Akcie Tesly klesají poté, co společnost ohlásila první meziroční pokles dodaných vozů
Tesla zveřejnila výroční zprávu o produkci a dodávkách za čtvrté čtvrtletí a celý rok. První čtvrtletí bylo náročné a generální ředitel Elon Musk varoval před pomalejším růstem, ale výsledky se v průběhu roku zlepšily. Tesla, která dosud dominovala trhu s elektromobily, nyní čelí silné konkurenci, zejména od Hyundai a čínské BYD.
Výsledky za čtvrté čtvrtletí znamenaly první roční pokles počtu dodávek pro Teslu, která v roce 2023 reportovala 1,81 milionu dodaných vozů. V čtvrtém čtvrtletí 2023 společnost hlásila 484 507 dodaných aut. Akcie Tesly ve čtvrtek klesaly až o 7 %.
- celkové dodávky v 4Q2024: 495 570
- celková výroba v 4Q2024: 459 445
- celkové dodávky za celý rok 2024: 1 789 226
- celková výroba za celý rok 2024: 1 773 443
Analytici očekávali, že Tesla ve čtvrtletí ohlásí dodávky ve výši 504 770, včetně 474 000 Model 3 a Model Y EV. Automobilka zaslala některým investorům konsensus dodávek 506 763 vozidel na základě průzkumu 26 analytiků. Dodávky jsou nejbližší přibližnou hodnotou prodeje hlášenou samotnou společností, ale nejsou přesně definované v komunikaci s akcionáři.
Výroční zpráva přichází po silném růstu ceny akcií Tesly, její akcie zakončily rok 2024 silnější o 63 %. V polovině prosince cenné papíry dosáhly rekordních hodnot, čímž překonaly své předchozí historické maximum z roku 2021.
Největší příběh u Tesly v druhé polovině roku byla role Elona Muska v kampani prezidenta Donalda Trumpa. Musk, nejbohatší člověk na světě, investoval kolem 277 milionů dolarů na podporu Trumpa a dalších republikánských kandidátů a strávil týdny na cestách po klíčových státech. Musk, který také vede SpaceX, xAI a vlastní sociální síť X, byl pověřen vedením poradní skupiny Trumpovy administrativy, jejímž cílem je snižovat federální výdaje, zaměstnance a regulace.
Podle e-mailu Sam Fiaraniho, viceprezidenta výzkumné skupiny Auto Forecast Solutions, může Muskovo zapojení do politiky "odvést jeho pozornost od hlavních podniků". Avšak vliv na investory nebo kupce elektromobilů se pravděpodobně projeví až ve výsledcích za první čtvrtletí, dodal.
Tesla byla až do nedávna jedním z mála výrobců, kteří masově produkovali bateriové elektromobily. Společnost nyní čelí obrovské konkurenci ze strany domácích výrobců, včetně General Motors, Fordu, Rivianu, čínského BYD, korejského Hyundai a evropských značek BMW a Volkswagen.
Patrick George, šéfredaktor InsideEVs, uvedl pro CNBC, že Tesla stále v mnoha aspektech předčí ostatní výrobce EV, zejména pokud jde o svou nabíjecí síť. Největší operační výzvou pro Teslu však v posledním čtvrtletí byla "řemeslná práce na výrobě aut".
Zdroj: CNBC