1. 4. 2023 13:28
Regionalizace vs. globalizace aneb Proč bude byznys napříště sázet na (ne)přátelské režimy
Na období Vánoc a na předvánoční nákupy se lze dívat také jako na investici. Vánoční dárky nemusejí znamenat jen aktuální výdaj, jejich hodnota totiž může v průběhu let významně vzrůst. Dlouhodobě nejvýnosnějším luxusním "aktivem" jsou kabelky s mírou zhodnocení v průměru až 10 % ročně. Zda je vidina takového výnosu zajímavá pro všechny a jak si stojí luxusní zboží mezi ostatními typy investic, rozebírá Anna Píchová, vedoucí analytického oddělení společnosti CYRRUS.
Když se řekne investování, většina lidí si nejspíše vybaví akcie, dluhopisy nebo třeba certifikáty. Přitom je to právě investování do luxusního zboží, jako jsou například hodinky, obrazy, auta nebo whiskey, které v posledních letech získává na oblibě. Netradiční zboží, které má vysoký potenciál se zhodnotit, má punc nedostupnosti a jedinečnosti. Tento mix charakteristik z něj dělá atraktivní investici.
Ze své podstaty jsou umění, šperky či jiné luxusní statky spíše formou bezpečnější investice, kterou je mnohdy možné vnímat také jako uložení peněz, jež díky tomu neztratí hodnotu. Luxusní statky neprocházejí ani cyklickými výkyvy, během období zvýšené nejistoty nebo v krizi mají naopak tendenci rychleji získávat na hodnotě. To je i případ letošního roku, kdy podle dat aukčních domů Christie's a Sotheby's výrazně stoupl objem obchodů a několikrát byla překonána historická maxima cen v dražbách.
Obdobně jako luxusní zboží bývá jako bezpečné vnímáno zlato. To letos posunulo historické rekordy a i po poklesu z nich přidává okolo 20 %. Překonává tak výkonnost luxusních statků, které si podle aktuálních odhadů budou průměrně připisovat zhodnocení v rozmezí 2-16 % (podle typu zboží).
Jak si ale vedou tyto druhy investic z dlouhodobého hlediska, například i ve srovnání s akciemi?
Jedním z nejznámějších a nejvýnosnějších luxusních investičních artiklů jsou kabelky Hermès Birkin, které se zhodnocují v průměru o 10 % ročně. Ve srovnání se zlatem si vedou kabelky obdobně, za posledních 20 let (tedy stejné časové období) si zlato připsalo podobné zhodnocení (10,2 % ročně).
Samotné kabelky v uplynulých dvaceti letech prohrávají s akciemi svého výrobce, společnosti Hermès. Ty si v průměru za rok připsaly 15,5 %. Jde ale o vysoce nadprůměrnou výkonnost, index S&P 500 dosáhl ve stejné době v průměru zhruba třetinové roční výkonnosti.
Luxusní a sběratelské zboží může být v každém případě zajímavou investicí, která svou výnosností překoná i "tradičnější" investiční nástroje. Ovšem ne všechny luxusní statky se zhodnocují stejně, u těchto typů investic se tedy určitě vyplatí důkladná znalost daných produktů (platí to ostatně u většiny alternativních investic).
Obecně platí, že s unikátností produktu roste jeho potenciální zhodnocení. Co vyčíslit nelze, je sběratelská hodnota a radost, kterou svému majiteli nebo majitelce mohou tyto luxusní či sběratelské kousky přinést. Luxusní zboží by i proto mělo být spíše doplňkem v rámci investičního portfolia, případně produktem, který si člověk koupí pro radost a (nebo) za účelem uchování hodnoty peněz bez vidiny rychlého zisku.