Co zastaví Amazon? Goldman Sachs ukazuje na firmy, které si on-line obr hned tak nekoupí

On-line obchod (e-commerce) je v současnosti rychle rostoucím odvětvím, které ale ve stále větší míře ovládá jediná firma. Ta se chová, jako kdyby chtěla spolknout vše najednou. V relativním bezpečí se tak před Amazonem mohou cítit pouze firmy působící v oblastech, kde se internetové obchodování hned tak neprosadí. A investoři to umějí ocenit.

Amazon vládne maloobchodu a stává se z něj moloch vyvolávající strach i u těch nejzavedenějších a nejtradičnějších značek, jejichž postavení ještě před několika lety vypadalo neohroženě. Stačí se podívat na počty produktů v jednotlivých kategoriích dostupné prostřednictvím největšího internetového prodejce.

Zdroj: Valuewalk.com
Za pozornost stojí také rozšíření jednotlivých druhů internetových obchodů ve velkých ekonomikách. Je patrné, že ne všechny segmenty jsou vhodné k internetovému provozu.

Zdroj: Valuewalk.com

Prč tomu tak je? Jsou pro to (minimálně) čtyři důvody:

1. Regulace

Regulatorní opatření mohou být silným spojencem firem, které nepodnikají on-line. Například u léků na předpis a různých zdravotnických potřeb je většinou nutné navštívit lékaře. V New Jersey (ale nejen tam) je zase vyžadováno, aby byla auta nakupována u místních prodejců. Regulace se také může týkat některých finančních služeb, v rámci kterých je potřeba osobní návštěva. Goldman Sachs ale upozorňuje, že každá regulace může být nakonec změněna nebo zrušena.

2. Distribuce

Zejména v prostředí B2B (vztahů mezi jednotlivými společnostmi) často nestačí být levnější než tradiční konkurence. A když už, je potřeba skutečně velkých cenových rozdílů, aby došlo ke změně nákupních zvyků. Vzhledem k tomu, že tradiční firmy v oblasti provozování skladů a distribuce již mají většinu svých nákladů realizovaných (a nemusejí platit drahé provozovny a prodejny), nemůže být internetová konkurence cenově o mnoho výhodnější.

3. Fyzický prožitek

Internetový prodej nemůže nahradit fyzický prožitek, což platí pro zábavní parky, koncerty, posilovny, plavby na velkých lodích a mnoho dalšího. Například ceny vstupenek do zábavních parků za poslední tři roky vzrostly průměrně o 15 %, čímž hladce překonaly inflaci, přičemž tyto parky zaznamenávají růst počtu návštěvníků. Dále také firmy, které mají byznys založený na konzultacích, přizpůsobování a personalizaci výrobků a služeb, nemají zatím větší problém s konkurencí v internetových obchodech.

4. Potřeba rychlého doručení

Posledním faktorem, který může omezit on-line konkurenci, je potřeba okamžitého dodání některých produktů nebo služeb. Někdy zkrátka lidé potřebují nebo chtějí danou věc hned, a obchůdek na rohu je proto lepším řešením než jakkoli levná internetová alternativa. Internetové obchody sice nezřídka nabízejí dodání do hodiny, ale u levných produktů ani to nemusí být efektivní a výhodné.

Alternativy podle Goldman Sachs

Goldman Sachs v současnosti hned v několika firmách vidí potenciál právě proto, že pro ně rostoucí hegemon on-line prodeje nemůže být významnou konkurencí.

Cedar Fair provozuje 11 zábavních parků, 3 vodní parky a 5 hotelů v USA a Kanadě. Akcie firmy sice nejsou levné (P/E 25,2), ale nabízejí stabilní růst a zajímavou dividendu, která rovněž stabilně roste (dividendový výnos 4,7 %). Problémem může být vysoký dividendový výplatní poměr 117,89 %. Analytik z Goldman Sachs Christopher Prykull drží cílovou cenu 81 USD.

The Walt Disney Company není potřeba představovat. Její portfolio produktů a služeb, zaměřené především na zábavní průmysl, je široké a v rámci možností diverzifikované. Cena akcií od konce dubna klesla kvůli problémům společnosti ESPN o téměř 10 %, což ale může být signál k nákupu za zajímavou cenu. Titul je poměrně daleko od svých maxim při P/E 18,5. Dividenda je stabilní, ale s její výší to firma nepřehání (výnos 1,5 %, výplatní poměr 25,96 %). Problémem může být skutečnost, že z technického hlediska je cena v dlouhodobém sestupném trendu (již od roku 2015), a pokud se jí nepodaří dostat nad 50denní průměr a překonat rezistenci na 112 USD, s dalším růstem ceny může být problém.

