27. 2. 2021 20:31
V PONDĚLÍ V 10 HODIN ŽIVĚ: Expertní tržní výhled
Odborníci přišli nedávno s šokujícím závěrem. Čím drastičtěji na nás doléhá krize, tím lépe a kvalitněji žijeme. Menší příjmy mimo jiné znamenají, že neutrácíme za drahá a nezdravá jídla, kvůli úsporám přestáváme jezdit autem a máme více času na relaxaci.
Zdálo by se, že se v době krize většina lidí uchyluje k rychlému a levnému stravování. Částečně ano. Proto si fastfoody jako McDonald's nebo Burger King vedou i v době krize velmi dobře. To je však stravování mimo domov. Lidé přestali navštěvovat dražší restaurace a dávají přednost rychlosti a ceně, před kvalitou.
To ovšem neplatí o domácí stravě. Zde nastal velký posun oproti letům, kdy se lidem dařilo. V současnosti v lednicích převládají zdravé jogurty, zelenina, ovoce a maso. Právě na těchto surovinách se dá ušetřit a lidé jsou si toho vědomi.
Podle profesora Christophera Ruhma z Virginské univerzity žijí lidé během krize déle. Jeho výzkum ukazuje, že pokud se nezaměstnanost zhorší o jeden procentní bod, prodlouží se délka života v průměru o půl procenta.
V dobách, kdy se ekonomice daří, jsou totiž lidé zvyklí více pracovat a mají tendenci trávit v práci více hodin. Nedostatek pracovních příležitostí působí na lidskou psychiku opačně – lidé pracují méně a srdce dostane kýžený odpočinek od stresu. Navíc má tělo dostatek spánku. To jsou faktory, které jsou pro délku života zásadní.
Jen ve Spojených státech za posledních 5 let klesl počet nehod zaviněných alkoholem o 30 procent. Podle odborníků se toto zlepšení údalo hlavně díky ekonomické krizi.
Lidé totiž nejezdí za zábavou jako v ekonomicky příznivých obdobích. Raději zůstanou doma a pijí alkohol zakoupený v supermarketech, který je o poznání levnější než v baru.
Ekonomická krize dopadá drtivě i na restaurace. Nejhůře na tom byly mezi roky 2008 a 2010. Úbytek hostů je opravdu markantní – jde skoro o polovinu. Lidé se totiž z finančních důvodů snaží stravovat doma a neutrácet za drahá jídla v restauracích.
Další dopady recese: Ekonomická tíseň zvyšuje riziko nevěry
Roli hraje kromě finanční situace také nadbytek volného času. Díky tomu si totiž většina lidí připraví jídlo doma a do restaurace vyrazí maximálně jednou měsíčně. V dobách prosperity jsou lidé za jídlo v restauraci ochotni utrácet až 4krát do měsíce.
Mnohem více lidí jí zeleninu, hlavně čerstvou od farmářů. Za poslední dva roky se jen ve Spojených státech zvýšil počet zemědělců pěstujících zeleninu o 17 procent. Toto číslo odpovídá i zvyšující se poptávce po zelenině. Ta pak působí na lidský organismus.
Ve Spojených státech počet zákazníků posiloven a fitness center raketově roste. Není to ničím jiným než ekonomickou krizí. Jak už bylo zmíněno, lidé mají více volného času a méně peněz. Pokud chtějí investovat do sebe, většinou na to jdou přes zdraví a pohyb.
Jak rozeznat krizi a hospodářský růst? 15 nejdivnějších ekonomických indikátorů
Patrný je na druhou stranu ústup od nákupů drahých a luxusních kusů oblečení a doplňků. Většina fitness center nabízí výhodné permanentky, které se v dobách krize vyplatí. Překvapivé je, že do fyzičky investují i lidé, kteří přišli během krize o práci. Podle odborníků jde o určitý motivační prvek, který nutí lidi se fyzicky zdokonalovat.