Anketa: Proč (ne)vsadit na evropské automobilky?

V jednom z pravidelných pondělních expertních výhledů jeden z diváků položil otázku týkající se akcií evropských automobilek. Protože nebyla zodpovězena, nabídli jsme ji ke komentáři českým tržním profesionálům.

Evropské sdružení výrobců automobilů zveřejnilo květnové počty registrací nových osobních automobilů. Ve srovnání s květnem 2019 jich bylo o 52,3 % méně. Oproti dubnu (-76,3 %) byl pokles vlivem postupného rozvolňování protikoronavirových opatření sice mírnější, ale i tak mimořádně výrazný. Dvouciferným procentuálním tempem se počty registrací snížily ve všech státech Evropské unie a také u všech značek. Je samozřejmě potřeba poznamenat, že registrace nových vozů se neomezují jen na auta od evropských výrobců, kteří byli předmětem ankety.

"Vyhlídky pro následující období nejsou nijak růžové. Již před koronavirovou krizí se výrobci automobilů a navazující dodavatelská odvětví potýkali s celosvětovým nedostatkem poptávky a s přechodem na přísnější emisní limity. Současná situace útlum poptávky pravděpodobně dále urychlí. Nepůjde jen o to, že automobily představují luxusní statek, po kterém v době krize poptávka logicky klesá, nýbrž také o to, že během karanténních opatření došlo ke změnám, které mohou mít na automobilový průmysl zásadní dopad. Jedná se o stále se rozšiřující trend výkonu práce na dálku, který vede k nižší potřebě se přemisťovat. To může vést k preferenci sdílení automobilů, upřednostnění jiných způsobů dopravy, případně jednoduše k pozvolnější obměně aut v důsledku nižšího opotřebení. Vše uvedené přitom vede k jedinému, a to k nižší poptávce po automobilech," říká Martin Gürtler, analytik z Komerční banky.

Anketní otázku jsme rozesílali ještě před zveřejněním květnových údajů.

OTÁZKA: Jak vnímáte akcie velkých evropských automobilek (VW, BMW, Daimler, Renault)? Evropa politicky tlačí na ekologii, automobilový průmysl je přitom jedním z pilířů její výroby.

Ronald Schubert (WOOD & Company)

Automobilky jsou ve vleku bláznivých "zelených" myšlenek, tento "diktát" ale snad nakonec poleví. Jako investor bych se spíše soustředil na německé automobilky, ty francouzské mi připadají méně odolné.

Radim Dohnal (Capitalinked.com)

Evropské ekologické cíle zatím nemají na akcie automobilek větší vliv. Ten začne narůstat později. Vítězi pak budou společnosti, které vyrábějí i jiné díly než spalovací motory, převodovky, výfuky a tak dále.

Petr Lajsek (Colosseum)

Automobilový průmysl je jedním z oborů nejvíce zasažených koronavirovou krizí. Prodeje nových vozů v posledních měsících prudce padají prakticky po celém světě. Ve zbytku roku lze očekávat velkou opatrnost spotřebitelů při nákupech nových aut.

Nejvíce skloňovanou automobilkou je v posledních týdnech francouzský Renault. Firma, která je v alianci s Nissanem a Mitsubishi, má za sebou náročný rok 2019, kdy se její zisk propadl na pouhých 19 milionů eur (-99 % meziročně). Automobilka prošla krizovým obdobím po skandálu ředitele Carlose Ghosna, který byl zatčen za finanční podvody v Japonsku. Renault se tak otřásal v základech již před propuknutím koronavirové krize.

zdroj: Google Finance

Všechny automobilky ale bojují s podobnými problémy, tedy poklesem prodejů nových vozů, rostoucími náklady na vývoj nových technologií spojených s elektromobily a rostoucími ekologickými nároky. Následující měsíce proto budou pro všechny automobilky náročné, lze očekávat masivní šetření a propouštění.

Pavel Ryska (J&T Banka)

Evropské automobilky se letos ocitly pod dvojím výrazným tlakem. Požadavky EU na průměrné emise se každý rok zpřísňují, což narušuje ziskovost výrobců aut. Nižší emise lze naplnit výrobou elektrických aut, ale jejich cena a další vlastnosti zatím brání jejich masovějšímu šíření. Elektrovozy proto pro automobilky nejsou z hlediska objemu ani zisku náhradou aut se spalovacími motory.

Opatření proti koronaviru navíc dramaticky srazila prodeje nových vozů, což znamená pro automobilky významný výpadek tržeb a cash flow. Pro ilustraci, od ledna do dubna se v EU prodalo o téměř 40 % méně osobních vozů než loni ve stejném období. Automobilky na tyto události reagovaly redukcí nákladů a odkladem dividend. Proto bych byl v případě akcií těchto firem velice opatrný.

Poznámka IW: V době, kdy analytici vyhlížejí spíše nepříznivý vývoj, může být pro odvážnější investory zajímavé vsadit na evropské automobilky (a průmysl obecně). Může to dopadnout třeba i nečekaně dobře, nicméně nemusí.

Anketa: Co nyní čekat na trhu se zlatem (a stříbrem)? A do kterého drahého kovu raději investovat?
Cena trojské unce zlata se letos po delší době vrátila nad 1 700 USD, po propadu během nástupu pandemie koronaviru prudce posiluje také stříbro. Českých tržních expertů jsme se zeptali, jaký vývoj ceny zlata očekávají, zda může současné nadšení pro akcie a následný strach z pádu nahrávat právě žlutému kovu, a také na to, jaký mají názor na rozdílný vývoj cen zlata a stříbra.
Přestat sledovat
Průmysl
Přestat sledovat
Evropská ekonomika
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Přestat sledovat
8. 3. 2021 12:41
Vítězové a poražení koronavirové krize na realitním trhu
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Komerční reality
Přestat sledovat
Koronavirus
Přestat sledovat
Nemovitosti
Přestat sledovat
6. 3. 2021 20:31
Jaroslav Brychta (XTB): Růst výnosů a sílící dolar jsou na trzích cítit, velký výprodej ale vypadá…
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
4. 3. 2021 17:01
Roman Koděra: Velké technologie neřekly kvůli vyšším výnosům poslední slovo, pro Apple je velkou…
Akciový trh
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
3. 3. 2021 15:01
Investice do diamantů: Manuál (nejen) pro začátečníky
Diamanty
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Komodity
Přestat sledovat
Ponaučení pro investory
Přestat sledovat