27. 2. 2021 20:31
V PONDĚLÍ V 10 HODIN ŽIVĚ: Expertní tržní výhled
Atraktivní vedoucí manažeři vynášejí svým firmám více peněz, zvyšují obrat a nakopávají cenu akcií, kdykoli se objeví v televizi. Tvrdí to nová studie University of Wisconsin.
Ekonomové z University of Wisconsin, Joseph Halford a Hung-Chia Hsu, ve své nové studii "Krása je bohatství: Vzhled generálních ředitelů a hodnota pro akcionáře" ohodnotili atraktivnost 677 ředitelů firem řazených v indexu S&P 500 na základě tzv. obličejové geometrie.
Studie se snažila zjistit, jestli existuje pozitivní souvislost mezi atraktivitou ředitelů firem a návratností investic dané firmy, což tvrdili John Graham, R.Campbell a Manju Puri z Duke University ve své práci z roku 2010. Jejich studie se zakládala na tom, že dobrý vzhled ředitele znamená, že je schopnější a má lepší vyjednávací schopnosti, což mu umožňuje získávat pro firmu lepší dohody.
Halford a Hsu se podívali na vztah mezi vzhledem ředitele a reakcí akcií na jeho první dny ve funkci a došli k závěru, že index sledující atraktivitu obličeje FAI (facial attractiveness index) má pozitivní a signifikantní vliv na cenu akcií první den nového ředitele ve funkci, což znamená, že akcionáři vnímají hezčího šéfa jako více hodnotného.
Dobrým příkladem je podle obou ekonomů Marissa Mayerová, generální ředitelka Yahoo!, jejíž FAI dosáhl 8,45 bodu z 10 možných a od chvíle, kdy nastoupila do funkce, si Yahoo! vede více než dobře (cena akcií stoupla o více než 150 %).
"Samozřejmě netvrdíme, že veškerý zisk akcií je způsoben jejím vzhledem. Nacházíme zde však pozitivní korelaci," uvedli ekonomové.
Ekonomové provedli řadu testů, analyzovali například 1 830 fúzí a akvizic z let 1985 až 2012, a zjistili, že atraktivnější ředitelé pro své firmy získávali lepší podmínky při dohodách, což prokazuje, že mají lepší vyjednávací schopnosti.
Studie se navíc zaměřila i na vystoupení vedoucích manažerů v televizi CNBC mezi lety 2008 a 2012 a snažila se prokázat korelaci mezi vizáží ředitele a vývojem ceny akcií - a prokázala ji. Halford a Hsu došli k závěru, že akcionáři reagují lépe na sledování atraktivního manažera v televizi.
"Naše výsledky nenaznačují, že by se při hledání ředitele měly firmy soustředit na jeho vzhled a nadřazovat ho jeho dalším schopnostem," doplnili Halford a Hsu. "Na druhou stranu, společnosti, které více závisejí na vyjednávání a vystupování na veřejnosti, by měly při hledání vedoucího manažera klást na vzhled větší důraz," dodali.