Muž, který si splnil sen o masové produkci levných aut: Henry Ford se narodil před 150 lety

Stál u zrodu automobilového průmyslu, jak jej dnes známe, ale přitom byl průkopníkem jiného druhu než vynálezce kočáru bez koní Karl Benz. Americký technik Henry Ford, který se narodil 30. července 1863, neměl na svém kontě žádný opravdu převratný vynález a jeho objevem nebyla ani pásová výroba. Díky usilovné práci a jasné vizi ale dokázal udělat z původně luxusního zboží součást každodenního života.

Henry Ford se narodil do farmářské rodiny a již v šestnácti letech odešel z domu. V Detroitu se vyučil zámečníkem, poté pracoval jako opravář parních strojů a byl hlavním inženýrem v Edisonových podnicích. Svůj první výrobek sestrojil v roce 1896. Byl to dvoumístný kočárový vozík se zážehovým motorem a s koly, zvonkem a řídítky od bicyklu.

Založení Ford Motor Company

S dalšími společníky založil Ford v roce 1903 Ford Motor Company. Prvním vyrobeným vozem byl Model A, který také trochu připomínal kočár. Za pouhý rok ho vzniklo na 1 700 kusů.

Fordova společnost, která v té době byla jen jednou z mnoha rodících se automobilek, si díky Modelu A přišla na slušné peníze, které použila na další rozšíření. Pověstnou díru do světa udělala značka Ford pět let po představení Modelu A, v září 1908. Tehdy vyjel do světa Ford Model T, automobil, který vydržel ve výrobě dlouhých 20 let a postavil Ameriku na kola. "Téčka" se vyrobilo neuvěřitelných 15 milionů a dodnes patří mezi pět nejprodávanějších osobních aut všech dob.

Model T tak splnil Fordův sen o masové produkci levného, dostupného vozu. Nebyl to sice žádný zázrak techniky, ale s cenovkou 825 dolarů (nyní asi 21 tisíc dolarů) byl dostupný i pro příslušníky střední třídy. Po pěti letech (kdy se "téčka" oproti často tradované historce vyráběla i v jiných barvách než jen černé) zavedl Henry Ford ve své automobilce pásovou výrobu. Výroba jednoho auta tak zabrala jen hodinu a půl místo předchozích 12, s čímž mohla dále klesnout i cena.

Kdo vyrábí auto, měl by si moci dovolit jedno koupit

"Dělníci, kteří vyrábějí auta, by měli mít možnost si jedno koupit, aby si mohli vyjet na nedělní výlet," říkal továrník. A svým podřízeným poskytl peníze i čas, ve kterém je mohli utrácet. Od roku 1914 platil pět dolarů denně za osmihodinový pracovní den, zatímco běžný plat byl 2,3 dolaru za devět hodin práce. Není divu, že v té době Ford vyráběl a prodával 300 tisíc aut ročně, tedy více než všechny ostatní tehdejší americké automobilky dohromady.

V květnu 1927 v Detroitu vyrobili poslední exemplář Modelu T, na podzim už továrna produkovala modernějšího nástupce, Model A. Zarputilé trvání na "téčku" přitom nebylo ani zdaleka jediným Fordovým výstřelkem. Výborný obchodník, ale taky podivín a zatvrzelý individualista, který neuměl přijímat cizí názory, si třeba ve 30. letech koupil vysílací čas v rozhlase a v "nedělní Fordově hodince" dal předčítat své rady. Pověstné byly jeho protiodborářské a antisemitské tirády.

Když ale Henry Ford 7. dubna 1947 ve věku 83 let zemřel, byl právem považován za největšího podnikatele 20. století. Jeho firma se vyvinula v obrovský konglomerát, který před druhou světovou válkou vyráběl například i vlastní letadla a měl továrny v řadě zemí světa. Firma, ve které mají dodnes hlavní slovo Fordovi potomci, stále patří mezi největší automobilky světa. A na rozdíl od konkurentů jako General Motors a Chrysler se jí podařilo překonat nedávnou krizi bez státní pomoci.

Zdroj:
ČTK
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
25. 2. 2021 21:31
ABCD investora: Tipy na výběr akcií (nejen) ve středoevropském regionu
Akcie ČR
Přestat sledovat
Akciové tipy
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Large caps
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Small caps
Přestat sledovat
Střední a východní Evropa
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
25. 2. 2021 17:01
V PÁTEK V 10 HODIN ŽIVĚ: Aktuálně z trhů (s Davidem Navrátilem)
David Navrátil
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
25. 2. 2021 12:31
Dominik Stroukal: Kdo chce těžit z výhod bitcoinu, nesmí se bát propadů o desítky procent
Bitcoin
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Kryptoměny
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Volatilita
Přestat sledovat
23. 2. 2021 17:01
Kateřina Zychová (Verdi Capital): Hotovost držíme na minimu. Smysl dávají akcie, zvažujeme větší…
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat