní jako sci-fi. Podle banky Santander ale přesně takto vypadá budoucnost bankovnictví. Teoreticky už by takto rozvinuté technologie a data měly mít k dispozici i současné banky, prakticky je ale potřeba jejich systémy ještě významně doladit, aby vše fungovalo hladce a efektivně a klienti byli ochotni přijmout nové způsoby komunikace.
Hlídání rozpočtu
Vzhledem k tomu, že současní zákazníci s sebou nosí chytré telefony téměř všude a navykli si platit kartou nebo on-line, jejich banka by již nyní mohla využívat informací o tom, kde se nacházejí a co právě dělají. Není například žádnou novinkou, že některé finanční instituce uzavírají dohody s obchody, které pravidelně navštěvujete, aby vám nabízely slevy k nákupům.
A počkejte za pár let! Až půjdete do obchodu v roce 2025, vaše banka vám automaticky předloží nabídky alternativních obchodů, kde lze nakoupit stejné produkty levněji, nebo vybere, který účet je vhodný pro kterou transakci. Jindy vás zase automaticky upozorní na to, že vám zbývá ještě týden do výplaty, a pokud si teď koupíte ty úžasné drahé boty, nezbude vám na základní výdaje. Zákazníci by také prostřednictvím různých aplikací mohli sledovat své účty za energie a porovnávat je s ostatními domácnostmi s podobnými parametry. V případě potřeby by mohly jedním kliknutím přejít na lepší smlouvu.
Kybernetická rizika
Může to působit nebezpečně, nechávat bankám o sobě tolik informací, ale vzpomeňte si, jak by před dvaceti lety někdo reagoval na koncept sociálních sítí. Facebook byl spuštěn před deseti lety a od té doby miliony lidí dobrovolně sdílí on-line detailní osobní data. iPhone byl představen v roce 2007 a odstartoval revoluci v mobilním odvětví. Uživatelům již nepřijde vůbec nic divného na tom, že sdílejí data o tom, kde jsou, o svých spotřebitelských preferencích či povaze.
Po zpočátku neřízeném nástupu technologií už internetové firmy pochopily, že si klienti cení soukromí a chtějí být do rozhodnutí o nakládání s důvěrnými daty zapojeni. Banky mají tu výhodu, že do digitálního světa vstupují o něco později, když jsou již prvotní mouchy vychytané, a jsou o něco poučenější o averzi veřejnosti vůči "invazivním" technologiím.
Všechny banky slibují, že zmíněné vysoce personalizované služby, které jsou postaveny na analýze dat zákazníků, budou anonymní a využívané jen v souladu se zájmy klientů. Ty ale nebude jednoduché přesvědčit o tom, že jsou jejich data v absolutním bezpečí. Stále jsme v éře, v níž bankovní IT systémy často trpí vážnými poruchami, data jsou kradena a digitalizované banky se stávají oblíbeným cílem hackerů a sabotérů, kteří chtějí uškodit finančnímu sektoru a jeho klientům. Způsobem, jak zákazníky přesvědčit, je ukázat jim hmatatelné výhody analýzy dat a propracovat bezpečnost.
Data, která leží ladem
Banky již mají informace, které by mohly umožnit začít nabízet personalizované služby, jaké jsou dnes dostupné prostřednictvím jednotlivých živých privátních bankéřů jen nejbohatšímu segmentu. Většina těchto dat ale zůstává nevyužita.
Peter Simon z Barclays představuje takzvanou technologii beacon, která upozorní personál na to, že se připojí klient, a je okamžitě schopna vyhodnotit jeho specifické potřeby. Simon očekává, že si v budoucnu beacon získá přízeň širší klientské základny. Banka bude elektronicky upozorněna na specifickou finanční situaci zákazníka a v reakci na to nabídne službu na míru podobně, jako to dnes chodí v privátním bankovnictví.
Personalizované obchody
Může to ale fungovat i v ostatních oblastech. Zákazníka bude možné identifikovat například hned, jakmile vstoupí do supermarketu. Produkty, které si vybere, se automaticky zaregistrují a z bankovního účtu se provede platba ve chvíli, kdy s nimi opustí obchod. Vyhne se frontě a ušetří i čas nutný k provedení platby. Šlo by tedy de facto o další rozvoj bezkontaktního placení.
Pomoc podnikatelům
Využívání analýzy dat se možná brzy rozšíří i do podnikatelské sféry. Barclays nedávno spustila veřejně dostupnou službu Local Insights, která umožňuje firmám sledovat lokální spotřebitelské trendy nebo finanční statistiky. Podniky by také například díky technologiím mohly porovnávat vlastní výkonnost s konkurenty v okolí nebo dostávat tipy na zdokonalení služeb.
Simon McNamara z RBS kdysi investoval do kvantové počítačové firmy zvané 1QBit a očekává, že se začnou dít velké věci. "Zabýváme se ověřovací technologií, která by měla být bezpečnější než otisky prstů. Narazili jsme na několik problémů, na jejichž odstranění ale pracujeme," tvrdí McNamara. RBS již dříve spustila identifikaci otisků prstů pro uživatele s iPhony a 80 % z těch, kterým je dostupná, ji již začalo využívat.
Potenciál hi-tech biometrie je možná nedozírný. Lloyds zase testovala začátkem roku ID srdečního tepu. Pokud se na trhu uchytí nositelná zařízení typu Apple Watch, nemusí být ani tato technologie k zahození.
Konec platebních karet
Chytré mobily a hodinky nemusejí být jen jedním ze způsobů pro kontakt s bankou nebo k ověření identity, mohou zcela nahradit debetní a kreditní karty. V současnosti se začíná rozvíjet využití bezkontaktních nálepek, které lze například nalepit na zadní stranu mobilu, tak proč by se v budoucnu nemohly stát samozřejmostí zabudované čipy nebo chytré aplikace přímo v zařízení.
Díky zlepšování bezpečnosti smartphonů budou moci být informace o bankovním kontu uloženy v zařízení, což učiní ze stávajících karet přežitek. Velký potenciál mají technologie rozpoznávání obličeje. Bude ale ještě nějakou dobu trvat, než se stroje naučí identifikovat obličej v pohybu, jiném úhlu nebo s novým účesem.
Chytré spotřebiče
Pokud mají digitální inovace změnit život obchodníků a podniků, měly by přijít přímo k zákazníkům domů. Rovnováha mezi pohodlím a bezpečností může být podrobena největšímu testu, až si lidé všimnou toho, že jim spotřebiče sami strhávají finance z jejich bankovního účtu.
"Představte si, že by všechna zařízení od vaší ledničky po vaše auto měla v sobě nějaký druh síťového připojení," říká Anne Bodenová, šéfka začínající čistě mobilní banky Starling. "Rozbila by se součástka ve vaší pračce a ona by si sama objednala opravu bez potřeby vaší práce s bankovním kontem."
Nelze asi čekat, že během deseti let zmizí tradiční bankovnictví. Stále bude existovat množství poboček, kam bude moci klient přijít a setkat se přímo se svým poradcem. Zejména když půjde o složitější transakce nebo finanční poradenství. Poboček ale bude ubývat a banky budou stále více digitální.
Zdroj: Telegraph
Doporučujeme
Aktuality
