US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES-0,58 %
NASDAQ-0,51 %
S&P 500-0,56 %
ČEZ+0,58 %
KB+0,10 %
Erste-0,20 %

Vozy Opel podle německých ekologů ukazují nesrovnalosti u emisí

Některé vozy automobilky Opel vytvářejí v běžném provozu až pětinásobné množství emisí oxidu dusíku ve srovnání s laboratorními testy. Na tiskové konferenci v Berlíně to v pátek řekli zástupci ekologického sdružení Deutsche Umwelthilfe (DUH), kteří nechali vybraný typ aut s dieselovým motorem testovat ve Švýcarsku. Ekologové nyní žádají německé úřady, aby prověřily, zda se Opel nedopustil manipulace s emisními testy podobně jako automobilový koncern Volkswagen.

Redakce IW
Redakce IW
23. 10. 2015 | 11:52
Auta

"Nechali jsme provést dva testy vozu Opel Zafira, který byl uveden do provozu letos v srpnu. První z nich byl klasický test vozu, který slouží pro zjištění emisí. Při druhém jsme simulovali běžný provoz a nechali jsme připojit druhý jezdící pás, aby se točila i zadní kola auta. Emise při druhém testu vzrostly o 400 %," řekl novinářům předseda DUH Jürgen Resch. Ve chvíli, kdy se kola točila rychlostí odpovídající 150 kilometrům v hodině, pak podle DUH dosáhly emise úrovní, které běžnými přístroji nebylo možné změřit; později se ukázalo, že šlo o sedmnáctinásobek normy.

"Neexistuje žádné fyzikální vysvětlení, proč by se měly emise zvyšovat jen proto, že se točí čtyři kola místo dvou. Zvlášť, když zadní kola motorem poháněná nejsou," řekl Resch. Podle švýcarských expertů to lze vysvětlit vypnutím systému AdBlue, který do zplodin vstřikuje močovinu, aby oxidy dusíku neutralizoval. DUH proto německý úřad pro dohled nad automobilovým trhem (KBA) vyzval, aby záležitost prověřil.

Nesrovnalosti s testy emisí objevily v září americké úřady u některých dieselových aut koncernu Volkswagen. Koncern následně přiznal, že zhruba do 11 milionů aut po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí.

Opel však zdůraznil, že jeho softwarové vybavení neobsahuje nic, co by umožnilo zjišťovat, zda je vozidlo testováno na emise, a podle toho zapojovat systém kontroly emisí. Firma uvedla, že aktivisté z DUH jí odmítli poskytnout výsledky testování v Bernu, aby je mohla prostudovat.

Inženýři Opelu uskutečnili vlastní testy se stejným vozem tak, jak jej údajně testovali experti v Bernu, tedy v režimu otáčení dvou i čtyř kol. "Zjištěné hodnoty se pohybovaly v rámci zákonných předpisů pro oba druhy měření", uvedl Opel podle agentury DPA. "Nic jiného není možné, protože otáčení zadních kol Zafiry nemá na systém úpravy výfukových plynů žádný vliv," dodala firma.

Resch už na počátku října v rozhovoru s ČTK vyjádřil přesvědčení, že Volkswagen není jediným koncernem, který s emisemi manipuloval. V pátek uvedl, že DUH vybrala k testům vůz Opel Zafira, protože měla indicie od zdrojů v automobilovém průmyslu, že auta koncernu Opel vydávají v běžném provozu několikanásobně větší emise oxidů dusíku, než kolik povolují evropské normy. Sdružení chce v příštích měsících testovat ještě další vozy, u nichž má podezření na falšování údajů o emisích.

Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu již srazil tržní hodnotu podniku o třetinu, donutil k odchodu generálního ředitele společnosti a vedl k vyšetřování po celém světě. Minulý týden Volkswagen oznámil, že kvůli skandálu svolá v Evropské unii do servisů zhruba 8,5 milionu vozů s naftovým motorem.

Volkswagen si již na náklady spojené se skandálem vytvořil rezervu 6,5 miliardy eur. Řada analytiků však předpokládá, že tato rezerva nebude dostatečná. V samotných Spojených státech Volkswagenu například hrozí pokuta až 18 miliard dolarů.

Zdroj: ČTK

AutaEkologie a životní prostředíPodvod
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Soudy proti Trumpovi: 12 poznámek k budoucnosti amerického politického systému

Soudy proti Trumpovi: 12 poznámek k budoucnosti amerického politického systému

24. 5.-Andrej Rády
Ekonomické a politické hrozby