Herní průmysl: Výnosný byznys v pandemii jen rozkvetl, investoři ale musí znát i rizika

Videohry - ilustrační foto
Obrázek: Thinkstock

Herní průmysl v posledních letech představuje odvětví s vysokým růstem a jen za rok 2020 stouply jeho výnosy o 37 %, protože pandemie zvýšila poptávku po hraní jako formě socializace a zábavy. Mnoho tradičních volnočasových aktivit je kvůli covidu-19 omezeno, a herní průmysl se tak nejenže výrazně rozrůstá, ale navíc dosahuje i velkých zisků. Tím samozřejmě láká technologické giganty, jako jsou Apple, Google, Amazon či Microsoft. Konkurence tedy nejspíše poroste, ale spolu s ní i celkové globální výnosy odvětví.

Snažíme se hledat témata, která na trzích nějakým způsobem rezonují. Jedním z těchto témat, pro která sestavujeme i koše akcií relevantních firem, je právě herní průmysl. Tento tematický akciový koš jsme nazvali Saxo Gaming. Je tvořen 30 tituly.

37% růst výnosů za rok 2020

Herní průmysl je rozsáhlý a fragmentovaný. Mnoho firem navíc odvozuje své výnosy a zisky z podnikání v jiných oborech. Našli jsme ale 30 firem, které podle nás investorům zajišťují dostatečnou expozici vůči převládajícímu trendu v herním průmyslu. Geografické rozdělení je dostatečné a ve sloupci Segment vidíte, že do odvětví lze proniknout prostřednictvím výrobců grafických karet, streamování nebo třeba vývojem her. Na základě tržní hodnoty jsme vybrali 30 největších firem, které mají vztah k hernímu průmyslu, takže seznam nelze považovat za naše investiční doporučení. Herní průmysl máme sice rádi, ale investoři si budou muset jednotlivé firmy řádně prověřit sami.

Společnosti z odvětví videoher

Růst výnosů byl v roce 2020 značný, v průměru 37%. Pandemie měla na poptávku blahodárný vliv a zatímco jiná růstová odvětví (například internetové obchody) mají nízké marže a jen obtížně generují dostatek volného cash flow, herní průmysl je velice ziskový. Nevyžaduje nijak vysoké investiční náklady a výnosy se mohou vzhledem k digitální povaze podnikání snadno a rychle množit. Zisk před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA) vzrostl v roce 2020 o 59 % a analytici vnímají celé odvětví velice pozitivně. Cílové ceny jsou v průměru 16 % nad cenami současnými.

Náš koš se loni zhodnotil o 101 % a za první dva měsíce letošního roku byl asi 6 % v plusu. Za posledních pět let je posílení těchto akcií výrazně nad průměrem trhu. Historické výsledky ale nevypovídají nic o budoucnosti, a tak by investoři neměli těmto výkonnostním metrikám přikládat přílišnou váhu. Odrážejí sice výrazný růst herního průmyslu, ale otázkou je, zda tento růst vydrží i v dalších deseti letech. Šance jsou nicméně poměrně dobré.

Akcie firem z odvětví videoher výrazně překonávají široký akciový index

Herní průmysl si bude dále ukrajovat z volnočasového trhu

Pandemie změnila pravidla hry nejen v herním průmyslu. Když se přestaly konat sportovní zápasy a byly omezeny další volnočasové aktivity, přibyla tomuto odvětví řada uživatelů. Podle dostupných dat stráví dospělý Američan v průměru zhruba hodinu denně on-line hrami na sociálních sítích a stále populárnější je i streamování e-sportů. To bylo možné zaregistrovat již v roce 2019, kdy šéf Netflixu prohlásil, že největší hrozbou pro jeho společnost nejsou Walt Disney ani HBO, ale Fortnite, jedna z nejpopulárnějších her světa.

V roce 2019, ještě před nástupem pandemie, vynášelo herní odvětví 120 miliard dolarů. Nyní se očekává, že do konce roku 2021 bude na některé z dostupných platforem hrát hry 2,7 miliardy lidí. Hernímu průmyslu velice prospěl nástup chytrých telefonů, díky nimž může krást lidem čas při dojíždění nebo kdykoli jindy, kdy mají volnou chvilku. Mnohé hry jsou navíc navrženy kolem stejných zpětnovazebních smyček, které využívají sociální sítě k vyvolání a zvyšování zájmu uživatelů.

