Malajsie po snížení ceny schválila čínský železniční megaprojekt

Malajsie a Čína se v pátek po měsících vyjednávání dohodly na pokračování železničního megaprojektu budovaného v rámci čínské iniciativy nové Hedvábné stezky. Čínská strana souhlasila se snížením jeho nákladů o třetinu. Spory o budoucnost stavby přispívaly k napětí ve vztazích mezi oběma obchodními partnery, informovala agentura Reuters.

Malajsijský premiér Mahathir Mohamad, který se do čela vlády dostal po nečekaném volebním vítězství loni v květnu, slíbil znovu vyjednat či zrušit podle jeho slov nepoctivé čínské projekty schválené jeho předchůdcem Najibem Razakem. Samotný projekt nařídil zastavit v červenci poté, co se jeho náklady netransparentně prudce zvýšily.

Obě strany se dnes dohodly na snížení nákladů 688kilometrové dráhy, nazývané East Coast Rail Link (ECRL), na 44 miliard ringgitů (243 miliard korun) z původních 65,5 miliardy ringgitů (361 miliard korun), což podle prohlášení Mahathirova úřadu "razí cestu k pokračování projektu". Dohoda bude podle něj ku prospěchu Malajsie, neboť ulehčí obtížné finanční situaci země. Další podrobnosti mají být zveřejněny v pondělí.

Projekt zahájený v roce 2017 v rámci čínské iniciativy takzvané nové Hedvábné stezky má za cíl spojit východ Malajsie na pobřeží Jihočínského moře s námořní dopravou hojně využívaným Malackým průlivem na západě.

Podle hongkongského listu South China Morning Post je jedním z důvodů domluvy na pokračování projektu současná tíživá finanční situace Malajsie a její potřeba zahraničních investic. Významnou roli sehrála také existence vysokých storno poplatků uvedených ve smlouvě projektu.

Naopak ochotu Pekingu vyjít vstříc malajsijským požadavkům je podle deníku třeba hledat ve snaze neohrozit prestiž iniciativy nové Hedvábné stezky prezidenta Si Ťin-pchinga a rovněž velkému významu železničního úseku v Malajsii pro projekt jako takový.

Kromě železnice ECRL Mahathirova vláda loni zrušila dva Čínou podporované plynovodní projekty v hodnotě 9,3 miliardy ringgitů (51 miliard korun) poté, co zjistila, že zatímco zaplatila 90 % z jejich ceny, postaveny byly jen ze 13 %.

Zdroj:
ČTK
Přestat sledovat
Malajsie
Přestat sledovat
Doprava
Přestat sledovat
Infrastruktura
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
26. 2. 2021 12:21
Česko v roce 2030: Moderní trendy člověka ze služeb hned tak nevytlačí, věří ekonom David Marek
Česká ekonomika
Přestat sledovat
Česká republika
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Přestat sledovat
25. 2. 2021 17:01
David Navrátil (Česká spořitelna): České zadlužení může být problém, výnosy dluhopisů ztrácejí v…
Česká ekonomika
Přestat sledovat
David Navrátil
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
25. 2. 2021 21:31
ABCD investora: Tipy na výběr akcií (nejen) ve středoevropském regionu
Akcie ČR
Přestat sledovat
Akciové tipy
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Large caps
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Small caps
Přestat sledovat
Střední a východní Evropa
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
25. 2. 2021 12:31
Dominik Stroukal: Kdo chce těžit z výhod bitcoinu, nesmí se bát propadů o desítky procent
Bitcoin
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Kryptoměny
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Volatilita
Přestat sledovat