Live Nation je promotér koncertů, působí v oblastech prodeje vstupenek, reklamy, managementu a sponzoringu. Společnost má za sebou dvě ztrátová čtvrtletí, očekávání analytiků ale překonala a má podle nich před sebou dobré období. Stále více kapel vyjíždí na turné, která jsou v době poklesu tržeb za prodej nosičů stále podstatnějším zdrojem příjmů hudebníků. Růst cen vstupenek mladým lidem evidentně nevadí. P/E je kvůli ztrátám trochu problém (forwardové P/E 85), firma nevyplácí dividendu, ale cena akcií v posledních letech stabilně roste.

Associated British Foods působí v potravinářském průmyslu a maloobchodu. Má poměrně silnou pozici na trhu díky svému globálnímu zaměření a diverzifikovanému portfoliu. Pozitivem je podle Goldman Sachs i skutečnost, že náklady na vstupy jsou již započteny v odhadech výsledků, které slibují růst příjmů. Rizikem může být pohyb kurzu libry a zhoršení situace v evropském maloobchodě. P/E je 21,1 a firma vyplácí stabilní dividendu (výnos 1,3 %, výplatní poměr 26,44 %).

TJX Companies působí v oblasti prodeje oblečení a domácího vybavení a je jednou z firem se starým obchodním modelem, které dokáží vzdorovat Amazonu a zaznamenávat dlouhodobý růst tržeb. Pomáhá jí v tom cenová politika, která ukazuje, že nízké ceny mohou být cestou k zisku. Akcie klesly za poslední dva měsíce o 14 %, což pro hodnotové investory může být signál ke vstupu. P/E je celkem rozumných 20,5 a dividendový výnos činí 1,5 % při výplatním poměru 29,55 %.

Advance Auto Parts působí v oblasti prodeje součástek a doplňků do automobilů. Přestože se firmě v posledních dvou čtvrtletích nepodařilo naplnit zisková očekávání analytiků, zisk roste a akcie jsou v hledáčku investorů. Důvodem může být i pokles ceny z prosincového maxima, na současném trhu není nad nákup ve slevě. Firma prochází restrukturalizací s cílem snížit náklady a zefektivnit distribuci a nedávno propustila 500 lidí. P/E je 21,1 a dividenda stabilní, byť velice nízká (výnos 0,2 %, výplatní poměr 4,35 %).

Lowe's Companies je prodejce potřeb pro rekonstrukce domů a stavebnictví obecně a působí v USA, Kanadě a Mexiku. Cena akcií je v posledním roce jako na houpačce a stejně tak i zisky, které po poklesu na konci roku 2016 a v 1Q2017 začínají opět růst. Firma nedávno dokončila akvizici společnosti Maintenance Supply Headquarters za 512 milionů dolarů a bude se více orientovat na profesionální klienty, což je dlouhodobě pozitivní zpráva. P/E je 24,3 a dividenda v posledních letech stabilně roste (výnos 2,15 %, výplatní poměr 43,89 %).

Zdroj:
valuewalk.com, Yahoo!, Stockcharts.com
Světové akcie
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Spotřebitelé
Přestat sledovat
Internet
Přestat sledovat
Akciové tipy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
27. 2. 2021 20:31
V PONDĚLÍ V 10 HODIN ŽIVĚ: Expertní tržní výhled
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
26. 2. 2021 12:21
Česko v roce 2030: Moderní trendy člověka ze služeb hned tak nevytlačí, věří ekonom David Marek
Česká ekonomika
Přestat sledovat
Česká republika
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Přestat sledovat
25. 2. 2021 17:01
David Navrátil (Česká spořitelna): České zadlužení může být problém, výnosy dluhopisů ztrácejí v…
Česká ekonomika
Přestat sledovat
David Navrátil
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
25. 2. 2021 21:31
ABCD investora: Tipy na výběr akcií (nejen) ve středoevropském regionu
Akcie ČR
Přestat sledovat
Akciové tipy
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Large caps
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Small caps
Přestat sledovat
Střední a východní Evropa
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat