GfK: Nálada německých spotřebitelů se zlepšuje pomaleji, než se čekalo
Spotřebitelská důvěra v Německu se zlepšuje, ale méně, než se čekalo. Kupující zůstávají obezřetní, přestože počet nově nakažených nemocí covid-19 se snižuje a výhled ekonomického růstu země se zlepšuje. Vyplývá to z průzkumu, jehož výsledky ve čtvrtek zveřejnil institut GfK.
Index spotřebitelské nálady na měsíc červen se podle GfK zvýšil na minus sedm bodů z květnové zpřesněné hodnoty minus 8,6 bodu. Pokud je hodnota v záporných číslech, znamená to, že soukromá spotřeba ve srovnání se stejným obdobím loni klesne.
Analytici podle agentury Reuters očekávali zlepšení hodnoty indexu na minus 5,2 bodu.
Spotřebitelé jsou optimističtější ve výhledu vývoje svých osobních příjmů a také celkového ekonomického vývoje. Jejich ochota utrácet se ale po třech měsících růstu zhoršila.
Analytik GfK Rolf Bürkl uvedl, že pokles počtu nově nakažených a další pokrok v očkování otevírají dveře k dalšímu uvolnění v nadcházejících měsících. Možnosti utrácení jsou podle něj stále v mnoha částech země omezené navzdory tomu, že byly přijaty první kroky ke zmírnění restrikcí. Jakmile budou zrušena všechna karanténní opatření, domácnosti jsou podle něj připraveny v létě utrácet, protože během pandemie si daly stranou velké množství peněz. To by mohlo ve druhé polovině roku zlepšit důvěru spotřebitelů.
Německo je největší ekonomikou v Evropě a největším obchodním partnerem České republiky. Na německé ekonomice je závislá i řada českých firem. V prvním čtvrtletí hrubý domácí produkt (HDP) Německa kvůli karanténním opatřením v boji s pandemií nemoci covid-19 klesl ve srovnání s předchozím čtvrtletím o 1,8 procenta. Za celý letošní rok však vláda počítá s růstem HDP o 3,5 procenta a v příštím roce o 3,6 procenta. Loni ekonomika klesla o 4,9 procenta.