Na logistiku Dne nezadaných se v Číně chystají tři miliony lidí

Logistiku největší světové akce internetového prodeje, čínského Dne nezadaných (Singles Day), letos zaštítí tři miliony lidí, 4 000 letadel a dálkové dopravní lodě. Napsal to v úterý zpravodajský server BBC. Den nezadaných vznikl v Číně v 90. letech jako svátek všech nezadaných, v roce 2009 z něj ale internetový prodejce Alibaba učinil nákupní horečku. Akce připadá na 11. listopadu a loni zaznamenala 1,9 miliardy doručených objednávek celkem za 210 miliard jüanů (713,6 miliardy Kč).
Předpokládá se, že zvýšená poptávka, kterou tlumila pandemie covidu-19, letos pomůže překonat rekord. Očekává se zájem například o vysavače, jejich robotické verze nebo o soupravy nářadí. Také luxusní značky doufají, že si přijdou na své. Miliony Číňanů totiž nemohly cestovat do zahraničí za nákupy, které si patrně vynahradí utrácením prostřednictvím internetu.
"Předpokládáme, že přetrvávající mezinárodní omezení povedou k významné změně a že čínští spotřebitelé začnou nakupovat luxusní zboží na internetu," uvedl analytik Michael Norris ze společnosti Agency China, která se zabývá výzkumem internetového trhu. "Příležitosti se chopily též luxusní značky. Počet těch, které se Dne nezadaných zúčastní, se odhadem zdvojnásobil," dodal.
Společnost Cainiao, což je logistická divize Alibaby, kvůli akci vybaví více než 3 000 charterových letů, zboží do Číny přepraví dálkové nákladní lodě. Do logistiky se v přístavech a skladech zapojí tři miliony zaměstnanců logistické divize a jejích partnerů.
Cainiao zapojí přes 10 000 mobilních uzamykatelných skříní, díky nimž si lidé budou moci balíky vyzvednout bez kontaktu s někým druhým. Mimo Čínu počítá s vypravením více než 700 charterových letů s balíky.
"Použití špičkových technologií, jako je umělá inteligence, prediktivní algoritmy a analýza velkých dat, umožní obchodníkům odhadnout poptávku a umožní jim přesně se předzásobit zbožím ve správném množství a na správném místě," uvedl šéf globálního dodavatelského řetězce v Cainiao.
Očekává se, že během dvanáctého ročníku Dne nezadaných půjdou na odbyt vzhledem k pandemii zdravotnické produkty, jako jsou vitaminy a čističe vzduchu. Loni patřilo mezi populární dovezené zboží krmivo pro domácí zvířata či zdravotnické a kosmetické výrobky. O 3 000 procent tehdy narostl prodej pánské kosmetiky.
Celkem své zboží nabídne přes 350 000 čínských a mezinárodních značek. Pro ty, kteří plánují utratit více, je v nabídce také 800 000 nemovitostí a přes 200 000 aut.
Zdroj: ČTK