2. 7. 2022 16:51
Válka na Ukrajině vs. region CEE: Česká ekonomika je nejzranitelnější, varuje expertka
Společnost Interbrand zveřejnila aktualizovaný přehled nejcennějších značek na světě. Podívejte se, jak si vedou akcie společností, které tyto značky vlastní.
Nejprve si připomeňme pořadí značek v aktualizovaném žebříčku:
Apple, 98,32 miliardy USD (+28 %)
Google, 93,29 miliardy USD (+34 %)
Coca-Cola, 79,21 miliardy USD, (+2 %)
IBM, 78,81 miliardy USD, (+4 %)
Microsoft, 59,55 miliardy USD, (+3 %)
GE, 46,95 miliardy USD, (+7 %)
McDonald's, 41,99 miliardy USD, (+5 %)
Samsung, 39,61 miliardy USD, (+20 %)
Intel, 37,26 miliardy USD, (-5 %)
Toyota, 35,35 miliardy USD, (+17 %)
Zajímavé je, že z deseti nejcennějších značek jich šest patří technologickým firmám. Vedle Applu a Googlu najdeme na čtvrté příčce IBM, na páté Microsoft, na osmé pozici je Samsung a devátou příčku obsadil Intel. Přitom právě v oboru technologií je velice těžké si pozici udržet, firmy musejí investovat nemalé prostředky do vývoje a snažit se být neustále o krok před konkurencí.
Pokud bychom chtěli mezi největšími značkami hledat stabilní dlouhodobou investici, technologie nejsou zrovna ideální. Ač se to dnes může zdát málo pravděpodobné, nadvláda Applu a Googlu nemusí a zcela jistě nebude trvat věčně, i když pár let se asi na výsluní držet budou. Z dlouhodobého pohledu jsou mnohem stabilnější značky z necyklických sektorů (potraviny, drogerie) nebo značky luxusního zboží. Z první desítky jsou velmi dobrým příkladem značky Coca-Cola a McDonald's. Tržby a zisky obou společností vykazují pozvolný, ale stabilní růst. Tomu logicky odpovídá i vývoj akcií těchto společností. Například akcie společnosti McDonald's patří k vůbec nejstabilnějším akciím na světě. Za posledních deset let vydělali akcionáři této firmy po započtení dividend téměř 450 %, přitom hodnota akcií během tohoto období nikdy neklesla o více než 15 %.
Jak se na akciích firem s nejhodnotnějšími značkami na světě dalo vydělat v posledních letech?
Fundamentálně je nejlevnější Samsung
Rostoucí zisky nemusejí automaticky znamenat rostoucí cenu akcií. Zrovna akcie McDonald's se aktuálně obchodují za osmnáctinásobek ročních zisků firmy, takže o nich rozhodně nemůžeme říci, že by byly levné. Také poměrem k ročním tržbám a účetní hodnotě firmy patří akcie McDonald's k těm dražším z desítky nejcennějších značek světa. Nejlevněji naopak na první pohled působí akcie korejské společnosti Samsung.
Dle mého názoru není momentálně vhodná doba na nákupy akcií. Ceny se z historického pohledu pohybují dost vysoko a hrozí jim výrazná korekce. S nákupy bych rozhodně doporučoval počkat. Jinak ale k dlouhodobému držení určitě stojí za zvážení právě akcie firem, které mají vysoce ceněnou značku. A chcete-li mít klidnější spaní, je dobré držet se necyklických sektorů. Hodnota akcií firem, jako jsou Coca-Cola nebo McDonald's, by měla dlouhodobě růst minimálně s inflací. Co je ale důležitější, tyto firmy vyplácejí ze zisku pravidelně dividendy, které také dlouhodobě rostou plus minus s inflací. Krátkodobě na nich nezbohatnete, ale jako zajištění na důchod jsou ideální.
Kompletní článek najdete na serveru Finmag.cz.