Všichni medvědi vycházejí z jednoho (chybného) předpokladu

Řada ukazatelů vydává signál, že akcie jsou předražené. To je potřeba brát vážně, ale také je nutné tyto indikátory správně chápat.

Tržní stratég John Hussman se pokusil dát všechny ukazatele, které by měly naznačovat, že akcie jsou předražené, do jednoho grafu. A opravdu, vypadá to, že valuace jsou podle všech měřítek skutečně vysoké.

Když se však podíváte na všechny ukazatele blíže, zjistíte, že předpokládají jednu věc - normalizaci ziskových marží (ať už přímou, nebo nepřímou). Ukazatele buď počítají s průměrnou historickou ziskovou marží, nebo dávají valuaci do souvislosti s proměnnými, které sledují velikost ekonomiky.

Jinými slovy, všechny ukazatele počítají s tím, že marže oscilují kolem nějakého průměru, ke kterému mají tendenci se vracet. Tento průměr se nemění.

Co se ale stane, pokud je tento předpoklad chybný? Když se podíváme do historie, zjistíme, že ziskové marže už delší dobu tento průměr ignorují. Pokud vezmeme v úvahu marže firem z indexu S&P 500 (a odmyslíme si období recesí), žádné navracení marží k průměru již není na trhu vidět posledních 20 let.

Následující grafy ukazují vývoj čistých marží. První graf ukazuje čisté marže upravené o mimořádné vlivy.

Druhý graf ukazuje čisté marže vykazované podle oficiálních účetních standardů US GAAP.

Mimo období recesí zůstávají ziskové marže již dvacet let nad dlouhodobým průměrem. Proč ignorovat období recesí? Protože nikdo nezpochybňuje, že existují ekonomické cykly a v době recese ziskové marže klesají.

Otázkou ale je, zda se navracejí k průměru, na kterém se nějakou dobu pohybují. Pokud jsou celou dobu nad průměrem a jen v období recese klesnou na krátký čas pod něj, pak se buď nevracejí k průměru, nebo nepoužíváme správný průměr.

Všechny výše zmíněné ukazatele totiž selhaly už v minulosti. Když se podíváme na Hussmanův graf, naznačovaly v roce 2004 tyto ukazatele, že trhy jsou nadhodnocené. Od té doby je ale průměrný roční výnos akcií 7 %, a to včetně období nejhorší recese od Velké deprese.

Proč? Medvědi budou argumentovat tím, že akcie jsou nyní extrémně nadhodnocené, takže i výnosy od roku 2004 jsou vysoké. Jenže akcie jsou nadhodnocené, jen pokud ukazatele zobrazují věci správně.

Nyní se akcie obchodují na 17násobku zisků. To nevypadá jako extrémní číslo. Důvodem je to, že ziskové marže rostou. Žádný z ukazatelů, které naznačují příliš vysoké ocenění trhu, s tím nepočítá.

Abychom byli fér, medvědi mohou mít nakonec pravdu. Ziskové marže mohou spadnout a nechat za sebou extrémně přeceněný trh. Ale medvědi nyní žijí v iluzi, že řada ukazatelů naznačuje extrémní valuace. Všechny ale vycházejí z jedné teze, která se zatím neukazuje jako pravdivá. A nikdy se jako pravdivá ukázat ani nemusí.

Zdroj:
Philosophical Economics
Medvědí trh
Přestat sledovat
Ocenění
Přestat sledovat
Investiční bubliny
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
2. 8. 2021 10:00
Ronald Ižip (Trend): Akcie jsou hodně vysoko, těžko se ale hledají výnosné alternativy. Pro…
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
27. 7. 2021 19:30
V červenci Fed k utahování nezavelí, novinky k měnové politice si schová do Jackson Hole, míní…
Americká ekonomika
Přestat sledovat
Centrální banky
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Inflace
Přestat sledovat
Kvantitativní uvolňování
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat
27. 7. 2021 16:48
Pírko (Bohemian Empire): Jedinou odpovědí na nejistotu je diverzifikace, po akciích druhou největší…
Diverzifikace investic
Přestat sledovat
Investiční portfolio
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Managed futures
Přestat sledovat
Nejistota na trzích
Přestat sledovat
Ponaučení pro investory
Přestat sledovat
26. 7. 2021 14:45
Vladimír Vávra (WOOD & Company): Akcie FAAMG by měly táhnout další rally v USA, jejich hospodářské…
Alphabet (Google)
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Facebook
Přestat sledovat
Microsoft
Přestat sledovat
Sociální sítě
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Výsledková sezóna
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat