Může Tesla ještě zachránit svou pověst?
Tesla čelí zásadní reputační krizi. Prodeje klesají, akcie oslabují a značka ztrácí přízeň zákazníků kvůli politickému aktivismu Elona Muska. O tom, co by Tesla mohla udělat pro záchranu své značky, hovořil expert na krizový management Eric Dezenhall, který radí korporacím při krizových situacích už desítky let. Jeho radu lze shrnout stručně - přestat s politikou a vrátit se k byznysu.
Tesla se ocitla v krizi, kterou nezpůsobily technické nedostatky ani finanční potíže, ale ztráta důvěry části veřejnosti. Klesající prodeje na trzích v USA, Evropě i Číně a související propad ceny akcií doprovázejí veřejné protesty i vandalismus namířený proti vozům značky. Důležitou roli v propadu image hraje podle odborníků osobní angažovanost Elona Muska v politice, zejména jeho blízkost k prezidentu Trumpovi a dalším pravicovým osobnostem.
Yahoo Finance se v této souvislosti obrátila na Erica Dezenhalla, zakladatele firmy Dezenhall Resources a odborníka na krizový management, který v minulosti spolupracoval s korporacemi jako General Electric, Exxon Mobil či Procter & Gamble.
Podle Dezenhalla je "téměř nemožné být polarizující politickou postavou a zároveň vést spotřebitelskou značku". Zatímco síť X (dříve Twitter) je z povahy věci politická a cílové publikum to očekává, Tesla je spotřební produkt, který byl dříve vnímán jako symbol progresivního přístupu a ekologického smýšlení. To však nyní podle něj ztrácí.
"Tesla bývala produktem, který měl status značky s odznakem – podobně jako Bud Light. Nebyla to jen volba auta, ale i vyjádření postojů. A právě to se dnes rozpadá," uvedl Dezenhall s odkazem na známý případ pivní značky, která přišla o podporu své základny kvůli nepochopení identity svých zákazníků.
Jak podle něj obnovit důvěru? "Základní otázka je, zda Musk zůstane v roli lídra. Pokud ano, bude obtížné značku znovu vybudovat, pokud produkt nebude opět výrazně před konkurencí. Pokud se ale stáhne a vrátí k tomu, co z něj udělalo globálního lídra, lidé mohou časem zapomenout," řekl.
Dodává, že poradit Muskovi by bylo velmi obtížné. "Lidé v jeho postavení neberou poradce vážně. Věří, že uspěli právě tím, že šli proti všem doporučením," říká. Přesto by mu poradil jednoduchou věc: "Přestaňte se vměšovat do politiky. Vraťte se k byznysu a k inovacím. Vaše hodnota není ve veřejném diskurzu, ale v tom, co dokážete postavit."
A co role představenstva? Podle Dezenhalla není rada neinformovaná, jen bezmocná. "Představenstva firem s charismatickými zakladateli nejsou běžná. Neřídí firmu, podporují krále,“ uvedl. "Musk neposlouchá nikoho. Gravitace na něj zatím neplatila – a možná nikdy nebude."
Zdroj: YahooFinance