US MARKETOtevírá za: 15 h 41 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META-0,92 %
TSLA+4,72 %
AAPL+0,53 %

Může Tesla ještě zachránit svou pověst?

Tesla čelí zásadní reputační krizi. Prodeje klesají, akcie oslabují a značka ztrácí přízeň zákazníků kvůli politickému aktivismu Elona Muska. O tom, co by Tesla mohla udělat pro záchranu své značky, hovořil expert na krizový management Eric Dezenhall, který radí korporacím při krizových situacích už desítky let. Jeho radu lze shrnout stručně - přestat s politikou a vrátit se k byznysu.

Tesla se ocitla v krizi, kterou nezpůsobily technické nedostatky ani finanční potíže, ale ztráta důvěry části veřejnosti. Klesající prodeje na trzích v USA, Evropě i Číně a související propad ceny akcií doprovázejí veřejné protesty i vandalismus namířený proti vozům značky. Důležitou roli v propadu image hraje podle odborníků osobní angažovanost Elona Muska v politice, zejména jeho blízkost k prezidentu Trumpovi a dalším pravicovým osobnostem.

Yahoo Finance se v této souvislosti obrátila na Erica Dezenhalla, zakladatele firmy Dezenhall Resources a odborníka na krizový management, který v minulosti spolupracoval s korporacemi jako General Electric, Exxon Mobil či Procter & Gamble.

Podle Dezenhalla je "téměř nemožné být polarizující politickou postavou a zároveň vést spotřebitelskou značku". Zatímco síť X (dříve Twitter) je z povahy věci politická a cílové publikum to očekává, Tesla je spotřební produkt, který byl dříve vnímán jako symbol progresivního přístupu a ekologického smýšlení. To však nyní podle něj ztrácí.

"Tesla bývala produktem, který měl status značky s odznakem – podobně jako Bud Light. Nebyla to jen volba auta, ale i vyjádření postojů. A právě to se dnes rozpadá," uvedl Dezenhall s odkazem na známý případ pivní značky, která přišla o podporu své základny kvůli nepochopení identity svých zákazníků.

Jak podle něj obnovit důvěru? "Základní otázka je, zda Musk zůstane v roli lídra. Pokud ano, bude obtížné značku znovu vybudovat, pokud produkt nebude opět výrazně před konkurencí. Pokud se ale stáhne a vrátí k tomu, co z něj udělalo globálního lídra, lidé mohou časem zapomenout," řekl.

Dodává, že poradit Muskovi by bylo velmi obtížné. "Lidé v jeho postavení neberou poradce vážně. Věří, že uspěli právě tím, že šli proti všem doporučením," říká. Přesto by mu poradil jednoduchou věc: "Přestaňte se vměšovat do politiky. Vraťte se k byznysu a k inovacím. Vaše hodnota není ve veřejném diskurzu, ale v tom, co dokážete postavit."

A co role představenstva? Podle Dezenhalla není rada neinformovaná, jen bezmocná. "Představenstva firem s charismatickými zakladateli nejsou běžná. Neřídí firmu, podporují krále,“ uvedl. "Musk neposlouchá nikoho. Gravitace na něj zatím neplatila – a možná nikdy nebude."

Zdroj: YahooFinance

Americké akcieEkonomické a politické hrozbyElektromobilitaTesla
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa