US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+1,40 %
NASDAQ+2,15 %
DOW JONES+0,68 %
PX+0,35 %
ČEZ+0,62 %
NVIDIA+4,82 %

Může Tesla ještě zachránit svou pověst?

Tesla čelí zásadní reputační krizi. Prodeje klesají, akcie oslabují a značka ztrácí přízeň zákazníků kvůli politickému aktivismu Elona Muska. O tom, co by Tesla mohla udělat pro záchranu své značky, hovořil expert na krizový management Eric Dezenhall, který radí korporacím při krizových situacích už desítky let. Jeho radu lze shrnout stručně - přestat s politikou a vrátit se k byznysu.

Redakce IW
Redakce IW
26. 3. 2025 | 12:24
Americké akcie

Tesla se ocitla v krizi, kterou nezpůsobily technické nedostatky ani finanční potíže, ale ztráta důvěry části veřejnosti. Klesající prodeje na trzích v USA, Evropě i Číně a související propad ceny akcií doprovázejí veřejné protesty i vandalismus namířený proti vozům značky. Důležitou roli v propadu image hraje podle odborníků osobní angažovanost Elona Muska v politice, zejména jeho blízkost k prezidentu Trumpovi a dalším pravicovým osobnostem.

Yahoo Finance se v této souvislosti obrátila na Erica Dezenhalla, zakladatele firmy Dezenhall Resources a odborníka na krizový management, který v minulosti spolupracoval s korporacemi jako General Electric, Exxon Mobil či Procter & Gamble.

Podle Dezenhalla je "téměř nemožné být polarizující politickou postavou a zároveň vést spotřebitelskou značku". Zatímco síť X (dříve Twitter) je z povahy věci politická a cílové publikum to očekává, Tesla je spotřební produkt, který byl dříve vnímán jako symbol progresivního přístupu a ekologického smýšlení. To však nyní podle něj ztrácí.

"Tesla bývala produktem, který měl status značky s odznakem – podobně jako Bud Light. Nebyla to jen volba auta, ale i vyjádření postojů. A právě to se dnes rozpadá," uvedl Dezenhall s odkazem na známý případ pivní značky, která přišla o podporu své základny kvůli nepochopení identity svých zákazníků.

Jak podle něj obnovit důvěru? "Základní otázka je, zda Musk zůstane v roli lídra. Pokud ano, bude obtížné značku znovu vybudovat, pokud produkt nebude opět výrazně před konkurencí. Pokud se ale stáhne a vrátí k tomu, co z něj udělalo globálního lídra, lidé mohou časem zapomenout," řekl.

Dodává, že poradit Muskovi by bylo velmi obtížné. "Lidé v jeho postavení neberou poradce vážně. Věří, že uspěli právě tím, že šli proti všem doporučením," říká. Přesto by mu poradil jednoduchou věc: "Přestaňte se vměšovat do politiky. Vraťte se k byznysu a k inovacím. Vaše hodnota není ve veřejném diskurzu, ale v tom, co dokážete postavit."

A co role představenstva? Podle Dezenhalla není rada neinformovaná, jen bezmocná. "Představenstva firem s charismatickými zakladateli nejsou běžná. Neřídí firmu, podporují krále,“ uvedl. "Musk neposlouchá nikoho. Gravitace na něj zatím neplatila – a možná nikdy nebude."

Zdroj: YahooFinance

Americké akcieEkonomické a politické hrozbyElektromobilitaTesla
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio