US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+1,89 %
NASDAQ+1,88 %
S&P 500+1,52 %
ČEZ+0,16 %
KB+0,48 %
Erste-2,90 %

Ministry financí EU čeká debata o příjmech do rozpočtu unie

Daň z letecké dopravy či poplatek pro velké mezinárodní firmy za možnost využívat výhod unijního jednotného trhu by mohly v budoucnu pomoci naplňovat rozpočet Evropské unie. V úterý čeká ministry financí zemí EU další z řady debat o nových "vlastních příjmech" unie a podle informací ČTK je možné, že právě tyto dva nápady na jednání k diskuzi nabídne komisař pro rozpočet Günther Oettinger. Nejpravděpodobnější variantou nového zdroje rozpočtových příjmů unie je ale nadále možnost zdanění plastů, o které Oettinger mluví delší dobu.

Redakce IW
Redakce IW
7. 7. 2019 | 9:31
Evropská unie

Rozpočet Evropské unie je v současnosti v naprosté většině naplňován z příspěvků členských států vypočtených na základě jejich národního důchodu. Výrazně menší část, přibližně čtvrtinu, tvoří takzvané tradiční vlastní zdroje, hlavně část příjmů vybrané daně z přidané hodnoty a některá cla a dávky z cukru.

V Evropské unii se už několik let uvažuje o reformě systému, debata je nyní ale aktuálnější vzhledem k blížícím se klíčovým jednáním o podobě příštího víceletého rozpočtového rámce unie pro roky 2021 až 2027. Už nyní je navíc jisté, že pokud z EU na konci října odejde Británie, bude to znamenat propad unijních příjmů, země je totiž - i přes nejrůznější zpětné platby - vůči unii takzvaným čistým plátcem. Komisař Oettinger v této souvislosti zmiňuje "díru" dosahující ročně 12 až 14 miliard eur.

V současnosti je přitom plán rozpočet co nejméně omezovat v tradičních oblastech, jako jsou zemědělství či unijní fondy, a dokonce z něj financovat určité nové úkoly, včetně například lepší ochrany vnějších hranic bloku. K překonání mezery Evropská komise navrhla o něco vyšší příspěvky členských států vypočítávané podle výkonu jejich hospodářství, ale otevřela právě také diskuzi o "nových vlastních zdrojích".

Členské země jsou podle informací ČTK nejotevřenější právě myšlence zdanění plastů, která zapadá do snahy posilovat v Evropě "zelené" hospodářství. A navíc, pokud začnou fungovat další evropská opatření, bude význam této daně postupně klesat. Podobným směrem míří i opakovaně se objevující úvaha o dani z letecké dopravy, někdy popisovaná prostě jako vyšší zdanění leteckého paliva. V diskuzích mezi diplomaty se objevuje také možnost uvalit vyšší "uhlíkové" poplatky na zboží dovážené ze zemí, které nemají tak přísné nároky na ochranu ovzduší jako Evropa.

Zdroj: ČTK

DaněDopravaEvropská unie
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Index S&P 500 je nejdražší v historii. Těchto 20 slibných firem se ale vymyká

Index S&P 500 je nejdražší v historii. Těchto 20 slibných firem se ale vymyká

21. 8.-Andrej Rády
Americké akcie