31. 5. 2023 6:10
Komodity v portfoliu drobného investora: Přehled (převážně) býčích argumentů
Výkonnost hedgeových a aktivně spravovaných fondů je v poslední době mizerná a jejich manažeři udělají vše proto, aby nepřišli o své tvrdě inkasované poplatky. Pomoci by jim mohlo i sledování privátních letů šéfů velkých firem.
Když chce nějaký byznysmen utajit schůzku se svým potenciálním obchodním partnerem, přičemž ví, že jejich setkání by mohlo vést k velkému obchodu, ale také třeba poprasku na burze, musí cestovat autem. Ne kvůli uhlíkové stopě, ale proto, že let privátním letadlem nezůstane utajen.
Stačilo, aby v dubnu jedna analytická firma sdělila svým klientům, že letadlo Gulfstream V patřící společnosti Occidental Petroleum bylo spatřeno na letišti v Omaze, a hned se objevily spekulace, že Warren Buffett bude pomáhat Occidentalu při nákupu konkurenční společnosti Anadarko Petroleum. O dva dny později Buffett ohlásil investici v objemu 10 miliard USD do společnosti Occidental.
Není to náhoda. Hedgeové fondy a jiní velcí investoři dobře vědí, že kde jsou privátní letadla, tam se dělá byznys. Na tato "alternativní" data se orientuje například firma Quandl, kterou v prosinci koupil Nasdaq, agentury Bloomberg nebo FactSet zase využívají služeb firmy JetTrack.
Sledování letadel skutečně může pomoci při identifikaci některých firemních novinek, ale pro investory jde samozřejmě pouze o doplňkovou informaci. Díky dostupnosti informací se tyto novinky rychle projevují v tržních kurzech.
Řešením pro majitele soukromých letadel je utajování údajů o letu. Například služba FlightAware poskytuje údaje o všech letech velkých letadel, ale americká agentura Federal Aviation Administration vychází vstříc společnostem, které chtějí, aby jejich soukromá a malá letadla nebyla "viditelná" (mimochodem, je jich jen v USA zhruba 28 000).
Když má ale letadlo zařízení hlásící aktuální polohu (automatic dependent surveillance broadcast, ADS-B), které je velice přesné a na území USA bude povinné od roku 2020 u všech letadel, k údajům o jeho poloze se může každý dostat buď s dobrým přijímačem, nebo přes stránky ADS-B Exchange (na ženevském letišti například ADS-B využívá novinář François Pilet, který sleduje přílety a odlety diktátorů z celého světa a informuje o tom na Twitteru).
Byznysmeni se samozřejmě snaží, ve spolupráci s National Business Aviation Association prosadit větší ochranu svého soukromí, ale podle ADS-B Exchange jsou jejich argumenty o tajnosti nebo citlivosti těchto údajů nesmyslné. Manažeři hedgeových fondů a velcí investoři tedy mají dveře k těmto informacím otevřené. Je na nich, jak je využijí (a zda to bude k něčemu).