28. 3. 2023 20:30
VE STŘEDU V 10 HODIN ŽIVĚ: Aktuálně z trhů (Petr Novotný, Investiční web)
Nizozemec Harm van den Dorpel sám sebe označuje za představitele kryptoumění. Patří k průkopníkům moderního fenoménu prodeje uměleckých děl ve formě NFT, tedy nezaměnitelných tokenů uložených v blockchainu. "Díky NFT dostanu podíl pokaždé, když moje dílo změní vlastníka. Už jsem si tím vydělal na nový dům," říká.
Spousta lidí stále tápe, co to vlastně NFT v oblasti umění jsou. Jak byste jim to vysvětlil?
Když jako umělec prodávám malbu na plátně, tak vám předám plátno a vy mi dáte peníze. Celá transakce je jasná. Já už plátno nemám, ale mám peníze, a vy máte plátno, ale nemáte peníze. Vy pak můžete prodat plátno někomu dalšímu. Tento faktor vzácnosti, protože plátno je jen jedno, je těžké technicky zařídit u digitálních souborů. Když vám předám nějaký soubor, pořád budu mít jeho kopii. Abyste ale mohl vytvořit cenu na trhu, potřebujete, aby věc, která se prodává, byla vzácná.
Technologie zápisu do blockchainu o provedené transakci s unikátně definovaným dílem v podobě NFT tuto vzácnost umožnila?
Technologie NFT zavedla tento prvek vzácnosti do digitálního světa. Když vám prodám NFT, tak sice budu mít nadále kopii daného souboru, ale už ho nebudu vlastnit. Sice kdokoli může mít kopii obrázku, gifu, videa nebo čehokoli, co se v digitálním souboru skrývá, ale vlastník bude jen jeden.
Takže jedno digitální dílo nemůžete prodat dvakrát?
Přesně tak. Tento mechanismus navíc umožňuje, abyste dílo, jehož vlastnictví jste si koupili, zase prodali dále někomu jinému. Krásné na NFT také je, že jako umělec, který vytvoří NFT, mohu nadefinovat, abych pokaždé, kdy se dílo přeprodá, dostal určité procento z kupní ceny. To je pro umělce obrovská změna. Mohu tak své dílo na začátku prodat relativně levně, třeba za 100 eur, a když se stanu slavným a vy dílo prodáte třeba za 100 tisíc eur, já jako umělec z toho budu mít třeba 10 %.
Tento podíl z budoucí prodejní ceny si stanovujete sám už při vytváření NFT?
Umělec si tento podíl definuje sám na on-line tržišti, kde NFT prodává. Obvykle to funguje dobře a kdykoli se dílo na tomto tržišti prodá, umělec získá svůj podíl. Pokud ale jako nový vlastník token převedete na jiné tržiště, které nerespektuje ustanovení o podílu umělce, a prodáte je, pak umělec nedostane nic. Občas se to stává. Ale blockchain je veřejný, všichni mohou vidět všechny předchozí transakce. Takže když uvidím, že lidé prodávají moje dílo a nerespektují dohodu o podílu, mohu na to upozornit. Poškodí to reputaci vlastníka i tržiště.
Kolik procent z přeprodeje svých děl dostáváte?
10 %. Už jsem si tím vydělal na nový dům.
Jak často jedno vaše dílo mění vlastníka?
Je to několik tisíc přeprodejů. Když vytvořím nějaké dílo a k němu NFT a dám je na trh, zájemci se sletí jako hejno dravců, aby je získali. Protože počáteční cena je nízká, první nákup je opravdu levný. Během sekund dají NFT zpět na trh třeba za dvojnásobek původní ceny.
Takže jde jen o finanční spekulaci?
Na začátku ano, je to jako bitva. Postupně se ale prodej i cena stabilizují.
Kde v tomto řetězci spekulativních prodejů přijde na řadu opravdový sběratel, který chce vaše dílo dlouhodobě vlastnit?
To se těžko odhaduje. Ale u svého posledního projektu jsem omezil možnost nákupu jen na lidi, kteří již dříve nějaké moje dílo koupili a stále je vlastní. Na začátku jsem si udělal jejich seznam s adresami jejich kryptopeněženek, abych si byl jistý, že si dílo koupí ti, které zajímá jeho umělecká stránka. Na druhou stranu, finančně to pro mě úplně výhodné nebylo. Kdybych prodej otevřel, vydělal bych na přeprodejích mnohem více. Je to moje volba mezi vírou v umění a v jeho přínos společnosti a finančním ziskem.
Když si prodej organizujete sám na on-line tržišti, potřebujete vůbec galerie, které vás zastupují a prodávají vaše díla, jak je to běžně u fyzického umění?
Spolupracuji i s kamennými galeriemi, které jsou důležité pro prodej mých fyzických objektů. U NFT si vše mohu dělat sám, ale zabírá to hodně času, který raději věnuji tvorbě. S přáteli jsme založili NFT platformu Folia, která si z prodeje bere určitý podíl. Ale ne 50 % jako tradiční galerie. Podíl pro platformu je omezený na 15 %. Za to získám servis, protože platforma pracuje se sociálními médii, přes která může oslovit mnohem více potenciálních kupujících. Takže v určitém slova smyslu funguje platforma jako galerie.
Je cena NFT na trhu měřítkem kvality daného uměleckého díla?
Cena není totéž co estetická nebo inovativní hodnota díla. Vytvářím svá díla od roku 2005. Tržní hodnotu začala mít teprve před pár lety. Umělec musí věřit, že to, co dělá, je dobré. Bez ohledu na to, kolik to stojí na trhu.
Často na adresu NFT zaznívá, že většina z těchto věcí nemá s uměním nic společného.
To ale platí i na tradičním trhu s uměním, kde spousta obrazů nestojí za nic. Jediný rozdíl je v tom, že díky NFT je zveřejnění a prodej díla mnohem jednodušší. Dříve se na veletrh dostal jen umělec, kterého zastupovala nějaká galerie. Na trhu s NFT může být kdokoli. V tomto ohledu je to mnohem demokratičtější.
Harm van den Dorpel (41) je nizozemský konceptuální umělec žijící v Berlíně. Zaměřuje se na zkoumání estetiky propojováním softwaru a jazyka s použitím prvků z oblasti genetiky a blockchainu. Jeho díla byla vystavena v Německu, USA, Itálii, Spojeném království či Nizozemsku. Vedle digitálního umění, jako jsou počítačové animace a počítačem generované grafiky, vytváří také objekty a koláže.