Evropský maloobchod se zotavuje. Luxus ale čeká na kupce (nejen) z Číny

Evropa se začíná oklepávat z dopadů omezení pohybu lidí kvůli pandemii koronaviru. Data naznačují oživení v rámci maloobchodu, jednoho z nejvíce zasažených odvětví. U luxusního zboží je ale kvůli absenci čínských turistů, kteří zajišťují velkou část poptávky v tomto sektoru, nejbližší výhled nejistý.

Údaje z evropského maloobchodu vyznívají nadějně. Pokles počtu návštěvníků obchodů se zmenšuje, zbývá ale ještě zjistit, co bude následovat po uvolnění pohybu. Budou lidé dále pouze nakupovat, co po mnoho týdnů nemohli, nebo si budou nadměrně kompenzovat předchozí omezení? Zejména maloobchodní prodej se hned v prvních několika týdnech po opětovném otevření ekonomik Německa nebo Švýcarska zotavil rychleji, než se očekávalo.

Poptávka po luxusním zboží ochabuje, turisté chybějí

Na rozdíl od maloobchodu je krátkodobý výhled na poptávku po luxusním zboží v Evropě méně jistý kvůli nepřítomnosti čínských, ale i jiných turistů v Evropě. Čínský sklon k nakupování luxusního zboží je bezprecedentní a tamní turisté představují asi 50 % kupujících luxusního zboží v Evropě. Vzhledem k tomu, že čínští turisté zůstávají doma a utrácejí tam, výrazně vzrostla poptávka po luxusu přímo v Číně. Naproti tomu jsou mnohé luxusní obchody v Evropě v centrech módy, jako jsou Milán a Paříž, opuštěné kvůli obavám z druhé vlny epidemie a závažnosti globální recese.

"Jakmile se ekonomiky začnou normalizovat, očekáváme posun v chování spotřebitelů. Ti se obávají recese a nejistoty zaměstnání, a tak pravděpodobně více šetří a méně utrácejí. Pokud nakupují luxusní zboží, pravděpodobně se rozhodnou pro zavedené značky a klasické modely, které byly navíc eticky vyrobeny. Mileniálové, kteří jsou motorem růstu posledních pár let, mohou být méně stálí než starší zákazníci. Přechod na on-line nákupy byl pak krizí jen urychlen," říká Aneta Wynimko, portfoliomanažerka fondu Fidelity Global Demographics.

V reakci na měnící se chování spotřebitelů módní dům Gucci nedávno uvedl, že jeho kolekce budou mít delší životnost. V zásadě budou "bez sezóny", protože se snížil počet každoročně pořádaných přehlídek z pěti na dvě. Mezitím vzrostla poptávka po ležérním stylu kvůli množství lidí pracujících z domova. Tento zájem pravděpodobně zůstane silný i po krizi. Očekává se také růst poptávky po zdravotních a wellness produktech. Ta ostatně již v posledních měsících zaznamenala nárůst.

Boj o tržní podíl

V maloobchodě sice roste poptávka, stále však panuje nejistota ohledně tempa zotavení ekonomiky. Co bude znamenat větší přesun do on-line prostředí? Bude chuť se oblékat podle poslední módy ve světě, kde vládne snaha o sociální distanc? Přebytek zásob a slevové akce budou v krátkodobém až střednědobém horizontu v sektoru luxusního zboží působit jako protivítr.

Za uplynulých 12 měsíců si luxusní značky vedly lépe než celé odvětví maloobchodu, byly poháněné poptávkou z Číny. A i přes velice nejistý výhled by měly krizi ustát bez větších problémů. "Tyto firmy mají obvykle silné rozvahy, vysoké marže, a co se týče zásob, stojí si rovněž lépe díky flexibilnějším dodavatelským řetězcům. Lídři odvětví toho využili k dalšímu posílení pozic. Kladou větší důraz na udržitelnost svých dodavatelských řetězců a své fungování. To zapadá do toho, co spotřebitelé chtějí, tedy trvanlivé, udržitelné výrobky, které mají hodnotu i při dalším prodeji. Proto nadále preferujeme některé ze zavedených značek, které se ukázaly jako nejodolnější a rychle se zotavují," doplňuje Aneta Wynimko.

Hledáte příležitosti na evropském akciovém trhu? Zkuste GRANOLAS
Pandemie nemoci COVID-19 podtrhly některé trendy z posledních let, jako jsou digitalizace, inovace nebo možné přeskupení dodavatelských řetězců. To vše bude mít výrazný dopad na společnosti v Evropě. Stejně jako úspěšné americké akcie FAANMG se evropské společnosti spojené pod zkratkou GRANOLAS jeví v současném tržním prostředí jako vynikající investice. Vydělávají i v době koronavirové krize a měly by se zařadit k vítězům i dlouhodobě.
Zdroj:
Fidelity International
Evropská ekonomika
Přestat sledovat
Maloobchod
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
4. 3. 2021 17:01
V PÁTEK V 10 HODIN ŽIVĚ: Aktuálně z trhů
Akciový trh
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
3. 3. 2021 15:01
Investice do diamantů: Manuál (nejen) pro začátečníky
Diamanty
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Komodity
Přestat sledovat
Ponaučení pro investory
Přestat sledovat
2. 3. 2021 17:01
Technický pohled na trhy: Jaké hladiny sledovat u hlavních indexů, bitcoinu nebo Tesly?
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
25. 2. 2021 21:31
ABCD investora: Tipy na výběr akcií (nejen) ve středoevropském regionu
Akcie ČR
Přestat sledovat
Akciové tipy
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Large caps
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Small caps
Přestat sledovat
Střední a východní Evropa
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat