Philip Morris ČR: Mateřská společnost sází na kouření bez ohně, ročně jde o miliardy

Společnost Philip Morris celosvětově od roku 2008 investovala již více než 3 miliardy USD do vývoje nových platforem, které by mohly znamenat revoluční změny pro tabákový průmysl.

Jednou z takových platforem je iQOS, přístroj, kde se v lehkém 9,5 centimetru dlouhém těle skrývá akumulátor a kovový trn, který po nabití strojku ve speciální nabíječce ohřívá vložený tabák zhruba na třetinu teploty běžné zapálené cigarety. Vzhledem k tomu, že tabák nehoří, nevdechuje kuřák dým plný dehtu a spalin, ale pouze nikotinovou páru a netvoří se popel. Teoreticky by tento způsob inhalace měl být zdravější než klasické kouření cigaret.

Philip Morris po premiéře v Japonsku a Itálii prodává tento výrobek již také v Portugalsku, Rumunsku, Rusku, Švýcarsku a na Ukrajině. Do konce letošního roku by měl být iQOS k mání ve zhruba 20 zemích. V Itálii vyjde samotný strojek v přepočtu zhruba na 1 900 korun, krabička 20 náplní Marlboro pak na přibližně 120 korun. O potenciálním uvedení produktu v České republice bude informovat představenstvo společnosti na valné hromadě 28. dubna 2017.

V japonském městě Sendai, kde bylo zavedení iQOS zatím nejúspěšnější, dosahuje odhadovaný tržní podíl výrobku a jemu podobných zařízení na celkovém trhu s tabákem 20 % a během následujících dvou let se očekává nárůst na 30 %. Pokud bychom vývoj v Sendai aproximovali na celé Japonsko, 30% podíl by reprezentoval přibližně 50 miliard kusů cigaret. Philip Morris International v roce 2016 plně vyprodala svoji kapacitu, když prodala globálně 7,4 miliardy krabiček po 20 kusech speciálních cigaret do iQOS, které v průměru stojí 1,55 EUR za krabičku.

Pro rok 2017 společnost odhaduje prodej 32 miliard krabiček a usilovně se snaží zvýšit kapacitu. To by mohlo zvýšit celosvětové tržby společnosti o 6 % (1,6 miliardy USD) a další 2 % by mohly přidat prodeje zařízení, pro která společnost zřizuje speciální obchody ve stylu podobném obchodům Apple nebo Nespresso Boutique.

Zavádění nových tabákových produktů je v Evropě kvůli přísnějším zákonům a tvrdší regulaci výrazně složitější a pomalejší. Nicméně společnost předpokládá, že dosažení 2-3% tržního podílu, který je zásadní pro masové přijetí nového produktu, je při vhodně zvolené marketingové strategii reálné. V případě České republiky, kde se roční prodej cigaret pohybuje okolo 19 miliard kusů ročně, by 3% podíl mohl znamenat přínos 3-4 miliard korun do tržeb Philip Morris ČR.

Autorem textu je analytik Richard Miřátský z Komerční banky.

Philip Morris ČR
Přestat sledovat
Akcie ČR
Přestat sledovat
Tabák a cigarety
Přestat sledovat
4. 3. 2021 17:01
Roman Koděra: Velké technologie neřekly kvůli vyšším výnosům poslední slovo, pro Apple je velkou…
Akciový trh
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
3. 3. 2021 15:01
Investice do diamantů: Manuál (nejen) pro začátečníky
Diamanty
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Komodity
Přestat sledovat
Ponaučení pro investory
Přestat sledovat
2. 3. 2021 17:01
Technický pohled na trhy: Jaké hladiny sledovat u hlavních indexů, bitcoinu nebo Tesly?
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
25. 2. 2021 21:31
ABCD investora: Tipy na výběr akcií (nejen) ve středoevropském regionu
Akcie ČR
Přestat sledovat
Akciové tipy
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Large caps
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Small caps
Přestat sledovat
Střední a východní Evropa
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat