US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,79 %
NASDAQ+1,15 %
DOW JONES+1,01 %
PX+0,74 %
ČEZ+0,31 %
NVIDIA+2,21 %

Prodeje aut v Evropě v září vzrostly o 5,5 %

Jde o největší nárůst za poslední dva roky a signál toho, že se evropský automobilový trh pravděpodobně začíná stabilizovat.

Redakce IW
Redakce IW
16. 10. 2013 | 8:14
Evropa

Prodej automobilů v Evropské unii minulý měsíc obnovil po srpnovém propadu růst a proti loňskému rekordně slabému září se zvýšil o 5,5 procenta na 1,16 milionu vozů. Poptávka ale zůstala na velmi slabé úrovni a letošní září bylo druhé nejslabší od roku 2003, kdy Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) začalo vydávat statistiky pro 27 zemí EU.

Z největších trhů se znatelně zvýšil odbyt automobilů v Británii a Španělsku a rostl také ve Francii. Prodej naproti tomu dále klesal v Německu a Itálii a prudce klesl v Nizozemsku. Silné oživení trh naopak zaznamenal v zemích zasažených před třemi lety dluhovou krizí, tedy v Řecku, Irsku a Portugalsku. Český trh podle ACEA vzrostl o 5,9 %.

Aktualizováno (16. 10. 9.20) o komentář Petra Dufka, ředitele makroekonomických analýz v ČSOB:

Zářijová čísla registrací nových osobních automobilů v EU znovu potvrzují, že pád prodejů aut v Evropě se zastavil a trh se začíná po více než dvou a půl letech znovu odrážet ode dna. Tento závěr přitom neplatí jen pro starou EU15, ale i pro země PIIGS, které v posledních letech zaznamenaly největší poklesy.

Pro představu, jak se za poslední roky automobilový trh v Evropě smrsknul, se můžeme podívat na roční kumulované registrace. Zatímco v roce 2010 se zde prodávalo téměř 14,5 milionu aut, nyní je to jen 11,7 milionu, tedy o 2,8 milionu méně.

Ve staré patnáctce jsou nyní registrace nových aut pod maximem dosaženým v roce 2008 dokonce o téměř 3,5 milionu aut.

Recese, dluhová krize a následné oddlužování si vybraly daň v podobě dlouhého omezování nákupů zboží dlouhodobé spotřeby. Ukázalo se rovněž, že jednorázové podpory prodejů neměly delší efekt a pouze odložily pokles prodejů na později. A rovněž se ukazuje, že trh nových aut se zotavuje výrazně pomaleji než celé evropské hospodářství.

ČR si v kontextu EU letos vede o něco hůře, neboť za prvních devět měsíců se registrace snížily o více než 8 %, zatímco ty evropské o necelá 4 %.

Z dlouhodobého pohledu si však ČR v evropském kontextu rozhodně špatně nevede. Zatímco nové registrace za celou EU jsou nyní 19 % pod maximem, ve staré patnáctce 24 % pod maximem, v Německu 23 %, v ČR vidíme pokles pouze o necelých 13 %.

Škoda zvýšila v září prodej v EU o 16,2 % na 48 132 vozů a její podíl na trhu narostl na 4,2 % ze 3,8 % před rokem. Česká automobilka ale ztratila srpnovou pozici jedné z deseti nejprodávanějších značek v EU, když se před ni vrátily značky Fiat, Toyota i Citroën.

Největší evropská automobilová skupina Volkswagen, do níž Škoda Auto patří, posílila v záři prodej v EU o 5,4 % a její podíl na trhu zůstal na 23,6 %. Škoda ze všech masových značek skupiny zaznamenala nejrychlejší nárůst. V devítiměsíčním srovnání ji ale překonal španělský SEAT, jehož prodej za toto období vzrostl o 10,4 %, zatímco Škoda prodala o procento aut méně.

Vítězem zářijového prodeje byla francouzská skupina Renault. Odbyt její vlajkové značky vzrostl o 17 % a prodej vozů rumunské dceřiné firmy Dacia vyskočil o 40 %. Naopak prodej vozů druhé francouzské skupiny PSA Peugeot Citroën klesl o 2,9 %.

Mírně nadprůměrně si vedla luxusní německá značka BMW, která posílila o 6,3 %. Její domácí konkurent Daimler ji překonal dvojnásobným tempem růstu a odbyt značky Mercedes vzrostl o 13,9 %, protože francouzská vláda musela zrušit zákaz prodeje některých typů těchto vozů.

Zdroj: ČTK, ČSOB, Bloomberg

AutaEvropa
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Akciový trh je asymetricky nakloněný býkům, chce to ale někdy hodně pevné nervy

Akciový trh je asymetricky nakloněný býkům, chce to ale někdy hodně pevné nervy

20. 10.-Andrej Rády
Akciový trh