Facebook ohlásil omezení politických reklam před volbami v USA

Technologická společnost Facebook ve čtvrtek dva měsíce před vyvrcholením souboje o Bílý dům oznámila nové kroky, jejichž cílem je omezit šíření dezinformací o průběhu amerických voleb a snížit riziko rozsáhlých násilností po ukončení hlasování. Provozovatelé největší sociální sítě světa mimo jiné avizovali, že v týdnu před volbami nebudou přijímat nové reklamy s politickou tematikou. Také zpřísňují pravidla proti příspěvkům, které by mohly voliče odrazovat od účasti na hlasování, a chtějí potlačovat nelegitimní tvrzení o výsledcích.

Novinky oznámil na svém facebookovém profilu zakladatel sociální sítě Mark Zuckerberg. V obsáhlém příspěvku varoval před množícími se pokusy "podkopat legitimitu našich voleb zevnitř" Spojených států a napsal, že kvůli aktuálnímu rozdělení americké společnosti a možným průtahům při sčítání hlasů se obává zvýšeného rizika "občanských nepokojů napříč zemí". Facebook dlouhodobě čelí kritice, že zmíněnou polarizaci společnosti jen zhoršuje a že jeho snahy v boji proti dezinformacím nejsou dostatečné.

Nová opatření jsou podle Zuckerberga reakcí na zkušenosti z posledních let a také na konzultace s experty na volební a občanská práva. "Tyto volby nebudou jen dalšími typickými volbami," uvedl při oznamování "dodatečných kroků" ve snaze podpořit volební účast, propojovat uživatele s důvěryhodnými informacemi a bojovat proti manipulacím.

Nejvýraznějším opatřením je plánované týdenní moratorium na zadávání politických reklam. Zuckerberg jej zdůvodnil tím, že těsně před termínem voleb už by kandidáti či média nemuseli mít dostatek času k reakci na nová tvrzení.

Starší reklamy s politickým obsahem ovšem budou moci zůstat aktivní i v posledním týdnu kampaně a jejich zadavatelé budou i v této době mít možnost upravovat nastavení jejich cílové skupiny. Dnešní oznámení tedy nereflektuje dvě hlavní výhrady týkající se přístupu Facebooku k politickým reklamám. Společnost neomezila možnosti kolem jejich cílení a stále odmítá ověřovat jejich pravdivost.

Facebook nicméně už před delší dobou ohlásil, že bude na svých platformách blokovat příspěvky s nepravdivými výroky o způsobu hlasování či o situaci ve volebních místnostech. Nyní slibuje, že ve spolupráci s volebními činiteli toto úsilí vystupňuje. V této souvislosti také omezí funkci přeposílání zpráv ve své komunikační aplikaci Messenger.

"Zavádíme pravidla proti tomu, aby se využívaly hrozby spojené s covidem-19 k odrazování od účasti ve volbách. Odstraníme příspěvky s tvrzeními, že lidé dostanou covid-19, když se zapojí do hlasování," uvádí dále Zuckerberg.

Šéf Facebooku přiblížil také informační kampaň spuštěnou s cílem pomoci voličům s registrací a následnou účastí ve volbách. Po uzavření hlasovacích místností prý bude úkolem tohoto nového prvku v uživatelském rozhraní "připravit lidi na variantu, že může nějaký čas trvat, než přijdou oficiální výsledky". V případě, že se ještě před jejich zveřejněním nějaký kandidát či kampaň prohlásí za vítěze, má být příspěvek opatřen speciálním štítkem a odkazem na oficiální čísla.

Nové kroky představují další kapitolu ve snaze sociálních sítí podpořit "integritu voleb", kterou odstartovalo především rozhořčení kolem dezinformační kampaně před minulou volbou amerického prezidenta, jejíž část měla původ v Rusku. Jak píše agentura AP, technologické společnosti tehdy nebyly na takový scénář připravené a jejich přístup k podvodným účtům a šíření manipulací je od té doby bedlivě sledován.

Zuckerberg dnes uvedl, že hrozba "koordinovaných snah v podání zahraničních vlád a jednotlivců" nezmizela, avšak nyní prý jeho firma disponuje "některými z nejsofistikovanějších týmů a systémů" k prevenci podobných zásahů.

Zdroj:
ČTK
Spojené státy americké (USA)
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Meta Platforms (Facebook)
Přestat sledovat
Reklama a marketing
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
7. 12. 2021 16:30
Největší (geo)politická rizika roku 2022 aneb Když dopady na trhy nejsou to nejdůležitější
Ekonomické a politické hrozby
Přestat sledovat
Geopolitická rizika
Přestat sledovat
Politika
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světová ekonomika
Přestat sledovat
Výhled na rok 2022
Přestat sledovat
6. 12. 2021 12:00
Investorský magazín: Tržní rok 2022 podle Jána Hájka (Top Stocks)
Americké akcie
Přestat sledovat
Farmacie
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Investorský magazín
Přestat sledovat
Ján Hájek
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
Výhled na rok 2022
Přestat sledovat
4. 12. 2021 20:30
Vladimír Vávra (WOOD & Company): Powellovo vyjádření o inflaci změnilo pravidla hry, prosincové…
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
4. 12. 2021 6:52
Na tyto zajímavé investice z dílny WOOD & Company se můžete těšit v prvním čtvrtletí roku 2022
Akcie ČR
Přestat sledovat
Firemní dluhopisy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Nemovitosti
Přestat sledovat
Pražská burza
Přestat sledovat
Primární úpis akcií (IPO)
Přestat sledovat
Private equity
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Výhled na rok 2022
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat