Manažeři Volkswagenu podle obžaloby způsobili škody za 78 miliard eur

Škody v celkové výši 78 miliard eur způsobili podle německých vyšetřovatelů někteří manažeři koncernu Volkswagen svým podílem na emisním skandálu. Údaj obsahuje obžaloba z konce minulého týdne, která směřuje i proti bývalému šéfovi německého koncernu Martinu Winterkornovi a o které informovaly deník Süddeutsche Zeitung a rozhlasové a televizní stanice NDR a WDR.

Winterkorn a čtveřice dalších manažerů čelí obžalobě z těžkého podvodu a také z porušení zákona o nekalé soutěži. Někteří se navíc budou muset zodpovídat ze zpronevěry, krácení daní nebo falšování dokumentů. Za těžký případ podvodu hrozí v Německu šest měsíců až deset let odnětí svobody.

"Obžalovaní jednali ve snaze zajistit firmě co nejvyšší prodejní čísla s co nejvyšším ziskem," uvedlo začátkem týdne v tiskové zprávě státní zastupitelství k pětici koncernových manažerů. Podle prokuratury s tímto cílem společnost prodala kolem devíti milionů dieselových aut značek VW, Škoda, Audi a Seat s nelegálně upraveným softwarem, díky němuž vozy při emisních testech produkovaly výrazně méně škodlivin než ve skutečném provozu.

Právě tím, že se na manipulacích podílela, nebo o nich přinejmenším neinformovala úřady a veřejnost, pětice podle obžaloby způsobila obrovské škody. V případě dvou obžalovaných, kteří byli do podvodů zapojeni od začátku, je státní zastupitelství vyčíslilo dokonce na zhruba 78 miliard eur. K této sumě prokuratura došla na základě úvahy, že hodnota manipulovaných aut prodaných v Evropě klesla na 60 procent a vozů prodaných v USA dokonce na nulu.

U všech pěti obžalovaných státní zástupci vycházeli z počtu zmanipulovaných aut, která se prodala za dobu jejich zapojení do podvodů nebo jejich povědomí o nich. Relativně nejlépe z tohoto srovnání vychází jedenasedmdesátiletý Winterkorn, který se podle obžaloby o manipulacích dozvěděl 25. května 2014, a nese tak přímou zodpovědnost "jen" za 65 000 vozů s podvodným softwarem.

Německá média ale poznamenávají, že kalkulace vyšetřovatelů je přinejmenším hodná diskuze. Není totiž úplně jasné, jak přesně došli například k poklesu hodnoty o 40 procent. Volkswagen vždy takový pohled na své počínání a možné škody odmítal i s tvrzením, že zákazníci daná auta dodnes používají.

Kvůli emisnímu skandálu už loni německá prokuratura Volkswagenu vyměřila pokutu ve výši jedné miliardy eur. Volkswagen tehdy uvedl, že pokutu přijímá a přiznává se tak ke své zodpovědnosti. Celkem už v souvislosti se skandálem koncern zaplatil kolem 29 miliard eur.

Zdroj:
ČTK
Volkswagen
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Německo
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
26. 10. 2021 20:30
SLEDOVALI JSME: Představení Indexu investiční gramotnosti
Finanční gramotnost
Přestat sledovat
Investování
Přestat sledovat
Ponaučení pro investory
Přestat sledovat
Pravidla a doporučení pro investování
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
25. 10. 2021 12:00
Investorský magazín: Zlato jako opravdu bezpečný přístav aneb Proč (ne)řešit nákupní cenu
Bezpečné investice
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Investorský magazín
Přestat sledovat
Komodity
Přestat sledovat
Ponaučení pro investory
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Vzácné kovy
Přestat sledovat
Přestat sledovat
23. 10. 2021 20:00
Lukáš Novotný (WOOD & Company): Začátek výsledkové sezóny na Wall Street vyzněl slibně, čísla bank…
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
23. 10. 2021 14:29
Blíží se první SPAC v Česku. Jaké jsou její výhody?
Evropské akcie
Přestat sledovat
Ponaučení pro investory
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Střední a východní Evropa
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat