NYT: Čína určuje globální kurz v oblasti elektrických automobilů

Čína se stala největším podporovatelem elektrických aut na světě, a transformuje tím automobilový průmysl od Detroitu až po Jokohamu. Vláda pumpuje obrovské množství peněz do naplnění vize Číny jakožto vládce technologií zítřka. Změnit tvář několika průmyslových odvětví se Číně již podařilo, rozsah začínající transformace je však nesrovnatelně větší, napsal americký deník The New York Times.

Čína si stanovila cíl mít do roku 2025 pětinu automobilů v zemi na alternativní pohony. V září pak přijala regulace, které nařizují světovým výrobcům prodávat v Číně více aut na alternativní paliva, pokud zde chtějí nadále prodávat ta se spalovacími motory. Už teď je přitom Čína největším výrobcem a distributorem elektrických aut na světě. Letos by se jich zde mělo prodat zhruba 300 000, tedy trojnásobek předpokládaného množství oproti USA.

"Nacházíme se na významné křižovatce pro vývoj čínského automobilového průmyslu, potažmo i toho světového," řekl během návštěvy Šanghaje šéf marketingu značky Volkswagen Jürgen Stackmann.

Pokud Čína uspěje, což není vůbec jisté, Peking se ocitne v první linii inovace globálního automobilového průmyslu, tedy sektoru, který po více než 100 let formoval celé komunity a jejich touhy. Naprosto nepředstavitelná pozice ještě před pár desítkami let, kdy byla Čína spojována s úplně jiným ekologickým dopravním prostředkem: klasickým černým bicyklem značky Flying Pigeon.

Čína v otázce vývoje nemá příliš na vybranou. Je samozřejmě pravda, že elektrická vozidla krásně zapadají do plánu stát se světovým lídrem v oblasti futuristických technologií jako umělá inteligence, Čína se ale zároveň obává temné budoucnosti, ve které její města neustále přikrývá smog a země je závislá na zahraničních dodávkách ropy.

Elektrická auta jsou i proto v Pekingu, Šanghaji či Šen-čenu stále běžnější a vliv trendů nejlidnatější země světa na zahraniční trhy je značný. Číňané kupují víc aut koncernu General Motors než Američané a Čína je například druhým největším odbytištěm americké automobilky Tesla. GM a Ford minulý týden oznámily plán přidat do své nabídky celkem 33 modelů s elektrickým pohonem, zatímco světové značky včetně Volkswagenu přesouvají velkou část výzkumu a výroby elektrických vozidel do Číny. Čína na ně zároveň tlačí, aby své poznatky sdílely s místními společnostmi.

Mnozí tvrdí, že v Číně roste domácí konkurence zahraničním značkám za pomoci neférové vládní podpory. Čínští výrobci říkají, že jejich stát usiluje o politiku rozvoje špičkového průmyslu založenou na zdravém rozumu. "V Číně máme v průmyslu velké štěstí, protože vláda nám poskytuje základy," zhodnotil zakladatel čínské firmy NIO Company vyrábějící elektromobily Li Pin.

Přesto zatím čínské firmy nedokázaly prorazit s vlastními modely, a to jak na domácím trhu, tak v zahraničí. Většina čínských elektromobilů je drahá a nevzhledná, na rozdíl od elegantních linií nejnovějšího modelu Tesla. Od naplnění ekologických cílů pak Čínu dělí další překážka. Skoro 75 procent čínské elektřiny vzniká v tepelných elektrárnách, které ovzduší znečišťují ještě více než spalování benzinu. I s pohonem na elektřinu jsou auta v Číně zatím "špinavá".

Zavedení elektrických aut v Číně je nicméně logické. Zdejší stísněná a hustě zalidněná města znamenají menší přepravní vzdálenosti vhodné pro elektromobily, přičemž delší cesty by pokryla rozvinutá síť vysokorychlostní železniční dopravy.

"Neuvažuji o koupi benzinového auta, protože jsem se doslechl, že budou zakázaná," řekl právník ze Šanghaje Siung Ťiang-chuaj. Vlastní dva elektromobily čínské výroby a pochvaluje si nízké provozní náklady. "Myslím, že budoucnost patří elektrickým autům," dodal.

Zdroj:
ČTK
Přestat sledovat
Elektřina
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Ekologie a životní prostředí
Přestat sledovat
Technologie
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
18. 1. 2021 12:00
Investorský magazín: Výhled pro jednotlivá aktiva, vodíkové akcie a lekce z doby technologické bubliny
Akciové tipy
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Dluhopisový trh
Přestat sledovat
Ekologie a životní prostředí
Přestat sledovat
Investiční bubliny
Přestat sledovat
Investiční portfolio
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Investorský magazín
Přestat sledovat
Ponaučení pro investory
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
Technologie
Přestat sledovat
18. 1. 2021 9:28
Globalizace vs. regionalizace: Světové trendy probíhají zároveň a působí proti sobě, svět potřebuje mocenskou i ekonomickou rovnováhu založenou na několika těžištích
Asijská ekonomika
Přestat sledovat
Geopolitická rizika
Přestat sledovat
Politika
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světová ekonomika
Přestat sledovat
18. 1. 2021 6:15
Expertní tržní výhled: Vyšší výnosy dluhopisů jako riziko pro akcie a čekání na (ne)klidnou Bidenovu inauguraci
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Býčí trh
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Medvědí trh
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
15. 1. 2021 12:22
Dolar by měl letos napravovat ztráty v páru s eurem, zajímavý může být také ruský rubl. Měna není totéž jako akcie, vysvětluje stratég
Americký dolar
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Forex (FX)
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Miroslav Plojhar
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Ruský rubl
Přestat sledovat