Reuters: Koronavirus brzdí čínský program nové Hedvábné stezky

Když čínský prezident Si Ťin-pching letos poprvé navštívil Myanmar a podepsal zde nové infrastrukturní kontrakty, nic nenasvědčovalo tomu, že by se mohlo objevit něco, co by ohrozilo čínský plán investic do železnic, přístavů a silnic po celém světě. Omezení cestování, které má zabránit šíření nemoci způsobené wuchanským koronavirem, způsobilo nečinnost velké části druhé největší ekonomiky světa a zablokovalo důležité body Siovy iniciativy nové Hedvábné stezky, upozorňuje agentura Reuters.

Číňané se nemohou dostat do zahraničí, aby zde pracovali na projektech, a továrny jsou odříznuté od dovozu z Číny, který potřebují, aby mohly fungovat, tvrdí více než desítka vedoucích pracovníků firem.

"Mnoho továren v Číně zůstává zavřeno a ty, které jsou otevřené, nedosahují plné kapacity," uvedl čínský analytik firmy Ducker Frontier Po-jang Sü. "Protože mnoho projektů nové Hedvábné stezky získává vybavení a stroje od výrobců sídlících v Číně, narušení průmyslové výroby a dodavatelských řetězců způsobí další zpoždění."

Jedním z projektů, který má problémy, je China Railway International Group na výstavbu vysokorychlostní železnice v Indonésii za šest miliard dolarů. Státní společnost zřídila pracovní skupinu pro sledování šíření koronaviru a vyzvala všechny čínské zaměstnance, kteří odjeli domů na oslavy lunárního Nového roku, aby se do Indonésie nevraceli, uvedl jeden z vedoucích pracovníků společnosti, který si nepřál být jmenován, protože nemá oprávnění mluvit s médii. Do Indonésie se zatím nesmělo vrátit více než 100 čínských zaměstnanců, převážně kvalifikovaných pracovníků nebo manažerů, kteří pracují na projektu spojení indonéského hlavního města Jakarta s textilním centrem Bandung vzdáleným zhruba 140 kilometrů.

"Musíme se soustředit na méně důležité části železničního projektu, dokud se někteří z našich klíčových lidí nevrátí do práce," uvedl. "Náš projekt byl doprovázen zpožděním a kontroverzí a koronavirus nám přinesl ještě větší problémy."

Čínské společnosti Tsingshan Holding, GEM a Zhejiang Huayou Cobalt pozastavily své projekty na produkci niklu a kobaltu v Indonésii, protože největší ekonomika jihovýchodní Asie přerušila na počátku února lety do Číny a z ní a odmítla vpustit do země všechny osoby, které byly v předchozích 14 dnech v pevninské Číně. Spuštění nových projektů by tak mohlo být odsunuté.

Koronavirus zatím neměl dopad na tzv. čínsko-pákistánský hospodářský koridor s plánovanými investicemi 62 miliard USD. Někteří manažeři však po návratu z Číny do Pákistánu museli do karantény.

Problémy, které představuje koronavirus pro kontrakty, jež jsou součástí nové Hedvábné stezky, navazují na negativní reakci z roku 2018, kdy představitelé Indonésie, Malajsie, Srí Lanky a dalších zemí kritizovali projekty, které jsou podle nich nákladné a zbytečné. Čína pak omezila některé plány poté, co se několik zemí rozhodlo je přezkoumat, zrušit nebo omezit kvůli obavám z vysokých nákladů, ohrožení suverenity zemí a korupce.

Koronavirus také začal narušovat dodavatelské řetězce, díky kterým mají společnosti napojení na důležité strojní zařízení a součástky. Kanceláře vedoucích pracovníků z Číny ve zvláštní hospodářské zóně v Kambodži, která se sama označuje za důležitou část programu nové Hedvábné stezky a je domovem více než 160 podniků s 20 000 zaměstnanci, zejí prázdnotou. Zaměstnanci továren patřících čínským firmám agentuře Reuters řekli, že většina dělníků je místních, ale větším problémem je jejich závislost na dodávkách z Číny.

Analytik Economic Intelligence Unit Nick Marro upozorňuje, že to vše může prodloužit časové harmonogramy projektů a zvýšit jejich náklady. A i když by to mohlo mít vliv na provoz firem jenom v prvním čtvrtletí, v závislosti na tom, kdy se podaří dostat virus pod kontrolu, pomalejší ekonomický růst Číny bude mít regionální i globální dopad.

Na některých místech už dopady koronaviru na projekty nové Hedvábné stezky pociťují. Bangladéš oznámil zpoždění několika infrastrukturních projektů, včetně uhelné elektrárny Payra, která měla být uvedena do komerčního provozu na počátku února. V elektrárně je více než 2 000 pracovníků z Číny a 40 % z nich odjelo domů na oslavy lunárního Nového roku.

Zdroj:
ČTK
Koronavirus
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Asijská ekonomika
Přestat sledovat
Infrastruktura
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
23. 1. 2021 20:30
V PONDĚLÍ V 10 HODIN ŽIVĚ: Expertní tržní výhled
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
22. 1. 2021 12:23
Mertlík: V krach projektu společné Evropy nevěřím, jednotlivé státy jsou si vědomy svého globálního…
22. 1. 2021 9:00
Ryba (GOLDEN GATE CZ): Inflace výrazně vzroste a centrální banky budou váhat se zvyšováním sazeb.…
Bezpečné investice
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Stříbro
Přestat sledovat
Výhled na rok 2021
Přestat sledovat
Vzácné kovy
Přestat sledovat
Přestat sledovat
22. 1. 2021 6:46
Společensky odpovědné investování je velký trend. S těmito dvěma fondy na něj vsadíte
Ekologie a životní prostředí
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Podílové fondy
Přestat sledovat
Sociálně odpovědné investování
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat