EU chce ať WTO posoudí ruský poplatek na recyklaci aut z dovozu

Evropská unie žádá, aby Světová obchodní organizace (WTO) ustavila panel, který posoudí legálnost recyklačního poplatku vyžadovaný Ruskem u importovaných automobilů. Oznámila to ve čtvrtek Evropská komise. Je to další krok v obchodním sporu mezi Bruselem a Moskvou, prvním od chvíle, kdy se Rusko loni stalo členem WTO.

Evropská unie považuje poplatky za diskriminační. Podle ní mají také výrazný dopad na evropský automobilový export do Ruské federace, přesahující 10 miliard eur ročně. Ruské odhady ukazují, že poplatky se na vládních příjmech podílí částkou 1,3 miliardy eur.

Žádost o ustavení panelu je druhou etapou v obchodním sporu. První byly rusko-evropské konzultace o problému, které začaly letos v červenci.

"Využili jsme všechny možnosti abychom s Ruskem dosáhli oboustranně přijatelného řešení," prohlásil dnes evropský komisař pro obchod Karel De Gucht. EU s Moskvou jednala v rámci obchodní organizace i ve dvoustranných rozhovorech.

Poplatek však podle De Guchta i rok od zavedení nadále výrazně zasahuje export v odvětí pro evropskou ekonomiku klíčovém. "Nemám jinou volbu než požádat WTO o rozhodnutí, aby bylo zajištěno, že Rusko dostojí svým mezinárodním závazkům," dodal.

Rusko se oficiálně stalo členem WTO loni 22. srpna. O členství usilovalo zhruba 19 let a bylo největší ekonomikou a jediným členem skupiny G20, který dosud stál mimo organizaci. Omezení dovozních cel na auta bylo jedním z nejproblematičtějších bodů roky se táhnoucích jednání o ruském vstupu.

Recyklační poplatek na automobily zavedlo devět dní poté, co se stalo členem WTO. Z poplatku se mají hradit budoucí náklady na recyklaci vozu. Ruské úřady jej vybírají předem při dovozu auta, autobusu, nákladního auta a dalších motorových vozidel, domácí výrobci ale povinnost platby nemají.

Brusel navíc připomíná, že poplatek není vymáhán od dovozců vozidel z Kazachstánu a Běloruska.

U aut z EU se přitom pohybuje mezi 420 až 2 700 eury u nových vozů a 2 600 až 17 200 eury u aut starších než tři roky. U některých speciálních vozidel, například nákladních aut pro doly, pak může dosáhnout až 147 700 eur, tedy skoro čtyř milionů korun. Auta z unie tak jsou podle názoru EU znevýhodněna proti dovozům z Běloruska či Kazachstánu, což není v souladu s pravidly Světové obchodní organizace.

Zdroj:
ČTK
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Evropská unie
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
25. 2. 2021 17:01
V PÁTEK V 10 HODIN ŽIVĚ: Aktuálně z trhů (s Davidem Navrátilem)
David Navrátil
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
25. 2. 2021 12:31
Dominik Stroukal: Kdo chce těžit z výhod bitcoinu, nesmí se bát propadů o desítky procent
Bitcoin
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Kryptoměny
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Volatilita
Přestat sledovat
23. 2. 2021 17:01
Kateřina Zychová (Verdi Capital): Hotovost držíme na minimu. Smysl dávají akcie, zvažujeme větší…
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
22. 2. 2021 17:06
Šnobr: Případná akvizice Vodafonu ze strany ČEZ by nemusela mít dopad na dividendu
Akcie ČR
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Fúze a akvizice
Přestat sledovat
Telekomunikace
Přestat sledovat