US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,91 %
NASDAQ-0,82 %
S&P 500-0,11 %
ČEZ-1,05 %
KB+0,30 %
Erste-0,31 %

Maloobchodní tržby v ČR v říjnu stouply meziročně o 5,6 %

Tržby v českém maloobchodě bez aut v říjnu meziročně stouply o 5,6 %, v září vzrostly podle revidovaných údajů o 5,2 %. Růst tržeb zaznamenali obchodníci ve všech hlavních skupinách prodejen. Informoval o tom v pátek Český statistický úřad. Za prodej pohonných hmot maloobchodníci utržili proti loňskému říjnu o 7,6 % více, za nepotravinářské zboží o 6,5 % a za potraviny o 3,8 % více.

Redakce IW
Redakce IW
4. 12. 2015 | 9:13
Česká ekonomika

Podle ČSÚ ve specializovaných prodejnách spotřebitelé více nakupovali oděvy a obuv, výrobky pro kulturu, sport, rekreaci a domácnost a farmaceutické a kosmetického zboží.

Obchodníci utržili více peněz i za počítačová a komunikační zařízení a za potraviny a lidé opět více využívali i nabídek internetových prodejců a zásilkových služeb. Tržby stouply i nespecializovaným prodejnám, v jejichž nabídce převažovaly potraviny.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel byly meziročně vyšší o 11,2 %, přičemž za prodej aut včetně náhradních dílů stouply tržby obchodníkům o 12 % a za opravy o 7,7 %.

Po očištění o vliv počtu pracovních dní byly říjnové maloobchodní tržby meziročně vyšší o 6,8 %, meziměsíčně po očištění o sezonní vlivy se reálně zvýšily o procento.

"Říjnové hodnoty maloobchodních tržeb příjemně překvapily i přes vyšší srovnávací základnu z října 2014. Příznivý vývoj je však v souladu s vývojem říjnové spotřebitelské důvěry, která zaznamenala jeden z nejvyšších meziměsíčních růstů v tomto roce. Tomu napomáhá i příznivý vývoj na trhu práce - pokles míry nezaměstnanosti a postupně zrychlující dynamika mezd. Spotřebitelský sentiment tak setrvává silný a dle nadále optimistického vývoje důvěry spotřebitelů by tento vývoj měl zůstat příznivý po celý letošní rok," říká Jakub Seidler, hlavní ekonom ING pro ČR.

"Celkově jsou data v souladu s naší střednědobou prognózou. Za vysokým růstem tržeb stojí především zlepšení situace na trhu práce (rychlý a výrazný pokles míry nezaměstnanosti a růst reálných mezd) a také sentiment domácností a firem v české ekonomice. To se týká i očekávání ekonomických subjektů (především domácností) do budoucna. Jinými slovy, domácnosti svoji budoucí ekonomickou situaci hodnotí kladně, nebojí se utrácet ani za statky dlouhodobé spotřeby," doplnil Jiří Polanský, ekonom České spořitelny.

Zdroj: ČTK

Česká ekonomikaMaloobchodTržby
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Akciové tipy na prázdniny, na které v mainstreamu nenarazíte

Akciové tipy na prázdniny, na které v mainstreamu nenarazíte

27. 6.-Vendula Pokorná