Tržby odvětví videoher v roce 2019

V budoucnosti čeká herní průmysl nelítostný konkurenční boj, protože výnosný růst láká do odvětví i takové technologické obry, jako jsou Apple, Google, Amazon či Microsoft. I když se očekává, že do budoucna bude hernímu průmyslu dominovat virtuální realita (VR) a umělá inteligence (AI), sázka na Oculus, kterému všichni předpovídali velký úspěch, Facebooku zatím nevyšla.

Klíčová rizika ke zvážení

Pandemie zvedla míru růstu výnosů u všech herních firem a zvýšila ceny i hodnocení jejich akcií. Až se po nasazení vakcín společnost vymaní ze sevření pandemických restrikcí, budou lidé nejspíše nějakou dobu upřednostňovat socializaci v její fyzické podobě. Místo hraní videoher začnou opět chodit do restaurací a kaváren. To může následně snížit růst výnosů.

V listopadu 2019 také zavedla Čína zákon, který omezuje čas, který smí nezletilí trávit hraním. Hry totiž mohou být návykové a herní vývojáři stále úspěšněji využívají pozitivní zpětnovazební smyčky, které vycházejí z toho, co se o lidském chování dozvídáme z fungování sociálních sítí. Tento čínský zákon nejprve tvrdě zasáhl domácí gigant Tencent, ale s nástupem covidu-19 začala více hrát i starší populace, a tak se čínská firma rychle zotavila. Podobné zákonné normy omezující čas strávený hraním mohou časem dorazit i na západní polokouli.

Mezi další významná rizika patří těžkosti, s nimiž se potýkají herní vývojáři ve snaze chrlit na trh stále nové hry, aby zaujali uživatele a udrželi vysoký růst. Známe několik kdysi úspěšných vývojářských firem, které postupně ztratily schopnost inovovat. Příležitost cítí i velké firmy jako Apple, Google či Amazon, které jistě brzy vyrazí ve stopách Microsoftu. Tito technologičtí titáni a jejich obrovské distribuční sítě se mohou stát pro stávající herní vývojáře a jejich platformy velkou hrozbou.

Akcie mnoha herních firem mají vysoké valuace, což znamená nízkou implikovanou rizikovou prémii. Rostoucí úrokové sazby pak mají na hodnotu akcií tím větší dopad, a tak by měli investoři dříve, než vloží peníze do herního průmyslu, zvážit zejména riziko vzestupu (amerických) úrokových sazeb.

Buy, nákup, investování, trading
Obrázek: Thinkstock
9. 3. 2021 6:24
Goldman Sachs: Těchto 30 akcií bude dále těžit z oživení ekonomiky a rostoucí inflace

První dva měsíce roku i začátek března jsou zatím ve znamení oživení akcií firem, které loni kvůli pandemii covidu-19...

Burzovní graf
Obrázek: Thinkstock
9. 3. 2021 17:27
4 věci, kterými současnost na trzích připomíná pozdní 90. léta

Akciová rally na trh v 90. letech přilákala množství do té doby investicemi nepolíbených. Ve velkém na trhy investoři...

Akciové tipy
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Informační technologie
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
Obrázek: Flickr
2. 7. 2022 16:51
Válka na Ukrajině vs. region CEE: Česká ekonomika je nejzranitelnější, varuje expertka
Česká ekonomika
Přestat sledovat
Česká republika
Přestat sledovat
Geopolitika
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Střední a východní Evropa
Přestat sledovat
Ukrajina
Přestat sledovat
Obrázek: Investiční web
1. 7. 2022 13:00
Ronald Schubert (WOOD & Company): Se zpomalováním inflace se investoři budou postupně vracet na…
Alokace investic
Přestat sledovat
Defenzivní investování
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
Obrázek: Pexels.com
30. 6. 2022 17:09
O válce na Ukrajině, (ne)jednotě Evropské unie i potratech v Americe aneb Když (téměř) všechno…
Ekonomické a politické hrozby
Přestat sledovat
Evropská unie
Přestat sledovat
Geopolitika
Přestat sledovat
Politika
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Spojené státy americké (USA)
Přestat sledovat
Světová ekonomika
Přestat sledovat
Ukrajina
Přestat sledovat
Obrázek:
30. 6. 2022 12:27
Pírko (Bohemian Empire) & Žabža (FINAX): Jak "hrát" bouři na trzích a v ekonomice?
Investiční strategie
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Medvědí trh
Přestat sledovat
Panika na trzích
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat