Prodeje aut v Evropě v září vzrostly o 5,5 %

Jde o největší nárůst za poslední dva roky a signál toho, že se evropský automobilový trh pravděpodobně začíná stabilizovat.
Prodej automobilů v Evropské unii minulý měsíc obnovil po srpnovém propadu růst a proti loňskému rekordně slabému září se zvýšil o 5,5 procenta na 1,16 milionu vozů. Poptávka ale zůstala na velmi slabé úrovni a letošní září bylo druhé nejslabší od roku 2003, kdy Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) začalo vydávat statistiky pro 27 zemí EU.
Z největších trhů se znatelně zvýšil odbyt automobilů v Británii a Španělsku a rostl také ve Francii. Prodej naproti tomu dále klesal v Německu a Itálii a prudce klesl v Nizozemsku. Silné oživení trh naopak zaznamenal v zemích zasažených před třemi lety dluhovou krizí, tedy v Řecku, Irsku a Portugalsku. Český trh podle ACEA vzrostl o 5,9 %.
Aktualizováno (16. 10. 9.20) o komentář Petra Dufka, ředitele makroekonomických analýz v ČSOB:
Zářijová čísla registrací nových osobních automobilů v EU znovu potvrzují, že pád prodejů aut v Evropě se zastavil a trh se začíná po více než dvou a půl letech znovu odrážet ode dna. Tento závěr přitom neplatí jen pro starou EU15, ale i pro země PIIGS, které v posledních letech zaznamenaly největší poklesy.
Pro představu, jak se za poslední roky automobilový trh v Evropě smrsknul, se můžeme podívat na roční kumulované registrace. Zatímco v roce 2010 se zde prodávalo téměř 14,5 milionu aut, nyní je to jen 11,7 milionu, tedy o 2,8 milionu méně.
Ve staré patnáctce jsou nyní registrace nových aut pod maximem dosaženým v roce 2008 dokonce o téměř 3,5 milionu aut.
Recese, dluhová krize a následné oddlužování si vybraly daň v podobě dlouhého omezování nákupů zboží dlouhodobé spotřeby. Ukázalo se rovněž, že jednorázové podpory prodejů neměly delší efekt a pouze odložily pokles prodejů na později. A rovněž se ukazuje, že trh nových aut se zotavuje výrazně pomaleji než celé evropské hospodářství.
ČR si v kontextu EU letos vede o něco hůře, neboť za prvních devět měsíců se registrace snížily o více než 8 %, zatímco ty evropské o necelá 4 %.
Z dlouhodobého pohledu si však ČR v evropském kontextu rozhodně špatně nevede. Zatímco nové registrace za celou EU jsou nyní 19 % pod maximem, ve staré patnáctce 24 % pod maximem, v Německu 23 %, v ČR vidíme pokles pouze o necelých 13 %.
Škoda zvýšila v září prodej v EU o 16,2 % na 48 132 vozů a její podíl na trhu narostl na 4,2 % ze 3,8 % před rokem. Česká automobilka ale ztratila srpnovou pozici jedné z deseti nejprodávanějších značek v EU, když se před ni vrátily značky Fiat, Toyota i Citroën.
Největší evropská automobilová skupina Volkswagen, do níž Škoda Auto patří, posílila v záři prodej v EU o 5,4 % a její podíl na trhu zůstal na 23,6 %. Škoda ze všech masových značek skupiny zaznamenala nejrychlejší nárůst. V devítiměsíčním srovnání ji ale překonal španělský SEAT, jehož prodej za toto období vzrostl o 10,4 %, zatímco Škoda prodala o procento aut méně.
Vítězem zářijového prodeje byla francouzská skupina Renault. Odbyt její vlajkové značky vzrostl o 17 % a prodej vozů rumunské dceřiné firmy Dacia vyskočil o 40 %. Naopak prodej vozů druhé francouzské skupiny PSA Peugeot Citroën klesl o 2,9 %.
Mírně nadprůměrně si vedla luxusní německá značka BMW, která posílila o 6,3 %. Její domácí konkurent Daimler ji překonal dvojnásobným tempem růstu a odbyt značky Mercedes vzrostl o 13,9 %, protože francouzská vláda musela zrušit zákaz prodeje některých typů těchto vozů.
Zdroj: ČTK, ČSOB, Bloomberg
Aktuality
