Muž, který si splnil sen o masové produkci levných aut: Henry Ford se narodil před 150 lety

Stál u zrodu automobilového průmyslu, jak jej dnes známe, ale přitom byl průkopníkem jiného druhu než vynálezce kočáru bez koní Karl Benz. Americký technik Henry Ford, který se narodil 30. července 1863, neměl na svém kontě žádný opravdu převratný vynález a jeho objevem nebyla ani pásová výroba. Díky usilovné práci a jasné vizi ale dokázal udělat z původně luxusního zboží součást každodenního života.

Henry Ford se narodil do farmářské rodiny a již v šestnácti letech odešel z domu. V Detroitu se vyučil zámečníkem, poté pracoval jako opravář parních strojů a byl hlavním inženýrem v Edisonových podnicích. Svůj první výrobek sestrojil v roce 1896. Byl to dvoumístný kočárový vozík se zážehovým motorem a s koly, zvonkem a řídítky od bicyklu.

Založení Ford Motor Company

S dalšími společníky založil Ford v roce 1903 Ford Motor Company. Prvním vyrobeným vozem byl Model A, který také trochu připomínal kočár. Za pouhý rok ho vzniklo na 1 700 kusů.

Fordova společnost, která v té době byla jen jednou z mnoha rodících se automobilek, si díky Modelu A přišla na slušné peníze, které použila na další rozšíření. Pověstnou díru do světa udělala značka Ford pět let po představení Modelu A, v září 1908. Tehdy vyjel do světa Ford Model T, automobil, který vydržel ve výrobě dlouhých 20 let a postavil Ameriku na kola. "Téčka" se vyrobilo neuvěřitelných 15 milionů a dodnes patří mezi pět nejprodávanějších osobních aut všech dob.

Model T tak splnil Fordův sen o masové produkci levného, dostupného vozu. Nebyl to sice žádný zázrak techniky, ale s cenovkou 825 dolarů (nyní asi 21 tisíc dolarů) byl dostupný i pro příslušníky střední třídy. Po pěti letech (kdy se "téčka" oproti často tradované historce vyráběla i v jiných barvách než jen černé) zavedl Henry Ford ve své automobilce pásovou výrobu. Výroba jednoho auta tak zabrala jen hodinu a půl místo předchozích 12, s čímž mohla dále klesnout i cena.

Kdo vyrábí auto, měl by si moci dovolit jedno koupit

"Dělníci, kteří vyrábějí auta, by měli mít možnost si jedno koupit, aby si mohli vyjet na nedělní výlet," říkal továrník. A svým podřízeným poskytl peníze i čas, ve kterém je mohli utrácet. Od roku 1914 platil pět dolarů denně za osmihodinový pracovní den, zatímco běžný plat byl 2,3 dolaru za devět hodin práce. Není divu, že v té době Ford vyráběl a prodával 300 tisíc aut ročně, tedy více než všechny ostatní tehdejší americké automobilky dohromady.

V květnu 1927 v Detroitu vyrobili poslední exemplář Modelu T, na podzim už továrna produkovala modernějšího nástupce, Model A. Zarputilé trvání na "téčku" přitom nebylo ani zdaleka jediným Fordovým výstřelkem. Výborný obchodník, ale taky podivín a zatvrzelý individualista, který neuměl přijímat cizí názory, si třeba ve 30. letech koupil vysílací čas v rozhlase a v "nedělní Fordově hodince" dal předčítat své rady. Pověstné byly jeho protiodborářské a antisemitské tirády.

Když ale Henry Ford 7. dubna 1947 ve věku 83 let zemřel, byl právem považován za největšího podnikatele 20. století. Jeho firma se vyvinula v obrovský konglomerát, který před druhou světovou válkou vyráběl například i vlastní letadla a měl továrny v řadě zemí světa. Firma, ve které mají dodnes hlavní slovo Fordovi potomci, stále patří mezi největší automobilky světa. A na rozdíl od konkurentů jako General Motors a Chrysler se jí podařilo překonat nedávnou krizi bez státní pomoci.

Zdroj:
ČTK
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
22. 1. 2021 6:46
Společensky odpovědné investování je velký trend. S těmito dvěma fondy na něj vsadíte
Ekologie a životní prostředí
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Podílové fondy
Přestat sledovat
Sociálně odpovědné investování
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
20. 1. 2021 12:20
Michal Šnobr: Jak se Česko (ne)popere s jadernou energetikou a co to znamená (i) pro kurzové a…
Akcie ČR
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Elektřina
Přestat sledovat
Energetika
Přestat sledovat
Jaderná energetika
Přestat sledovat
Německo
Přestat sledovat
Solární energie
Přestat sledovat
Střední a východní Evropa
Přestat sledovat
Větrná energie
Přestat sledovat
20. 1. 2021 10:02
Aktuálně z trhů: Srovnání evropských a amerických bank (plus důvod, proč budovat pozice v akciích…
Akciové tipy
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
19. 1. 2021 7:00
Erik Best: Trump, Biden a rozpadající se USA? Vlastně nic nového pod sluncem
Donald Trump
Přestat sledovat
Ekonomické a politické hrozby
Přestat sledovat
Geopolitická rizika
Přestat sledovat
Joe Biden
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Spojené státy americké (USA)
Přestat sledovat