Elon Musk zveřejnil podrobnosti o Hyperloopu. Světu představil i jeho alfa-design

Kalifornský podnikatel, miliardář a vizionář Elon Musk představil v pondělí večer další podrobnosti o svém projektu superrychlé meziměstské dopravy Hyperloop a označil jej za zcela reálný návrh. Podle něj může Hyperloop už do deseti let zkrátit dobu cestování mezi 600 kilometrů vzdálenými městy Los Angeles do San Francisco na pouhých 35 minut. Systém má mít solární pohon a moduly s cestujícími se v něm budou pohybovat ve dvou trubicích po nadzemní dráze.

V téměř 60stránkovém dokumentu nazvaném Hyperloop Alpha Musk vysvětluje, že by Hyperloop, systém nadzemního potrubí a speciálních přepravních kapslí, měl na trase mezi Los Angeles a San Franciscem z velké části kopírovat trasu silnice I-5. Cena za realizaci Hyperloopu by podle dokumentu měla být 6 nebo 7,5 miliardy USD v závislosti na tom, zda by byl systém určen pouze pro přepravu osob, nebo též pro přepravu automobilů a jiného nákladu. Vybudování superrychlého Hyperloopu by tak dle Muska stálo i při zvolení dražší varianty pouze zlomek toho, za co na stejné trase stát California zamýšlí vybudovat vysokorychlostní železnici. Odhady hovoří o 68,4 miliardy USD, Musk však upozornil, že by konečná cena tohoto díla mohla přesáhnout i 100 milionů USD. Právě obrovské náklady a neefektivnost plánované železnice se Muskovi staly podnětem k jeho vlastnímu projektu. "O Hyperloopu jsem původně začal přemýšlet, když jsem si přečetl o návrhu na stavbu kalifornské vysokorychlostní železnice, který mi připadal poněkud neuspokojivý," uvedl Musk tento týden na diskusním fóru Google Hangout. "Vždyť je to horší než letět letadlem. Vždycky mě rozladí, když se věci nezlepšují," dodal.

Elon Musk: Z LA do San Francisca za 30 minut? S kombinací Concordu a elektromagnetického děla ano
Hyperloop. Kdyby s tím slovem přišel kdokoli jiný než Elon Musk, sklidil by obrovský posměch a zřejmě by se začalo pochybovat o jeho duševním zdraví. Když ale s vizí, která má způsobit revoluci v cestování, přišla současná ikona moderních technologií, všichni přestali dýchat. Co se pod tajemným názvem skrývá?

Hyperloop čili hypersmyčka má lidskou posádku přepravovat v hliníkových kapslích s až 28 místy uvnitř dvou ocelových potrubí. Časové rozestupy mezi "vystřelováním" jednotlivých kapslí zveřejněný dokument odhaduje na 30 vteřin až 2 minuty. Musk, který založil výrobce elektromobilů Tesla Motors a firmy pro lety do vesmíru SpaceX, na svém blogu podobu systému přirovnal k brokovnici, jejíž dvě hlavně na každém konci dráhy uzavřou smyčku.

Potrubí má stát na sloupech postavených ve vzdálenosti 50 až 100 metrů. Kapsle uvnitř něj se mají pohybovat rychlostí až 1 220 kilometrů za hodinu. Potrubím poletí na vystřeleném vzduchovém polštáři a dál je budou pohánět lineární magnetické urychlovače. Musk zároveň tvrdí, že by měl být celý Hyperloop energeticky nezávislý, jelikož vnější plášť potrubí budou pokrývat solární panely, schopné ze slunečního záření získat dostatek energie i na noční provoz systému.

"Hyperloop bude bezpečnější, rychlejší, levnější a pro cestující pohodlnější než rychlovlak," uvedl Musk na blogu. Plánovaný rychlovlak má urazit vzdálenost mezi oběma kalifornskými velkoměsty za 2 hodiny a 40 minut. Letadlo trasu absolvuje za hodinu a čtvrt a automobil za pět a půl hodiny. Hyperloop by měl 600 kilometrů urazit za 35 minut. Cenu jednosměrné jízdenky přitom Musk odhaduje na pouhých 20 USD.

Musk odhadl, že by celý projekt mohl být hotový do sedmi až deseti let. Hyperloop by podle něj mohl přepravovat ročně 7,4 milionu cestujících.

Musk před pondělní prezentací dával najevo, že se nehodlá na projektu Hyperloop podílet osobně, protože má dost práce ve svých hlavních podnicích Tesla Motors a SpaceX, a předá pilotní návrh veřejnosti k technickému doladění. V pondělí ale novinářům na konferenčním hovoru řekl, že by mohl celý projekt sám odstartovat. "Trochu jsem o tom přemýšlel. Možná bych to mohl zahájit a pak předat někomu jinému," řekl. Dodal, že by do projektu mohl i sám něco investovat. Zopakoval ale, že pro něj Hyperloop nemá tak vysokou prioritu jako SpaceX a Tesla. „Pokud by Hyperloop byl mou prioritou, dokázal bych ho jistě uvést do provozu mnohem dříve. Odhaduji, že spoluúčast společností Tesla Motors a SpaceX by dobu výstavby zkrátila na 1 až 2 roky,“ řekl.

Kompletní pdf dokument o projektu Hyperloop naleznete pod tímto odkazem.

Musk stojí také například za projekty on-line platební metody PayPal a jeho luxusních elektromobily Tesla jsou jedněmi z mála, jimž se na tomto novém trhu daří. Jeho soukromé vesmírné lodě SpaceX nahradily při letech na oběžnou dráhu vysloužilé americké raketoplány.

Zdroj:
ČTK, Bloomberg
Technologie
Přestat sledovat
Doprava
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
6. 3. 2021 20:31
V PONDĚLÍ V 10 HODIN ŽIVĚ: Expertní tržní výhled (s Jaroslavem Brychtou)
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
4. 3. 2021 17:01
Roman Koděra: Velké technologie neřekly kvůli vyšším výnosům poslední slovo, pro Apple je velkou…
Akciový trh
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
3. 3. 2021 15:01
Investice do diamantů: Manuál (nejen) pro začátečníky
Diamanty
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Komodity
Přestat sledovat
Ponaučení pro investory
Přestat sledovat
2. 3. 2021 17:01
Technický pohled na trhy: Jaké hladiny sledovat u hlavních indexů, bitcoinu nebo Tesly?
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat