Fotbalové EURO: Ekonomický význam bude v Polsku dočasný, Ukrajině zůstanou nové vlaky a špatná mezinárodní reputace

Přípravy na EURO 2012 zvýšily v obou zemích investiční aktivitu. Přibližně 90 % z celkem 30,2 miliardy eur proinvestovaných v obou zemích připadá na investice do infrastruktury. Zápasy přijede sledovat odhadem jeden milion turistů, kteří v obou zemích utratí minimálně 800 milionů eur. Očekává se, že EURO 2012 zvýší HDP Polska v letech 2008 až 2020 o 2 %.

Polsko a Ukrajina investovaly celkem 30,2 miliardy eur do infrastruktury a sportovních areálů. Takto podpořený růst kapitálových investic (9 % na Ukrajině, 8,5 % v Polsku) zmírnil negativní dopady finanční krize. Zápasy přijede sledovat přibližně jeden milion turistů, z nichž každý v průměru třikrát až čtyřikrát přenocuje a utratí zhruba 800 eur. Po skončeném šampionátu navíc zůstane v obou hostitelských zemích vylepšená infrastruktura.

Investice do polské infrastruktury mohou nalákat peníze ze zahraničí

Z 19,8 miliardy eur (5,2 % HDP), které Polsko investovalo do příprav na EURO 2012, bylo 86 % vynaloženo na modernizaci dopravní infrastruktury (silnice, městská hromadná doprava, železnice a letiště). Polsko dosud mělo čtvrtou nejnižší hustotu dálniční sítě v EU. Výstavba dopravních komunikací by nyní měla pomoci zvýšit efektivitu a produktivitu polských výrobců.

"Výsledkem by mohl být vetší objem přímých zahraničních investic v Polsku, špatná infrastruktura byla dosud pro zahraniční investory největší překážkou," tvrdí Petr Bittner, makroanalytik z České spořitelny. Tyto investice by také měly pomoci vládě dosáhnout stanoveného cíle, jímž je snížení nezaměstnanosti pod 12,3 % do konce roku 2012.

"Organizátorům se mimo jiné podařilo zredukovat podíl investic směřujících do sportovní infrastruktury pod 10 %, což je důležité zejména proto, že se pořadatelé akcí podobných rozměrů často následně potýkají s obrovským přebytkem kapacit," oceňuje Bittner.

Pouze mírný nárůst v oblasti cestovního ruchu

Mistrovství Evropy zásadně nezvýší počet návštěvníků – nárůst o 500 až 700 tisíc turistů odpovídá ročnímu zvýšení, k němuž v Polsku v posledních letech dochází (2011 – 13,2 milionu turistů, 2010 – 12,4 milionu turistů).

"Celkově budou mít mimořádné příjmy z cestovního ruchu pravděpodobně pouze krátkodobý charakter a poslouží pouze k pokrytí mimořádných výdajů, například bezpečnostních opatření. Dlouhodobé efekty jsou dle našeho názoru diskutabilní," vysvětluje Bittner to, proč považuje odhad výdajů ve výši 800 eur na jednoho návštěvníka za realističtější než v Polsku očekávaných 1 000 eur. "Pokud by však Polsko (s trochou štěstí) dosáhlo na medaili, odrazilo by se to v reálné ekonomice – zvýšila by se důvěra spotřebitelů a s ní i spotřeba domácností, což by podnítilo hospodářský růst."

Úbytek peněz z fondů EU by mohl v roce 2013 vést k růstu sazeb

31 % veškerých investic bylo financováno z fondů Evropské unie, což vedlo ke zvýšení čistého transferu peněz EU z 0,9 % HDP v roce 2009 na 2,4 % HDP v roce 2011. "Tato hodnota by se v roce 2013 měla snížit na 0,9 %, což by mohlo ovlivnit devizový kurz, v extrémním případě i rozhodování měnově-politického výboru. Když to bylo potřeba, používala vláda výměnu těchto prostředků na podporu zlotého tím, že ji prováděla místo u centrální banky přímo na trhu. Pokud by tyto směny měly skončit, zůstane měnově-politický výbor ve svém úsilí o posílení zlotého odkázán sám na sebe a mohl by více tíhnout ke zvyšování sazeb," předpokládá Bittner.

