EU chystá opatření na podporu poptávky po elektromobilech a požadavky na místní výrobu baterií
Evropská komise představí 5. března akční plán pro automobilový průmysl, jehož cílem je podpořit poptávku po elektromobilech v Evropské unii a zavést požadavky na místní obsah při výrobě baterií. Plán má pomoci evropským automobilkám v elektrifikaci vozového parku a zvýšit jejich konkurenceschopnost vůči čínským a americkým rivalům.
Podle návrhu, který viděla agentura Reuters, budou členským státům EU předložena doporučení k urychlení zavádění elektromobilů do firemních vozových parků, které tvoří přibližně 60 % nových automobilů prodaných v EU. Komise rovněž plánuje spolupracovat s členskými státy na hledání nejvhodnějších způsobů podpory nákupu elektromobilů a na možnostech jejich financování. V návrhu se také uvádí, že vozidla s nulovými emisemi by mohla být osvobozena od silničních poplatků.
Prodej nových elektromobilů v roce 2024 klesl o 5,9 %, uvádí asociace evropských automobilových výrobců ACEA. Na poklesu se podílel nedostatek nabíjecí infrastruktury, náhlé zrušení dotací v Německu a dosud omezená nabídka levnějších elektromobilů.
Návrh Evropské komise upozorňuje na riziko, že evropský automobilový průmysl ztratí podíl na trhu s elektromobily a že čelí výrazně vyšším nákladům na komponenty, zejména na baterie, které tvoří 30-40 % hodnoty běžného elektromobilu.
Plán proto počítá s postupným zvyšováním požadavků na evropský obsah v bateriových článcích a komponentách prodávaných v elektromobilech v EU. Komise rovněž zvažuje podporu společností vyrábějících baterie v EU, přičemž tato podpora by mohla být dostupná i zahraničním firmám, pokud budou spolupracovat s evropskými partnery na sdílení odborných znalostí a technologií.
Komise dále plánuje navrhnout podmínky pro příliv zahraničních investic do automobilového sektoru a zvážit finanční podporu recyklačních zařízení na baterie.
Evropští výrobci automobilů, kteří čelí uzavírání továren a hrozbě amerických cel, vyzvali Komisi k úlevám na pokutách, které by podle nich mohly dosáhnout až 15 miliard eur, pokud jejich flotily nesplní limity emisí oxidu uhličitého v roce 2025. Návrh zatím neuvádí konkrétní formu finanční úlevy.
Julia Poliscanova, ředitelka pro vozidla a elektromobilitu v organizaci Transport & Environment, uvedla, že hlavním nástrojem k dosažení konkurenceschopnosti Evropy jsou cíle prodeje elektromobilů, které výrobce motivují k elektrifikaci. "Místo vytváření nejistoty by měl plán důsledně prosazovat slibná opatření na elektrifikaci firemních vozových parků a lokalizaci výroby baterií," dodala.
Zdroj: Reuters