US MARKETOtevírá za: 15 h 58 m
DOW JONES+0,32 %
NASDAQ+0,02 %
S&P 500+0,09 %
META+0,01 %
TSLA-2,25 %
AAPL-1,17 %

Kellnerova PPF kupuje plzeňskou Škodu Transportation

Investiční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera podepsala smlouvu o koupi 100 % akcií plzeňské strojírenské společnosti Škoda Transportation. ČTK to oznámily mluvčí skupiny PPF Zuzana Migdalová a mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá. Cenu transakce, kterou ještě musí schválit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, ani jedna strana neuvedla. Média považují koupi odhadovanou na deset miliard korun za jeden z největších obchodů roku.

Redakce IW
Redakce IW
25. 11. 2017 | 12:30
Fúze a akvizice

"Skupina PPF oznamuje, že podepsala smlouvu o koupi 100 procent akcií společnosti Škoda Transportation včetně dalších aktiv souvisejících s činností Škody Transportation, zejména ochranných známek Škoda a nemovitostí využívaných pro provoz společnosti. Součástí transakce je i závazek skupiny PPF poskytnout společnosti Škoda Transportation provozní úvěr za účelem financování nezbytných potřeb společnosti," uvedla Migdalová. "Vstup silného finančního partnera v podobě skupiny PPF do společnosti Škoda Transportation přispěje k jejímu dalšímu rozvoji," dodala Černá.

O tom, že Kellnerova PPF kupuje plzeňskou skupinu dopravního strojírenství, informoval v pátek server iHNED.cz. Právě ten bez uvedení zdrojů napsal, že podle odhadů zaplatí PPF za plzeňskou Škodu přes deset miliard korun.

Skupina Škoda Transportation s více než 5 300 zaměstnanci je největší firmou zabývající se dopravním strojírenstvím ve střední a východní Evropě. Vyrábí tramvaje, příměstské elektrické vlaky, lokomotivy, soupravy metra, trolejbusy nebo elektrobusy. Patří do ní plzeňské firmy Škoda Transportation, Škoda Electric a Movo, ostravská Škoda Vagonka, Pars Nova Šumperk a pražský výrobce výkonové elektroniky Poll. V Maďarsku je to podnik Ganz-Škoda, v Novosibirsku výrobce motorů Sibelektroprivod, v Německu Škoda Transportation Deutschland a předloni ovládla také finského výrobce kolejových vozidel TransTech.

Skupina PPF působí v bankovnictví a finančních službách, v oblasti telekomunikací, biotechnologií, pojišťovnictví, nemovitostí i zemědělství. PPF působí v Evropě, Rusku, Asii i Severní Americe. Skupina podle Migdalové vlastnila k polovině letošního roku aktiva dosahující téměř 35 miliard eur a celosvětově zaměstnávala 155 000 lidí, z toho v Česku téměř 9 000. Do jejího portfolia patří mimo jiné Home Credit, Air Bank Cetin nebo O2 Czech Republic.

Mezi zájemci o převzetí Škody Transportation byl skoro rok za favorita považován největší výrobce kolejových vozidel na světě Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) z Číny. Poté do hry vstoupil konkurenční německý Siemens. Na začátku listopadu pak česká média také s odvoláním na nejmenované zdroje přišla s informací, že Škodu Transportation koupí Energetický a průmyslový holding (EPH) miliardáře Daniela Křetínského, nakonec se stala ale kupcem Kellnerova PPF.

Analytici: Nový vlastník plzeňské Škody zvýší její důvěryhodnost

Skupina PPF akvizicí Škody Transportation podle analytiků vhodně rozšiřuje své portfolio aktiv. Přechod do rukou PPF také do jisté míry napomůže plzeňské společnosti v nabytí větší transparentnosti a důvěryhodnosti, protože majitel Škody, kyperská společnost CEIL, byl dlouhou dobu obestřen tajemstvím.

"Otázkou však je, jak na akvizici nahlíží vedení PPF. Jestli jako na obrátkové zboží, které brzy nabídne například v Číně, a nebo jako na strategickou dlouhodobou investici. Obávám se, že je reálnější spíše první varianta. To by pro Škodu znamenalo v následujících letech určitou existenční nejistotu," uvedl František Bostl z poradenské společnosti STARTEEPO.

Skupina PPF akvizicí Škody vhodně rozšiřuje své portfolio aktiv. Na mezinárodní scéně se stále znatelněji orientuje na dynamické asijské trhy, nejen na Čínu a Rusko, ale třeba též na Kazachstán, Indii, Vietnam nebo Filipíny, kde sílí také poptávka po kvalitnější infrastruktuře a kapacitách. Objemově významné investice do zkvalitnění městské hromadné dopravy a železnice, stejně jako významné investice do vlakových, tramvajových nebo trolejbusových kapacit, jsou podle hlavního ekonoma společnosti CYRRUS Lukáše Kovandy přitom v těchto zemích nemyslitelné bez posvěcení z nejvyšších politických míst.

"Skupina PPF tak může prohloubit své vztahy v této oblasti, a díky tomu synergicky a účinněji rozvíjet své aktivity v tak rozdílných oblastech, jako jsou například finančnictví pro drobnou klientelu a právě strojírenství," dodal Kovanda.

Bostl by rád takovouto firmu viděl na pražské burze. "Jedná se totiž o tradiční českou značku se silnou pozicí na světovém trhu. Pokud by PPF držela podnik jako strategické aktivum, mohla by do budoucna uvažovat o burze jako o možném posílení finanční situace podniku," řekl Bostl.

Zdroj: ČTK

Česká republikaFúze a akvizicePPF
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika