Analytici: Fúze Avastu s NortonLifeLock vytvoří konkurenci pro největší firmy

Spojení české nadnárodní antivirové společnosti Avast s americkou firmou NortonLifeLock by mohlo vytvořit konkurenci největším softwarovým firmám na světovém trhu. Fúze zřejmě povede k organizačním úsporám obou firem, a tím i redukci počtu zaměstnanců. Obě značky by zatím měly fungovat separátně i nadále, v budoucnu ovšem zánik jedné z nich, zřejmě Avastu, bude nevyhnutelný. Tvrdí to ekonomičtí analytici, které oslovila ČTK. Firmy oznámily dohodu o spojení v úterý, za spojení hodlá americká kybernetická firma zaplatit až 8,6 miliardy dolarů.
Cílem fúze je podle analytiků jejich posílení na světovém trhu. "Nejde o spojení dvou stejných firem, každá se specializuje na jinou oblast a cílem je vytvořit konkurenci těm největším hráčům, jako je například Microsoft či Google," uvedl ekonom společnosti Roger Dominik Stroukal. Podle analytika České spořitelny Petra Bártka firmy spojením vzájemně doplní portfolio produktů a rozšíří svůj geografický dosah, zejména pak u americké společnosti.
Fúze zřejmě povede k úsporám firem. Ty by se podle ekonomů měly uskutečnit na obou stranách transakce. "Lze očekávat určitou redukci celkového počtu zaměstnanců," myslí si manažer společnosti Cyrrus Tomáš Pfeiler. Podle Bártka spojená firma bude omezovat spíše zdvojené funkce v administrativě a obchodu. "Dobré programátory mají v současné době IT firmy v ČR i USA spíš problémy udržet, takže neočekávám výraznou personální rotaci v této oblasti," vysvětlil.
Analytici se shodují, že v blízké budoucnosti bude značka Avast fungovat dál. "Avast je hlavním hráčem v tzv. freemium segmentu, zatímco Norton v klasickém placeném segmentu trhu. Zákazníci obě značky takto vnímají a dělat třeba z Nortonu freemium značku by asi nedopadlo dobře," uvedl Kropík. Pfeiler připomněl, že každá firma má jinou uživatelskou bázi. V dlouhodobém horizontu je pravděpodobné však úplné spojení a zánik jedné ze značek. "Norton je světově silnější značka, a pokud by jedna ze dvou značek měla zaniknout, což je marketingově nevyhnutelné, bude to pravděpodobně Avast," doplnil Stroukal. Češi si však podíl na rozhodování udrží zapojením manažerů Avastu do vedení nové firmy, připomněl.
Podle analytiků jsou v tuzemsku i další firmy, které by mohly v budoucnu motivovat zahraniční investory k podobně velkým akvizicím. Stroukal v této souvislosti zmínil zejména velké e-commerce hráče, jako jsou Alza, HP Tronic a další. "Stále to jsou ale v ČR spíše výrobní firmy," podotkl. Podle Pfeilera akvizice navíc zvýší povědomí velkých mezinárodních investorů o tuzemském regionu a potenciální zájem o jiná česká aktiva.
Částka, kterou americká firma zaplatí, je dosud nejvyšší, kterou kdo dal za českou firmu. Svým rozsahem je podle Pfeilera srovnatelná pouze akvizice za 200 miliard korun japonské skupiny Asahi, která v roce 2006 převzala Plzeňský prazdroj. Tehdy však šlo o transakci za středoevropská aktiva, nikoli pouze za českou firmu.
Avast působí na trhu od roku 1988 a jeho akcie se obchodují na pražské a londýnské burze. Je jedním z průkopníků v oboru počítačového zabezpečení. Dodává bezpečnostní programy pro počítače a mobilní zařízení. Jeho produkty využívá přes 435 milionů uživatelů po celém světě, z velké části bezplatně.
NortonLifeLock sídlí ve městě Tempe v Arizoně. Podnik má tržní hodnotu zhruba 16 miliard dolarů a dříve na trhu působil pod názvem Symantec. Sekci výrobce bezpečnostního softwaru Symantec zaměřenou na podniky a úřady ovšem v roce 2019 prodal americkému výrobci čipů Broadcom. Jeho nejvýraznějšími obchodními artikly jsou nyní antivirus Norton a produkty LifeLock na ochranu proti krádeži identity.
Zdroj: ČTK
Aktuality
