Pět nejpopulárnějších letošních novinek na trhu s ETF

Za prvních devět měsíců tohoto roku na trhu s ETF přibyl rekordní počet nových produktů, rovná dvoustovka. Emitenti se předhánějí v zavádění novinek, i když se do nich investoři až tak nehrnou. Při daném počtu není jednoduché se v tolika nových ETF vyznat, ale pár zajímavých tipů se mezi nimi najde.
Prakticky denně na trhu vznikne nový produkt, přičemž emitentů i zaměření jednotlivých produktů je bezpočet. ETF jsou oblíbeným produktem a emitenti chtějí zájem investorů využít a nabídnout jim něco zajímavého.
Pravdou ale je, že novinky až tak netáhnou. Vzhledem k jejich počtu a někdy i složitosti se ani není co divit, investoři většinu novinek ignorují a investují do starších, osvědčených produktů. Dalším oříškem pro investory mohou být i názvy ETF a složité strategie, které kromě chaosu vedou i ke zvyšování poplatků těchto původně nízkonákladových produktů.
Do dvoustovky novinek tak letos nateklo něco kolem 5 miliard dolarů, což jsou pouhá 3 % celkového objemu 140 miliard dolarů, které letos investoři vložili do ETF. Jen dvaceti fondům se podařilo překonat objem, který znamená úspěch, tedy 50 milionů dolarů ve správě.
Ve skutečnosti se tak většina produktů bude pohybovat na hranici zapomnění a mnoho z nich nakonec zanikne a připojí se k pěti stovkám produktů, které dosud nepřežily. Jen malá část nakonec najde mezi investory své uplatnění.
Samotní emitenti zatím nenašli recept na úspěch, podle kterého by vydávali úspěšné produkty a vyhnuli se těm neúspěšným. Některé ETF jsou z nějakého důvodu zkrátka úspěšné, jiné ne. Snad jediným pomocníkem může být jméno známého investora, který se podílí na správě nebo je jinak zainteresovaný v daném produktu.
Známá jména táhnou
To platí i pro nejúspěšnější letošní novinku, SPDR DoubleLine Total Return Tactical ETF, aktivně spravovaný dluhopisový fond, který se snaží dosahovat maximálního výnosu investováním do dluhopisů v investičním stupni (rating BBB- a lepší) obchodovaných v USA. Fond je veden pod dohledem investičního gurua Jeffreyho Gundlacha, přičemž právě jména jako Gundlach nebo Bill Gross jsou tahákem a mohou pomoci novému produktu v boji s konkurencí o přízeň investorů.
Inovativní technologie na zakázku
Na druhém místě je iShares Exponential Technologies ETF. Zaměřuje se na společnosti, které vytvářejí nové technologie v odvětvích, jako jsou zdravotnictví nebo průmysl. Tento ETF je příkladem nového trendu vytváření novinek "na zakázku". Je vytvořen tak, aby vyhovoval potřebám klientů konkrétní poradenské společnosti, přičemž dodatečný zájem je pouze bonusem navíc. V tomto případě přišly téměř všechny prostředky do fondu od nezávislé poradenské společnosti Edelman Financial Services, která spravuje více než 13 miliard dolarů.
Co takhle vydělat na čínských propadech?
Na třetím místě je zajímavá novinka těžící z propadů na čínském trhu. Direxion Daily CSI 300 China A Share Bear 1X Shares totiž nabízí inverzní orientaci na čínský akciový trh, což znamená, že investorům přináší pozitivní výnos v případě, že trhy padají. Úspěch fondu vychází z jeho dokonalého načasování, protože fond byl uveden na trh přesně v době, kdy v Číně praskla akciová bublina a investoři se chtěli svézt na vlně propadů. Dosavadní výnos je 27 %.
Ochrana proti propadům
Čtvrtá úspěšná novinka, The Pacer Trendpilot 750 ETF, se již podle názvu zaměřuje na trendové obchodování. Fond investuje do 750 velkých společností s tím, že za určitých podmínek může přemístit polovinu, ale i všechny prostředky do hotovosti. Jedním ze signálů může být pokles indexu Wilshire U.S. Large-Cap Total Return pod 200denní klouzavý průměr na několik dní. Tento produkt je navržen tak, aby vyhovoval investorům, kteří chtějí ochranu před poklesy na trzích bez využití derivátů. Fond přesunul své prostředky do hotovosti koncem srpna a momentálně je ve ztrátě 5 %, přičemž jeho benchmark je na tom trochu hůře (-7 %).
Sázka na sequel
Na hezkém pátém místě je WisdomTree Europe Hedged SmallCap Equity Fund, zaměřený na akciové trhy eurozóny a zajišťující měnové riziko do dolaru. Fond se snaží navázat na úspěch a popularitu svého předchůdce WisdomTree Europe Hedged Equity Fund. Stejně jako ve filmovém průmyslu, i na trhu s ETF se emitenti často snaží těžit z úspěchu svých původních produktů a přicházejí s pokračováním. Stejně, jako je tomu u filmů, i zde platí, že většina pokračování je až na výjimky neúspěšná. Při pohledu na již zmiňovaný počet a složitost názvů a strategií některých produktů opět platí staré známé "méně je někdy více".
Zdroj: Bloomberg