Soud EU dal za pravdu pasažérům ČSA v kauze zpožděného letu

Soud Evropské unie dnes dal za pravdu 11 pasažérů Českých aerolinií, kteří žádali odškodnění za více než osmihodinové zpoždění letu do Bangkoku, ačkoli ho zavinily jiné aerolinky z nečlenské země Evropské unie. ČSA jako smluvní dopravce provozovaly první část letu s mezipřistáním v Abú Zabí, druhý let provozovala společnost Etihad Airways. Právě v druhé části cesty vzniklo zpoždění. O výklad unijního práva v této souvislosti požádal Městský soud v Praze unijní soudce v Lucemburku.

Soudci v Lucemburku ale nerozhodli přímo o tom, zda má firma odškodné zaplatit. Reagovali pouze na otázku českého soudu, který loni požádal o výklad souvisejícího práva EU. ČSA trvaly na tom, že nemohou zodpovídat za zpoždění letu, který provozovala jiná letecká společnost.

Žalující pasažéři si zakoupili letenky od ČSA z Prahy do Bangkoku s mezipřistáním v Abú Zabí. První let, který provozovaly ČSA, se obešel bez zpoždění. Druhý let, provozovaný společností Etihad Airways sídlící ve Spojených arabských emirátech, měl zpoždění 488 minut. Vzhledem k tomu, že zpoždění bylo delší než tři hodiny, byla otázka, zda pasažéři, kteří měli letenky od dopravce v členské zemi EU, mají nárok na odškodné.

Soud ve čtvrtečním verdiktu připomněl, že let s jedním nebo více navazujícími lety, které jsou předmětem jediné rezervace, podle unijních pravidel představuje v souvislosti s nárokem cestujících na náhradu jeden celek. Platí to podle něj i v případě letu do nečlenského státu s mezipřistáním v jiném nečlenském státě, kdy druhou část cesty uskutečnil dopravce z nečlenské země. ČSA podle soudu mohou po vyplacení odškodnění požadovat kompenzace od Etihad Airways.

Městský soud v Praze se na soud EU obrátil s otázkou, zda mají ČSA podle unijních pravidel povinnost nahradit cestujícím újmu za zpoždění zaviněné společností Etihad Airways vzhledem k tomu, že šlo o takzvané sdílení kódů. Dohoda o sdílení kódů znamená, že přepravci si navzájem prodávají letenky na své spoje. V odvětví letecké dopravy je to běžná věc. Umožňuje aerolinkám rozšířit nabídku letů, aniž by si musely kupovat práva na provoz dalších tras.

Zdroj:
ČTK
Doprava
Přestat sledovat
Evropská unie
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
19. 1. 2021 23:00
VE STŘEDU V 9.30 ŽIVĚ: Aktuálně z trhů
Akciové tipy
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
19. 1. 2021 7:00
Erik Best: Trump, Biden a rozpadající se USA? Vlastně nic nového pod sluncem
Donald Trump
Přestat sledovat
Ekonomické a politické hrozby
Přestat sledovat
Geopolitická rizika
Přestat sledovat
Joe Biden
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Spojené státy americké (USA)
Přestat sledovat
18. 1. 2021 12:00
Investorský magazín: Výhled pro jednotlivá aktiva, vodíkové akcie a lekce z doby technologické…
Akciové tipy
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Dluhopisový trh
Přestat sledovat
Ekologie a životní prostředí
Přestat sledovat
Investiční bubliny
Přestat sledovat
Investiční portfolio
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Investorský magazín
Přestat sledovat
Ponaučení pro investory
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
Technologie
Přestat sledovat
18. 1. 2021 9:28
Globalizace vs. regionalizace: Světové trendy probíhají zároveň a působí proti sobě, svět potřebuje…
Asijská ekonomika
Přestat sledovat
Geopolitická rizika
Přestat sledovat
Politika
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světová ekonomika
Přestat sledovat