25. 3. 2023 20:30
V PONDĚLÍ V 10 HODIN ŽIVĚ: Expertní tržní výhled (Pavel Hadroušek, Fio banka)
Uber nebo Lyft se snaží svůj byznys budovat mimo jiné na principech udržitelnosti. Od řady investorů ale zatím sklízejí kritiku za to, že se nedokážou udržet v černých číslech, pálí hotovost a nepřinášejí zásadní vylepšení služeb, která by přilákala další zákazníky.
Podobný byznys jako Uber nebo Lyft rozvíjí také kanadská společnost Facedrive, která se prezentuje jako zprostředkovatel sdílené "zelené" dopravy v elektromobilech, hybridech či autech na plyn. Pokud jste o ní ještě neslyšeli, rozhodně nejste sami. Tedy zatím.
Firma k sobě v uplynulých týdnech přitáhla pozornost, když se vydala mimo svůj jádrový byznys a představila aplikaci TraceSCAN reagující na pandemii covidu-19. Zákazníkům nabídla jednoduchý program, jenž pomocí bluetooth v jejich mobilním telefonu dokáže monitorovat blízká setkání s ostatními uživateli a varovat je, pokud u někoho, s kým přišli do kontaktu, lékaři onemocnění covid-19 mezitím zjistili.
"Investoři se přou, zda principům udržitelnosti více odpovídá byznys Uberu, nebo Lyftu. Facedrive teď však ukazuje, že udržitelnost je možná o něčem docela jiném než jen o porovnávání emisí nebo distribuci peněz pracovníkům. Udržitelnost je hlavně o flexibilitě, schopnosti reagovat na aktuální výzvy, zajistit si přežití za jakýchkoli podmínek," říká Ian Jenkins z webu oilprice.com.
Do trendu udržitelnosti, kteří ekonomové oceňují až na 30 bilionů dolarů, investují mnozí velcí investoři i celé společnosti v čele s Facebookem, Amazonem a dalšími.
Facedrive s aplikací TraceSCAN udeřila hřebík na hlavičku. Využívat ji chce vedle jednotlivců pro ochranu svých 130 tisíc členů v Kanadě třeba také severoamerická odborová organizace LIUNA.
Akcie společnosti Facedrive nejsou kotované na regulovaném trhu, na neregulovaném OTC trhu ale jejich cena od začátku května stoupla na 7,4 dolaru z 3 dolarů (+146 %). Akcie Uberu za stejnou dobu zpevnily o necelých 14 % a cenné papíry Lyftu přidaly přibližně 25 %.
"Sdílené cestování vždy bylo zamýšlené jako high-tech byznys, většina firem ale zůstala u digitalizované taxislužby. Facedrive však ukazuje, že to jde i jinak, že lze pohotově reagovat na aktuální výzvy, které si žádají sofistikovaná technologická řešení, a tím dostát označení 'udržitelný byznys'," dodává Jenkins.