Thajsko chce být ekonomickým tygrem jihovýchodní Asie

Thajská ekonomika je druhou nejvýkonnější v regionu jihovýchodní Asie a thajská vláda intenzivně láká zahraniční investory, kteří mají tento prudký rozvoj ještě urychlit. Jednou z nejdůležitějších součástí těchto plánů je rozvoj rozsáhlé ekonomické zóny Východní ekonomický koridor (EEC).

Dvacetiletá strategie rozvoje Eastern Economic Corridor Act spočívá ve vzniku hospodářské zóny, která má pojmout investice ve výši 45 miliard dolarů. Oblast EEC se rozprostírá na 13 000 kilometrech čtverečních jihovýchodně od Bangkoku a vláda její hospodářský rozvoj podporuje především budováním dopravních systémů.

EEC je rovněž klíčovou součástí hospodářské politiky Thailand 4.0, kterou nynější vojenská vláda ohlásila v roce 2016. Zástupci EEC tvrdí, že jde o nejlepší investiční destinaci v jihovýchodní Asii. Vhodná je například pro firmy působící v leteckém nebo farmaceutickém průmyslu.

Jednou z nejdůležitějších součástí EEC je kontejnerový přístav Laem Chabang Port, asi 25 kilometrů severně od města Pattája. "Existuje od roku 1991 a už nyní jím prochází 90 procent veškeré obchodní výměny, kterou Thajsko uskuteční se zahraničím po moři," řekl českým novinářům šéf obchodního rozvoje přístavu Sul Ukapatsakul. Rozmáchlým gestem asi dvoumetrového muže ukazuje z vyhlídkové věže rozsáhlý areál plný přepravních kontejnerů, jeřábů a kamionů.

Loni se přes tento přístav vyvezlo 3 923 785 tun zboží a dovezlo 3 753 492 tun. Jenom nových automobilů tudy prošlo více než 1,2 milionu. Největšími obchodními partnery jsou přitom Čína, USA, Japonsko, Indonésie a Vietnam. Do roku 2038 by tu mělo vzniknout vedle stávajících tří dalších šest terminálů a kapacita přístavu by se měla zvýšit na přibližně 20 milionů tun.

Další součástí EEC je nedaleké letiště U-Tapao. Vzhledem k tomu, že obě bangkocká mezinárodní letiště už kapacitně nevyhovují dnešním požadavkům, thajská vláda chce z letiště U-Tapao učinit další významnou destinaci pro aerolinky. Nový druhý terminál má kapacitu letiště zvýšit ze současných 800 000 pasažérů ročně na tři miliony. Podle ředitele letiště Vorapola Tongpriči je terminál za 620 milionů bahtů (přes 430 milionů korun) jen začátkem tříleté první fáze dalšího rozvoje vzdušného přístavu.

V druhé fázi hodlá vláda kapacitu navýšit až na 15 milionů cestujících ročně a pak se má postupně rozrůst až na kapacitu 60 milionů pasažérů. Má se tak stát druhým největším ze tří letišť v blízkosti Bangkoku, po letišti Suvarnabhumi.

Zatím je U-Tapao jen malým provinčním letištěm. Nový terminál určený pro mezinárodní lety zatím zeje prázdnotou, ale to se brzy změní. "Už příští rok v lednu se otevře nová mezinárodní část," slibuje. V budoucnu budeme usilovat i o dálkové lety," řekla ČTK mluvčí letiště Romvarin Čansingová. Letiště nyní využívají menší letecké společnosti především k leteckému spojení s čínskými městy a metropolemi sousedních zemí.

I letiště se tak má stát částí ekonomického srdce Thajska propojeného železničními koridory, dálnicemi a lodními cestami a posetého průmyslovými zónami a vědeckými parky.

Jedním z nich je thajská kosmická agentura GISTDA (Geo-Informatics and Space Technology Development Agency). Její výzkumná centra jsou dnes součástí projektu Východního ekonomického koridoru inovací (EECi), který se má stát vědeckým uzlem regionu ASEAN.

Thajský vesmírný program se soustředí na vývoj satelitních technologií, které mají umožňovat lepší navigaci v silniční, letecké či lodní dopravě i meteorologické předpovědi. Pro zemědělce pak vyvíjí technologie pro "chytré farmaření", umožňující automatickou, přesnou a co nejefektivnější setbu a sklizeň s pomocí satelitem ovládaných traktorů.

GISTDA nyní vyvíjí svůj vlastní software pro řízení satelitů (VOSSCA) a má za sebou desetiletou zkušenost s provozováním satelitu THEOS-1. Plány na jeho nahrazení satelitem THEOS-2 už zahrnují nejen vytvoření satelitu samotného, ale také vybudování kapacit na vývoj dalších vesmírných satelitů malé a střední velikosti (do 500 kilogramů).

Zdroj:
ČTK
Thajsko
Přestat sledovat
Asijská ekonomika
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
15. 1. 2021 12:22
Dolar by měl letos napravovat ztráty v páru s eurem, zajímavý může být také ruský rubl. Měna není totéž jako akcie, vysvětluje stratég
Americký dolar
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Forex (FX)
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Miroslav Plojhar
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Ruský rubl
Přestat sledovat
14. 1. 2021 6:48
El-Erian: Na akciovém trhu je racionální bublina, růst výnosů dluhopisů ale vysílá varovný signál
Americké akcie
Přestat sledovat
Americké státní dluhopisy
Přestat sledovat
Býčí trh
Přestat sledovat
Dluhopisový trh
Přestat sledovat
Investiční bubliny
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Přestat sledovat
13. 1. 2021 13:04
Úpadek dolaru? Vlhký sen Rusů se hned tak nenaplní, vedle ekonomiky pozici americké měny drží i mocenský význam USA
Americký dolar
Přestat sledovat
Ekonomické a politické hrozby
Přestat sledovat
Geopolitická rizika
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Spojené státy americké (USA)
Přestat sledovat
Světová ekonomika
Přestat sledovat
11. 1. 2021 6:27
Anketa: Co by (ne)mělo chybět ve vítězném portfoliu na rok 2021
Akciové tipy
Přestat sledovat
Akciový trh
Přestat sledovat
Alokace investic
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Bezpečné investice
Přestat sledovat
Dluhopisový trh
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Investiční portfolio
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Komodity
Přestat sledovat
Miroslav Plojhar
Přestat sledovat
Nemovitosti
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
Výhled na rok 2021
Přestat sledovat
Přestat sledovat