17. 4. 2021 20:31
V PONDĚLÍ V 10 HODIN ŽIVĚ: Expertní tržní výhled
Dostat se z pozice řadového zaměstnance na post manažera nemusí trvat až tak dlouho. Stát se ale respektovaným nadřízeným se někdy člověku nepodaří ani za deset let. Chyb, kterých se lidé ve vrcholných firemních funkcích dopouštějí, je řada. Ze všeho nejčastěji se ale prohřešky týkají neadekvátní komunikace s podřízenými. Následujících deset vět patří mezi to nejhorší, co mohou manažeři vypustit z úst.
Doufejte, že tuto větu nikdy neuslyšíte. A pokud ano, neváhejte z firmy odejít a své zkušenosti a znalosti prodat jinde. Manažer, který své podřízené považuje za pouhé (ná)stroje, jejichž úkol spočívá v bezmyšlenkovitém plnění příkazů, je buď neuvěřitelný amatér, nebo si velmi dobře uvědomuje, že by ho v jeho funkci mohl leckdo nahradit.
Korektní pracovní vztahy jsou bezesporu jednou z nejdůležitějších věcí, které mají vliv na výkony firemního kolektivu. Přesto by si zkušený manažer neměl respekt budovat tím, že své podřízené bude zastrašovat a denně jim dávat najevo, že pánem je za dveřmi kanceláře v každé situaci on. Autorita manažera musí být přirozená, ne vynucená.
Nikdo neříká, že by zaměstnanci do práce měli chodit v klaunských převlecích a čas v kanceláři trávit předváděním cirkusových čísel. Na druhou stranu ale není ku prospěchu věci ani to, když se člověk takřka bojí pousmát, aby ho nadřízený za jeho přílišný optimismus nekritizoval. Správný manažer by se měl snažit, aby bylo pracovní prostředí klidné a přátelské.
Na tuto jedovatou poznámku si dávejte obzvláště dobrý pozor. Pokud vám ji manažer vpálí do tváře, můžete si být jisti, že si připadá velmi ohrožený. Tentokrát se ale výjimečně může jednat i o dobré znamení. Pokud budete ve svém snažení pokračovat, vedení společnosti si výsledků vaší práce jistě brzy všimne a možná svého nadřízeného ve funkci brzy vystřídáte.
Kouzelná věta, jejíž doslovný překlad zní asi takto: "Nemám ani ponětí, o čem mluvíte, ale kdybych to přiznal, ztratil bych i poslední kousek cti." V okamžiku, kdy manažer slíbí, že o vašem návrhu bude uvažovat, byste mu svůj nápad možná měli zkusit vysvětlit ještě jednou, tentokrát pro jistotu o něco pomaleji. Jinak se totiž jednou provždy ztratí ve spletitých firemních uličkách.
Nezkušení manažeři si většinou neuvědomují, že všechny úkony, které během pracovní doby děláte, na sebe jistým způsobem navazují, a nelze proto jejich pořadí měnit, jak se komu zamane. Až se vám váš nadřízený bude snažit reorganizovat den podle svých představ, v klidu mu vysvětlete, že si jeho zájmu vážíte, ale že upřednostňujete vlastní systém, na který jste dlouhá léta zvyklí.
Kdyby si každý zaměstnanec čas od času nepostěžoval na všudypřítomnou byrokracii, nebylo by v dané společnosti zřejmě něco v pořádku. Pokud mu ale jeho nadřízený na podobnou stížnost vždy odpoví, že on o těchto věcech nerozhoduje, protože je stejně jako zaměstnanci jen pěšákem v poli, je situace kritická. Právě management společnosti má všechny vnitrofiremní záležitosti a mechanismy na starosti a tvrdí-li, že tomu tak není, nemá zřejmě ani ponětí o tom, co je jeho úkolem.
Agresivní rétorika, jíž je tato věta jedinečným příkladem, by ve správně fungující firmě neměla mít místo. Každý člověk je samozřejmě nahraditelný. Pokud si ale manažer myslí, že své podřízené bude k lepším výkonům motivovat tím, že je bude udržovat v napětí a strachu ze ztráty zaměstnání, docílí pravého opaku. Prostředí ve firmě musí být zdravě konkurenční, nikoli plné strachu a nelítostného boje.
Bez ohledu na to, zda je ekonomika uprostřed recese a nezaměstnanost dosahuje rekordních výšin, nebo se hospodářský cyklus zrovna nachází ve své lepší polovině, by o vyslovení této věty dobrý manažer neměl ani uvažovat. I v tomto případě se z pohledu zaměstnance jedná o extrémně demotivující vyjádření, které ho k lepším pracovním výkonům motivovat nebude. Navíc jde o jasný signál toho, že management společnosti nemá ani ponětí, kdo ve firmě pracuje. Kdyby si totiž manažer uvědomoval, jakou snahu jeho podřízení denně vynakládají, nikdy by podobný nesmysl nemohl říci.
Podobné formulace z úst nadřízených následované ostrou kritikou vašich pracovních výkonů neberte moc vážně. Každá společnost, ať již malá, nebo velká, není nikdy názorově jednotná, takže tvrdit, že si něco myslí všichni, je nesmysl. Spíše než skutečnou zpětnou vazbu vám touto větou manažer přiznává svoji slabost a neschopnost stát si za vlastním názorem.