6. 7. 2022 17:05
Největší rizika (nejen) pro český byznys pro druhé pololetí roku 2022
Společnost Volkswagen zveřejnila koncem května hospodářské výsledky za první kvartál letošního roku. Analytici oslovení agenturou Reuters očekávali, že provozní zisk klesne o více než 17 %, oznámená čísla ale výrazně předčila očekávání (koncern reportoval provozní zisk o 3,4 % vyšší, konkrétně 3,44 miliardy eur).
Hospodářské výsledky reportovala i mladoboleslavská Škoda Auto. Provozní zisk jí v prvním čtvrtletí vzrostl meziročně o 30 % na 8,5 miliardy korun. Firma již v dubnu oznámila, že měla za první kvartál nejvyšší odbyt v historii (téměř 277 tisíc vozů). Na přelomu května a června společnost zaregistrovala v USA tři své modely (Octavia, Yeti a Superb). Na konci roku se čeká uvedení nového SUV Kodiaq.
Další silný zástupce koncernu, výrobce luxusních vozů Audi v prvním kvartálu vydělal 1,2 miliardy eur (-15 %). Ke špatným výsledkům výrazně přispěly problémy s airbagy (Audi si v prvním čtvrtletí dala stranou 100 milionů eur na případné problémy s airbagy Takata). "Dosáhli jsme cílů v oblasti ziskovosti prostřednictvím důsledného řízení nákladů. To nám dává finanční prostor pro cestu investic a inovací," uvedl finanční ředitel Audi Axel Strotbek. Audi uvede novou generaci A8 a v roce 2018 zahájí sériovou výrobu plně elektrického vozu.
Již několik měsíců se nejen v USA řeší problém s emisemi. Volkswagen bude muset v rámci mimosoudního vyrovnání odkoupit od majitelů problémové vozy. Na vyrovnání si firma již vytvořila několikamiliardový rozpočet. Co ale bude s těmito vozy dělat? Je to jednoduché – vozy jsou bezpečné, nejsou porouchané, nemají vadné šrouby jako více než 590 tisíc Fordů ani vadné bezpečnostní pásy jako asi 3 miliony Toyot. Takže odkoupené vozy může zbavit softwaru, který mylné emise zobrazuje, a může je prodat například v rozvojových zemích. Ve výsledku tedy nemusí mít takzvaná Dieselgate takové finanční dopady, jaké se původně odhadovaly. Nesmíme ale zapomenout na mnoho žalob, které byly na Volkswagen podány v USA a dalších zemích.
Na firmu se hrnou další problémy v USA. Zahraniční agentury v květnu informovaly o zahájení vyšetřování americké Komise pro mezinárodní obchod (ITC) ve věci toho, zda Volkswagen a nebo jeho dceřiné společnosti neporušily patenty, které souvisejí s vývojem hybridních vozidel. Tyto patenty vlastní americká společnost Paice.
Vrátí se hodnota akcií Volkswagenu i přes uvedené problémy v letech 2016 nebo 2017 ke 200 eurům? Napovědět mohou podrobnější výsledky celého koncernu.
Jak se vyvíjela cena akcií společnosti Volkswagen?
Zajímavé je srovnání s cenami akcií dalších německých automobilek, konkrétně BMW (zeleně) a Daimleru (fialově).
Dále nabízíme srovnání vývoje obou typů akcií Volkswagenu s indexem DAX a evropským indexem akcií automobilek.
A nakonec akcie Volkswagenu s Bollingerovými pásmy.