25. 3. 2023 20:30
V PONDĚLÍ V 10 HODIN ŽIVĚ: Expertní tržní výhled (Pavel Hadroušek, Fio banka)
Dlouhá léta byla žena působící na finančním trhu něco výjimečného. Ve 21. století došlo k dynamické změně a podíl žen mezi investory se rok co rok zvyšuje. Kdo je typická investorka? Kolik jich v současnosti je? A jak vůbec investují?
Za poslední tři roky se finanční trhy staly mimořádně populárními. V roce 2020 jsme se potýkali s nízkými úrokovými sazbami, aktivity všeho možného typu se přesunuly na internet a v reálné ekonomice se střídaly lockdowny. Lidé měli více času seznámit se s tím, jak finanční trhy fungují. Informací je na internetu nebo v obchodních platformách dost a dost.
Rok 2022 přinesl velkou volatilitu vyvolanou napjatou geopolitickou situací. Inflace si vybrala svou daň a motivovala velkou část společnosti ke snaze ochránit hodnotu kapitálu, a to mimo jiné formou investic.
Podle údajů investiční platformy XTB byl loni podíl žen mezi novými klienty rekordní (16 %). Donedávna byl podíl žen mezi investory podstatně nižší, v posledních letech ale významně roste. Hlavním důvodem je zřejmě celková změna chování žen v moderním světě. Jsou profesně aktivní, kreativní a podnikají kroky v oblastech, které byly dříve považovány za doménu mužů.
Podle údajů XTB je největší podíl žen na finančním trhu v Rumunsku (26 %) a v Británii (14 %). Nejnižší podíl žen mezi investory je v České republice, Francii a Německu. To jsou také jediné trhy, kde je podíl žen na trhu pod 10 %.
V průzkumu investičního chování Čechů provedeném Asociací pro kapitálový trh České republiky 43 % Češek uvedlo, že největší překážkou, která jim zamezuje začít s investicemi, je strach ze ztráty investovaných peněz. Další nejčastěji uváděnou obavou (37 %) je hrozba, že se z investice vyklube podvod, případně si ženy nejsou jisté, zda se jedná o dobrou investiční příležitost. Z toho plyne, že nejznatelnější bariérou je u žen přílišná opatrnost.
Ženy mají větší sklon k opatrnosti než muži. To je sice v začátku investování nevýhoda, protože to může od samotného provedení odrazovat, ale později v rámci investování se význam opatrnosti mění. Když totiž k investici dojde, ženy mají menší tendenci spekulovat a snažit se rychle obchodovat, naopak se investování věnují s dlouhodobým cílem zachování hodnoty svého majetku.
V průběhu let vzniklo o přítomnosti žen na finančních trzích mnoho stereotypů, především ohledně jejich přílišné opatrnosti. Data ale ukazují opak, jelikož investiční rozhodnutí žen se nijak výrazně neliší od těch mužských. V letech 2020-2022 ženy nejčastěji volily CFD na světové akciové indexy s převahou amerického a německého trhu.
Zajímavý je také pohled na aktivity žen na akciovém trhu. V letech 2020-2022 se ženy jednoznačně rozhodly primárně investovat velkých technologických firem. V tomto období na platformě XTB ženy nejraději nakupovaly akcie tří amerických společností – Palantir Technologies, Tesla a Apple.
To ale neznamená, že by dámy nevěřily místním společnostem. Údaje z jednotlivých zemí ukazují, že regionální sentiment byl jasně patrný. Ve sledovaném období byla v Polsku nejoblíbenější CCC, v České republice ČEZ, ve Francii TechnipFMC a ve Španělsku International Consolidated Airlines Group.
Údaje XTB ukazují, že žena na finančním trhu je uživatel s trochu jiným profilem než muž. Ženy na trhu jsou v průměru o něco starší (37 let), muži jsou v průměru o dva roky mladší.
Největší rozdíl je ale ve způsobu investování. V posledních letech investují muži častěji prostřednictvím mobilních zařízení. Ženy jsou naproti tomu spíše tradicionalistky, když 59 % transakcí iniciovaných ženami bylo provedeno prostřednictvím desktopové aplikace, tedy z počítače.
Doba, kdy převládal stereotypní přístup k rozdělení rolí v domácnosti, odeznívá. Jako společnost se snažíme budovat partnerské vztahy, v nichž by každý měl mít prostor na svůj rozvoj. Potenciál pro dynamický růst počtu žen na finančních trzích je obrovský, což dokazuje i fakt, že si na vysokých školách stále častěji vybírají ekonomické obory. Například v sousedním Polsku v této oblasti převažují nad muži.
Co by se tedy mělo udělat pro to, aby se ženy aktivněji zapojily do správy svých financí? Podpora aktivnějšího zapojení žen do správy peněz by určitě mohla vést skrze didaktickou činnost v oblasti seberozvoje. Národní a mezinárodní organizace, kluby a sdružení mohou ženy podpořit nabídkou seminářů a dostupných výukových materiálů na míru.
Neméně důležitou součástí celé věci je ale i přístup zaměstnavatelů. Opatření, která přijmou proto, aby ženám pomohli sladit kariéru s mateřskou rolí, jsou klíčová. Mezi taková opatření patří například práce na částečný úvazek, flexibilní pracovní doba nebo správné podmínky pro rozvoj individuálních manažerských schopností žen.