Ukrajina: Největší investice byly do dopravní infrastruktury

Celkem vynaložila Ukrajina v letech 2008 až 2012 9 % HDP na přípravu fotbalového šampionátu. Každý rok tak zprostředkovala prácí 69 tisícům lidí. 85 % veškerých finančních prostředků bylo použito na zoufale zaostalou infrastrukturu.

"Modernizace dopravní infrastruktury a sportovních areálů byla již naprosto nezbytná. V žádném případě se nejedná o zřizování přebytečných kapacit pouze pro potěchu turistů. V každém městě, kde se bude hrát fotbal, byly zřízeny nové letištní terminály a s výjimkou Kyjeva také nové vzletové a přistávací dráhy. Silniční komunikace spojující velká města prošly kompletní rekonstrukcí. Například ke zdolání 540 kilometrů mezi Lvovem a Kyjevem bylo dosud možno použít vlak a cesta trvala 7 až 10 hodin. Vlaky dovezené z Koreje budou na nově vybudované trati dosahovat rychlosti až 180 km/h, což pro Ukrajinu znamená obrovský pokrok. Také místní samospráva využila příležitosti a výrazně obnovila vozový park," popisuje Petr Bittner. "Bez této obrovské sportovní akce by k těmto investicím asi vůbec nedošlo. Kromě toho je velice pravděpodobné, že stavební firmy a samospráva budou i po skončení mistrovství lobbovat za další investice."

Drahé hotely by mohly turisty odradit

Ukrajina byla několikrát kritizována za vysoké ceny hotelových pokojů, které by fotbalové fanoušky mohly odradit, čímž by se utlumil příliv turistů. "V současnosti jsou ceny pokojů na Ukrajině, zejména pro období konání šampionátu, extrémně vysoké. Je to důsledek komplikovaného procesu vydávání stavebních povolení, jehož důsledkem je malý počet hotelů. Kvůli vysokým cenám ubytování budou mít na Ukrajině svoji základnu pouze dva z účastnických fotbalových týmů," popisuje riziko pro ukrajinské hoteliéry Bittner.

Podaří se Ukrajině dobýt srdce fanoušků?

Ukrajina se potýká se špatnou mezinárodní reputací. Bude pro ni obtížné vybudovat si před světovou veřejností pozitivní image. "Problémy s image má Ukrajina na politické úrovni: na protest proti odsouzení Julije Tymošenkové se mnozí evropští politici rozhodli odříci návštěvu Ukrajiny. Nicméně předpokládáme, že se startem mistrovství přitáhnou pozornost samotné zápasy, což zastíní politické diskuze," uzavírá analytik z České spořitelny Petr Bittner.

Zdroj:
Erste Group Bank
Investice
Přestat sledovat
Infrastruktura
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Turismus a cestovní ruch
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Světová ekonomika
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
16. 1. 2021 20:30
V PONDĚLÍ V 10 HODIN ŽIVĚ: Expertní tržní výhled
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Býčí trh
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Medvědí trh
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
15. 1. 2021 12:22
Dolar by měl letos napravovat ztráty v páru s eurem, zajímavý může být také ruský rubl. Měna není totéž jako akcie, vysvětluje stratég
Americký dolar
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Forex (FX)
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Miroslav Plojhar
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Ruský rubl
Přestat sledovat
14. 1. 2021 6:48
El-Erian: Na akciovém trhu je racionální bublina, růst výnosů dluhopisů ale vysílá varovný signál
Americké akcie
Přestat sledovat
Americké státní dluhopisy
Přestat sledovat
Býčí trh
Přestat sledovat
Dluhopisový trh
Přestat sledovat
Investiční bubliny
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Přestat sledovat
13. 1. 2021 13:04
Úpadek dolaru? Vlhký sen Rusů se hned tak nenaplní, vedle ekonomiky pozici americké měny drží i mocenský význam USA
Americký dolar
Přestat sledovat
Ekonomické a politické hrozby
Přestat sledovat
Geopolitická rizika
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Spojené státy americké (USA)
Přestat sledovat
Světová ekonomika
Přestat sledovat