Malajsie po snížení ceny schválila čínský železniční megaprojekt

Malajsie a Čína se v pátek po měsících vyjednávání dohodly na pokračování železničního megaprojektu budovaného v rámci čínské iniciativy nové Hedvábné stezky. Čínská strana souhlasila se snížením jeho nákladů o třetinu. Spory o budoucnost stavby přispívaly k napětí ve vztazích mezi oběma obchodními partnery, informovala agentura Reuters.

Malajsijský premiér Mahathir Mohamad, který se do čela vlády dostal po nečekaném volebním vítězství loni v květnu, slíbil znovu vyjednat či zrušit podle jeho slov nepoctivé čínské projekty schválené jeho předchůdcem Najibem Razakem. Samotný projekt nařídil zastavit v červenci poté, co se jeho náklady netransparentně prudce zvýšily.

Obě strany se dnes dohodly na snížení nákladů 688kilometrové dráhy, nazývané East Coast Rail Link (ECRL), na 44 miliard ringgitů (243 miliard korun) z původních 65,5 miliardy ringgitů (361 miliard korun), což podle prohlášení Mahathirova úřadu "razí cestu k pokračování projektu". Dohoda bude podle něj ku prospěchu Malajsie, neboť ulehčí obtížné finanční situaci země. Další podrobnosti mají být zveřejněny v pondělí.

Projekt zahájený v roce 2017 v rámci čínské iniciativy takzvané nové Hedvábné stezky má za cíl spojit východ Malajsie na pobřeží Jihočínského moře s námořní dopravou hojně využívaným Malackým průlivem na západě.

Podle hongkongského listu South China Morning Post je jedním z důvodů domluvy na pokračování projektu současná tíživá finanční situace Malajsie a její potřeba zahraničních investic. Významnou roli sehrála také existence vysokých storno poplatků uvedených ve smlouvě projektu.

Naopak ochotu Pekingu vyjít vstříc malajsijským požadavkům je podle deníku třeba hledat ve snaze neohrozit prestiž iniciativy nové Hedvábné stezky prezidenta Si Ťin-pchinga a rovněž velkému významu železničního úseku v Malajsii pro projekt jako takový.

Kromě železnice ECRL Mahathirova vláda loni zrušila dva Čínou podporované plynovodní projekty v hodnotě 9,3 miliardy ringgitů (51 miliard korun) poté, co zjistila, že zatímco zaplatila 90 % z jejich ceny, postaveny byly jen ze 13 %.

Zdroj:
ČTK
Přestat sledovat
Malajsie
Přestat sledovat
Doprava
Přestat sledovat
Infrastruktura
Přestat sledovat
Obrázek: Investiční web
25. 3. 2023 20:30
V PONDĚLÍ V 10 HODIN ŽIVĚ: Expertní tržní výhled (Pavel Hadroušek, Fio banka)
Akcie ČR
Přestat sledovat
Akciové tipy
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
Obrázek: ZDR Investments
25. 3. 2023 14:09
Roman Latuske (ZDR Investments): V segmentu retailových nemovitostí letos nečekáme problémy, byznys…
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Komerční reality
Přestat sledovat
Nemovitosti
Přestat sledovat
Realitní trh
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Výhled na rok 2023
Přestat sledovat
Obrázek: Thinkstock
24. 3. 2023 10:28
Ponaučení z krize: Prioritou firem je odolnost, tlak na vyšší ceny bude pokračovat
Byznys a podnikání
Přestat sledovat
Česká ekonomika
Přestat sledovat
Ekonomika
Přestat sledovat
Inflace
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Obrázek: Thinkstock
24. 3. 2023 6:00
ABCD investora: Lesk a bída akciového výplachu aneb Proč nyní (ne)kupovat i banky
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Americké banky
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Evropské banky
Přestat sledovat
Finanční sektor
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
Volatilita
Přestat sledovat