Analýza: Chování spotřebitelů se mění, v ekonomice se přesunou biliony dolarů

V mnoha odvětvích se objevují nová rizika a příležitosti. Lidé se totiž kvůli covidu-19 vyhýbají veřejným prostorům a méně létají. A také se mění to, za co utrácejí.

Image
Online nakupování, on-line nakupování, e-shop - ilustrační foto
Obrázek: Pexels.com

Kvůli pandemii, která vede lidi k tomu, aby trávili více času doma, vyhýbali se cestování a změnili své výdajové návyky, mohou firmy očekávat posun ekonomické hodnoty o více než 3 biliony amerických dolarů.

Prostřednictvím makroekonomického modelu, který zahrnuje údaje od 38 tisíc společností z 25 průmyslových odvětví a data o výdajích domácností v 15 zemích, které tvoří přibližně 80 % celosvětového HDP, společnost Accenture mimo jiné zjistila následující:

  • Více než 2 biliony USD se mohou přesunout z odvětví, jako jsou gastronomie, tradiční maloobchod a komerční nemovitosti, protože spotřebitelé tráví více volného času doma.
  • Změny ve výdajích mohou způsobit čistý pokles až o 687 miliard USD napříč průmyslovými odvětvími.
  • Pokud současný pokles v letecké dopravě přetrvá dlouhodoběji, do jiných průmyslových odvětví a ekosystémů bude proudit roční hodnota až 318 miliard USD.

Měnící se chování spotřebitelů vyvolává turbulence, které přetvářejí celá odvětví a jejich ekosystémy. Společnosti musejí být připraveny včas na změny reagovat například responzivními obchodními nebo provozními modely, které podporují agilní technologie. Musejí umět odhalit nové hodnoty a lépe vyhovět požadavkům zákazníků. Pro dosažení ekonomických cílů je důležitá míra provázanosti jednotlivých systémů a schopnost včas reagovat.

Podle nejnovějšího průzkumu Accenture Consumer Pulse očekávají téměř tři čtvrtiny (73 %) respondentů, že v příštích šesti měsících budou trávit volný čas v pohodlí domova. To ovlivňuje tradiční maloobchod i průmysl volného času a směřuje hodnoty do společností, které nabízejí elektronické obchodování a digitální zábavu.

Spotřeba se přesune více do domácností

Krize má nepříjemný dopad na mnoho firem, ale nabízí také příležitosti k novým způsobům podnikání. Pokud budou firmy rozumně otevřené, mohou přinést zákazníkům nové typy zážitků a sobě možnost růstu. Před pandemií covidu-19 byl prodej v obchodech pro většinu společností hlavním nebo jediným prodejním kanálem, s e-commerce a digitálním marketingem si spíše jen pohrávaly. Do budoucna budou vítězit společnosti, které propojí příjemné digitální i fyzické zážitky a nabídnou rychlejší a pohodlnější služby.

Útlum poptávky po letecké dopravě měl hluboké dopady, a to od leteckých společností a letišť přes výrobce letadel až po hotelové řetězce a jejich dodavatele. Data naznačují, že obchodní cesty budou jedním z posledních segmentů, které zažijí v dlouhodobějším horizontu oživení. Vzhledem k tomu, že lidé budou mít nadále čas na dovolenou, je pravděpodobné, že hodnota se přesune do domácího cestovního ruchu, digitální zábavy a rekreace ve volné přírodě.

Zásadní změny v chování, včetně výrazného útlumu letecké dopravy a diskomfortu lidí ve veřejných prostorách, vytvářejí příležitosti v jiných oblastech. Společnosti potřebují inovovat, aby podpořily nové zdroje příjmů a zmapovaly svá partnerství. Mohou nabízet služby s přidanou hodnotou, které uspokojí nové způsoby práce a spotřebitele, kteří dbají o své zdraví. Hotely například mohou využít stávající kapacity k poskytování služeb lidem, kteří zde chtějí během dne pracovat.

KOMPLETNÍ ANALÝZA VČETNĚ GRAFŮ

Zdroj:
Accenture
Koronavirus
Přestat sledovat
Spotřebitelé
Přestat sledovat
Světová ekonomika
Přestat sledovat
Turismus a cestovní ruch
Přestat sledovat
4. 3. 2021 17:01
Roman Koděra: Velké technologie neřekly kvůli vyšším výnosům poslední slovo, pro Apple je velkou…
Akciový trh
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
3. 3. 2021 15:01
Investice do diamantů: Manuál (nejen) pro začátečníky
Diamanty
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Komodity
Přestat sledovat
Ponaučení pro investory
Přestat sledovat
2. 3. 2021 17:01
Technický pohled na trhy: Jaké hladiny sledovat u hlavních indexů, bitcoinu nebo Tesly?
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
25. 2. 2021 21:31
ABCD investora: Tipy na výběr akcií (nejen) ve středoevropském regionu
Akcie ČR
Přestat sledovat
Akciové tipy
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Large caps
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Small caps
Přestat sledovat
Střední a východní Evropa
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat