Byznys v USA: Chudý Honza, bohatý John

Návody typu "jak zbohatnout" snad zavážejí do knihkupectví spolu s kuchařkami a knihami o dietách po kamionech. Takže když narazíte na letos vydanou brožuru "Podnikání v USA. Chudý Honza, bohatý John", je snadné ji přehlédnout. Byla by to chyba.

John Vanhara odešel do Států před devíti lety a postupně vybudoval několik středně velkých firem: realitku, obchod s bicykly, agenturu usnadňující zakládání společností, a pak ještě službu umožňující Čechům nakupovat i v těch amerických e-shopech, které běžně neposílají zboží do Česka.

O svých zkušenostech několik let bloguje – pokud se na hlavní stránce začtete aspoň do jednoho článku, kniha se vám nejspíš bude líbit.

Cesta za dvěma miliony dolarů

Vanhara razí poněkud neortodoxní strategii – místo nekonečných příprav si radši máte plivnout do dlaní. "Jak nejlépe zjistíte, jestli nějaké podnikání bude fungovat? Místo psaní business plánu to začněte dělat."

I v USA na to však potřebujete razítka a víza. Autor hutně vysvětluje, v čem se liší různé typy společností, na který úřad zajít s jakým lejstrem, jak se platí v různých státech daně, a proč je pro podnikání nejlepší Nevada. Ne že by si to všechno nešlo vygooglovat – jenomže kombinace tvrdých informací a subjektivních zkušeností je přesně to, kvůli čemu tahle kniha stojí za přečtení.

Pokud do Ameriky skutečně odcestujete, přijde vám asi vhod i Vanharovo know-how s pronajímáním nemovitostí, fungováním amerického realitního trhu nebo bojem s mývaly.

Většina rad však platí univerzálně: "Pracujte na tom, co vám nejdříve přinese peníze." To jsem si měl vylepit nad pracovní stůl, když jsem odešel na volnou nohu. A hned vedle toho: "Ztracené příležitosti jsou největším nákladem." Málokdo si uvědomuje, kolik peněz mu utíká prostě jen tím, že se věnuje činnostem, které nevydělávají tolik, jako by mohlo něco jiného. A jak podle Vanhara vypadá šťastný konec americké pohádky? Majetek v hodnotě dvou milionů dolarů. Z toho už podle něj kouká dost vysoký pasivní příjem na velice pohodlný život.

V USA se řeší kraviny po telefonu, ne celodenní služebkou

Pokud o podnikání v USA nepřemýšlíte a víc než státní sekretářství v Nevadě vás lákají Katzovy lahůdky na Manhattanu, Vanharova kniha nabízí hodnotu i vám – jde totiž o zajímavý příspěvek do diskuse o české národní povaze a o rozdílech mezi Evropou a Spojenými státy.

"V USA jde nejdříve o business, teprve pak o kamarádství – nejdříve začnete dělat business, a pak se z vás a zákazníka stanou přátelé. V ČR mi vždy připadalo, že nejdříve musíte s někým chodit na pivo, abyste s ním mohli dělat business. V USA nemusíte vytvářet vztahy, chcete-li něco prodat. Hlavně a především jde o to, co dokážete nabídnout."

Pokračování článku najdete na serveru Finmag.cz

26. 2. 2021 12:21
Česko v roce 2030: Moderní trendy člověka ze služeb hned tak nevytlačí, věří ekonom David Marek
Česká ekonomika
Přestat sledovat
Česká republika
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Přestat sledovat
25. 2. 2021 17:01
David Navrátil (Česká spořitelna): České zadlužení může být problém, výnosy dluhopisů ztrácejí v…
Česká ekonomika
Přestat sledovat
David Navrátil
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
25. 2. 2021 21:31
ABCD investora: Tipy na výběr akcií (nejen) ve středoevropském regionu
Akcie ČR
Přestat sledovat
Akciové tipy
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Large caps
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Small caps
Přestat sledovat
Střední a východní Evropa
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
25. 2. 2021 12:31
Dominik Stroukal: Kdo chce těžit z výhod bitcoinu, nesmí se bát propadů o desítky procent
Bitcoin
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Kryptoměny
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Volatilita
Přestat sledovat