US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,77 %
NASDAQ+1,02 %
S&P 500+0,83 %
ČEZ-0,90 %
KB-0,67 %
Erste-0,87 %

Nálada německých spotřebitelů před Vánoci klesá, ale pomaleji

Nálada německých spotřebitelů pokračuje v poklesu. Propad je ale menší, než se čekalo, a ochota nakupovat se dokonce zlepšila. Vyplývá to z průzkumu společnosti GfK. Index spotřebitelské důvěry pro prosinec sestoupil na 9,3 bodu z listopadových 9,4 bodu. Dostal se tak na nejnižší úroveň od února. Analytici v anketě agentury Reutersale očekávali propad až na 9,2 bodu.

Redakce IW
Redakce IW
27. 11. 2015 | 14:10
Německo

Důvěra německých spotřebitelů v domácí ekonomika klesá již šestým měsícem v řadě, byť tempo poklesu nyní výrazně zpomalilo. Propad souvisí především s obavami ohledně vývoje na pracovním trhu. Zhruba 69 % respondentů očekává, že kvůli rekordnímu přílivu žadatelů o azyl do země stoupne nezaměstnanost. V Německu bylo od začátku letošního roku podle čtvrtečních dat zaregistrováno už zhruba 945 000 nově příchozích migrantů. Spolková vláda přitom za celý letošní rok počítala s 800 000 běženci.

Ochotou německých spotřebitelů utrácet ale vývoj z poslední doby podle všeho neotřásl. Dílčí index vzrostl o tři body na 48,9 bodu. Odpovídají tomu také příznivé údaje z maloobchodu za prvních devět měsíců roku. Data naznačují, že soukromá spotřeba bude nadále hlavním pilířem německé ekonomiky.

Průzkum GfK, kterého se zúčastnilo zhruba 2000 lidí, se uskutečnil před teroristickými útoky v Paříži. Je otázkou, zda se obavy z dalších podobných útoků nějak odrazí v plánech na vánoční nákupy.

Analytik GfK Rolf Bürkl ale uvedl, že letošní vánoční tržby vidí optimisticky. "Je možné, že tu a tam se pár lidí nákupům na vánočním trhu nebo návštěvě nákupního střediska vyhne," uvedl analytik GfK Rolf Bürkl. To by ale naopak mohlo pomoci internetovému prodeji.

Agentura GfK také uvedla, že Němci letos plánují utratit za dárky v průměru 274 eur, o 11 eur neboli o čtyři procenta méně než loni. Maloobchodníci mohou očekávat vánoční tržby o zhruba pět procent nižší než loni. Hodně lidí ale plánuje obdarovat své blízké penězi, z čehož by maloobchodníci mohli posléze těžit, uvedl analytik GfK Wolfgang Adlwarth.

Němci zároveň dávají více peněz na charitu. Za prvních devět měsíců roku se příspěvky na charitativní účely zvýšily o téměř 14 %.

"Kromě zemětřesení v Nepálu letos na jaře je to jasně kvůli přílivu uprchlíků, kteří do Německa přicházejí především od září," uvedl podle agentury Reuters Adlwarth. Tento trend je patrný především u lidí kolem 30 let. Očekává se, že tato věková skupina za dárky utratí o 24 eur méně, na charitu ale letos dá o 63 eur více.

Zdroj: ČTK

NěmeckoSpotřebitelská důvěra
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Tokenizované akcie: Robinhood otevírá revoluční cestu plnou příležitostí, není ale bez rizik

Tokenizované akcie: Robinhood otevírá revoluční cestu plnou příležitostí, není ale bez rizik

3. 7.-Pavel Kohár
Informační technologie