16. 1. 2021 20:30
V PONDĚLÍ V 10 HODIN ŽIVĚ: Expertní tržní výhled
Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezónní vlivy vzrostly v srpnu reálně meziměsíčně o 0,8 %. Meziročně se tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní zvýšily o 1,3 %, bez očištění se snížily o 0,3 %. Meziroční pokles tržeb se projevil v maloobchodě kromě prodeje a oprav motorových vozidel.
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel se zvýšily v srpnu reálně meziměsíčně o 0,8 % a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní vzrostly o 1,3 %. Bez očištění tržby klesly meziročně o 0,3 % při nižším počtu pracovních dní (-1). Celkový meziroční pokles byl ovlivněn snížením prodeje v samotném maloobchodě, naopak k jeho zmírnění přispěl růst v motoristickém segmentu.
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se zvýšily reálně meziměsíčně o 1,1 % a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní vzrostly o 7,0 %. Neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 4,0 %, v tom za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 4,3 % a za opravy o 2,8 %.
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) sezónně očištěné tržby vzrostly reálně meziměsíčně o 1,0 %, avšak meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní klesly o 0,8 %. Neočištěné tržby se meziročně snížily o 1,8 %, v tom za pohonné hmoty o 5,7 %, potraviny o 1,6 % a za nepotravinářské zboží o 0,8 %.
"Aktuální výsledky maloobchodu naznačují, že spotřeba domácností se stabilizovala a pozvolna se začíná odrážet ode dna. Prim v růstu zatím ovšem hrají především auta, jejichž prodeje podporují příznivější ceny a promo akce," říká Petr Dufek, analytik z ČSOB.
"S rostoucí spotřebitelskou důvěrou, kterou vidíme v posledním půlroce je však vidět, že pozvolna opadá strach z budoucnosti a roste ochota utrácet. Silnou bariérou je však i v letošním roce horší reálná finanční situace domácností. Inflace sice rychle klesá, ale ani to prozatím nestačí na zachování – respektive na růst – reálné kupní síly spotřebitelů. Výsledky maloobchodu budou v příštích měsících mírně pozitivní. Hovořit ovšem o návratu spotřebitelského apetitu a silném růstu spotřebitelské poptávky je ovšem stále velmi předčasné," dodává Dufek.