US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,47 %
NASDAQ+0,24 %
S&P 500+0,40 %
ČEZ+0,08 %
KB-0,39 %
Erste+0,05 %

Evropští poslanci požadují zavedení přesnějších testů emisí aut

Evropská komise (EK) by měla urychleně prosadit zavedení důkladnějších testů emisí, aby se předešlo opakování nynějšího skandálu v německé automobilce Volkswagen. Během úterní debaty o možných dopadech falšování testů emisí na země EU se na tom shodli evropští poslanci. Eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowská přislíbila, že komise zajistí vytvoření přesnějších pravidel pro testování automobilů.

Redakce IW
Redakce IW
6. 10. 2015 | 18:53
Auta

"Je zjevné, že Evropa čelí stejnému problému jako Spojené státy, ale na rozdíl od USA jsme jej neodhalili," prohlásil lidovecký europoslanec Peter Liese. Německá automobilka Volkswagen po vypuknutí skandálu v USA přiznala, že do zhruba 11 milionů aut po celém světě instalovala software umožňující manipulovat s testy emisí.

Podle mnohých Lieseho kolegů z pléna je manipulace s hodnotami emisí strategií nejen Volkswagenu, ale i dalších výrobců aut. Europoslanci ostře kritizovali EK, že nebyla schopna předejít tomu, aby automobilky zastaralé testy obcházely, klamaly tím spotřebitele a poškozovaly životní prostředí. Skandál podle řady europoslanců ohrožuje celý automobilový průmysl a komise musí rychle jednat.

Komisařka Bieńkowská v reakci na skandál uvedla, že v zemích unie existuje politická vůle k zavedení nového systému testování, který chce Evropská komise zavést, což přivítali zvláště zastánci ekologicky odpovědné politiky v EP.

"Znečištění vzduchu je v Evropě tichý, ale mocný zabiják a my musíme zajistit tvrdá pravidla pro boj s tímto problémem, k jehož hlavním zdrojům patří automobilová doprava," uvedl Bas Eickhout z frakce zelených. Návrh na nový systém emisních testů, který by pro nové vozy měl platit od roku 2018, schválil na konci září výbor EP pro životní prostředí.

O usnesení na toto téma bude plénum parlamentu hlasovat na zasedání na konci října.

Podle Bieńkowské není práce na novém testovacím systému přímou reakcí na současnou aféru. Komise je prý iniciovala již okolo roku 2011, kdy dospěla k závěru, že dosavadní testy vytvořené před více než dvěma desetiletími jsou zastaralé. "Začali jsme se proto snažit vyvinout nové testy. Práce je téměř hotova a musí být dokončena co možno nejrychleji," prohlásila eurokomisařka.

Skandál může pro Volkswagen znamenat náklady v desítkách miliard eur na nápravu škod a potenciální soudní výlohy. Řada poslanců v této souvislosti upozornila na fakt, že finanční problémy kolosu mohou vést ke ztrátě až tisíců pracovních míst, a proto by nová pravidla neměla být primárně bičem na automobilky. Předseda EP Martin Schulz minulý týden prohlásil, že aféra bude ranou pro celou německou ekonomiku.

Pro přijetí efektivnějších pravidel se během diskuse na plénu vyslovili také někteří čeští europoslanci. "Předpisy v této oblasti nesmí poskytovat prostor pro více výkladů a více možností, jak tyto testy interpretovat," uvedla Dita Charanzová z frakce liberálů, podle níž jsou současná pravidla zastaralá.

Bouřlivou diskusi nejvíce vyhrotil Ital Gianluca Buonanno, který v úvodu svého příspěvku přiřkl vinu za emisní podvod německé kancléřce Angele Merkelové, načež odhalil tričko s jejím portrétem s dokresleným hitlerovským knírkem, za což mu byl odpojen mikrofon.

Zdroj: ČTK

AutaEkologie a životní prostředíVolkswagen
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

S&P 500 na dalším rekordu? Pro české investory trh píše trochu jiný příběh

S&P 500 na dalším rekordu? Pro české investory trh píše trochu jiný příběh

25. 7.-Andrej Rády
Americké akcie