EU chce ať WTO posoudí ruský poplatek na recyklaci aut z dovozu

Evropská unie žádá, aby Světová obchodní organizace (WTO) ustavila panel, který posoudí legálnost recyklačního poplatku vyžadovaný Ruskem u importovaných automobilů. Oznámila to ve čtvrtek Evropská komise. Je to další krok v obchodním sporu mezi Bruselem a Moskvou, prvním od chvíle, kdy se Rusko loni stalo členem WTO.

Evropská unie považuje poplatky za diskriminační. Podle ní mají také výrazný dopad na evropský automobilový export do Ruské federace, přesahující 10 miliard eur ročně. Ruské odhady ukazují, že poplatky se na vládních příjmech podílí částkou 1,3 miliardy eur.

Žádost o ustavení panelu je druhou etapou v obchodním sporu. První byly rusko-evropské konzultace o problému, které začaly letos v červenci.

"Využili jsme všechny možnosti abychom s Ruskem dosáhli oboustranně přijatelného řešení," prohlásil dnes evropský komisař pro obchod Karel De Gucht. EU s Moskvou jednala v rámci obchodní organizace i ve dvoustranných rozhovorech.

Poplatek však podle De Guchta i rok od zavedení nadále výrazně zasahuje export v odvětí pro evropskou ekonomiku klíčovém. "Nemám jinou volbu než požádat WTO o rozhodnutí, aby bylo zajištěno, že Rusko dostojí svým mezinárodním závazkům," dodal.

Rusko se oficiálně stalo členem WTO loni 22. srpna. O členství usilovalo zhruba 19 let a bylo největší ekonomikou a jediným členem skupiny G20, který dosud stál mimo organizaci. Omezení dovozních cel na auta bylo jedním z nejproblematičtějších bodů roky se táhnoucích jednání o ruském vstupu.

Recyklační poplatek na automobily zavedlo devět dní poté, co se stalo členem WTO. Z poplatku se mají hradit budoucí náklady na recyklaci vozu. Ruské úřady jej vybírají předem při dovozu auta, autobusu, nákladního auta a dalších motorových vozidel, domácí výrobci ale povinnost platby nemají.

Brusel navíc připomíná, že poplatek není vymáhán od dovozců vozidel z Kazachstánu a Běloruska.

U aut z EU se přitom pohybuje mezi 420 až 2 700 eury u nových vozů a 2 600 až 17 200 eury u aut starších než tři roky. U některých speciálních vozidel, například nákladních aut pro doly, pak může dosáhnout až 147 700 eur, tedy skoro čtyř milionů korun. Auta z unie tak jsou podle názoru EU znevýhodněna proti dovozům z Běloruska či Kazachstánu, což není v souladu s pravidly Světové obchodní organizace.

Zdroj:
ČTK
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Evropská unie
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
16. 1. 2021 20:30
V PONDĚLÍ V 10 HODIN ŽIVĚ: Expertní tržní výhled
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Býčí trh
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Medvědí trh
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
15. 1. 2021 12:22
Dolar by měl letos napravovat ztráty v páru s eurem, zajímavý může být také ruský rubl. Měna není totéž jako akcie, vysvětluje stratég
Americký dolar
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Forex (FX)
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Miroslav Plojhar
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Ruský rubl
Přestat sledovat
14. 1. 2021 6:48
El-Erian: Na akciovém trhu je racionální bublina, růst výnosů dluhopisů ale vysílá varovný signál
Americké akcie
Přestat sledovat
Americké státní dluhopisy
Přestat sledovat
Býčí trh
Přestat sledovat
Dluhopisový trh
Přestat sledovat
Investiční bubliny
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Přestat sledovat
13. 1. 2021 13:04
Úpadek dolaru? Vlhký sen Rusů se hned tak nenaplní, vedle ekonomiky pozici americké měny drží i mocenský význam USA
Americký dolar
Přestat sledovat
Ekonomické a politické hrozby
Přestat sledovat
Geopolitická rizika
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Spojené státy americké (USA)
Přestat sledovat
Světová ekonomika
Přestat sledovat