Právníci majitelů naftových aut v USA chtějí po Volkswagenu přes 300 milionů dolarů

Právníci zastupující americké majitele naftových vozů německé automobilky Volkswagen umožňujících falšování testů emisí budou požadovat, aby jim firma uhradila poplatky a další právní náklady v objemu až 332,5 milionu dolarů. Vyplývá to podle agentury Reuters ze soudních dokumentů. Automobilka se v červnu dohodla, že na opravy a odkup problémových naftových vozů v USA vynaloží deset miliard dolarů. Souhlasila rovněž, že právníkům majitelů aut zaplatí opodstatněné poplatky a náklady, konkrétní částka však ještě nebyla sjednána.

Podle advokátky Elizabeth Cabraserové, která stála v čele právníků jednajících s Volkswagenem, je požadovaná částka mnohem nižší než "zavedená úroveň" pro hromadné žaloby, podle které poplatky a další právní náklady činí zhruba 25 procent hodnoty dohody o urovnání sporu. To by v tomto případě znamenalo kolem 2,5 miliardy dolarů. Některá média podle Cabraserové dokonce spekulovala, že by právníci mohli požadovat až 3,5 miliardy dolarů.

Konečnou podobu požadavku právníků bude muset schválit soudce, který na jednání s Volkswagenem dohlížel. Poplatky a další právní náklady uhradí Volkswagen zvlášť, takže nebudou odečteny z peněz určených na urovnání sporu s majiteli aut, napsala agentura Reuters.

Majitelé problémových vozů v USA se podle červnové dohody mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu aut, nebo jejich zpětné odkoupení Volkswagenem. Dohoda rovněž předpokládá, že majitelé obdrží odškodné 5 100 až 10 000 dolarů.

Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen tehdy přiznal, že ve Spojených státech je tímto softwarem vybaveno 482 000 vozů s dvoulitrovými motory. Později se ukázalo, že problém se v USA týká rovněž 85 000 vozů s třílitrovými motory. Červnová dohoda se týká jen aut s dvoulitrovými motory, o postupu u vozů s třílitrovými motory zatím nebylo rozhodnuto.

Po celém světě se emisní skandál Volkswagenu týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V Evropě aféra zahrnuje kolem 8,5 milionu naftových aut. Volkswagen však odmítá výzvy, aby evropské zákazníky za skandál odškodnil podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech.

Zdroj:
ČTK
Přestat sledovat
Volkswagen
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
19. 7. 2021 12:21
Investorský magazín: Letní tržní edukace s Filipem Kejlou
Česká republika
Přestat sledovat
Finanční gramotnost
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Investorský magazín
Přestat sledovat
Politika
Přestat sledovat
Ponaučení pro investory
Přestat sledovat
Pravidla a doporučení pro investování
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Vzdělání
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
24. 4. 2021 20:31
Petr Novotný (Investiční web): Experti varují před rizikem vyšší volatility, zároveň ale nabízejí i…
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
17. 7. 2021 14:11
Investice do (českého) umění: Trh u nás dozrává, neseriózní nabídky mě štvou. Náš fond má fungovat…
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Ponaučení pro investory
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Sběratelství
Přestat sledovat
Umění
Přestat sledovat
8. 6. 2021 17:01
Radomír Eliáš: Investování do kryptoměn vyžaduje mimořádně kritický pohled, páka je velmi nebezpečný…
Bitcoin
Přestat sledovat
Ethereum
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Kryptoměny
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat