19. 4. 2021 14:40
Investorský magazín: Jsou high yield dluhopisy nebo akcie Coinbase zajímavou volbou pro drobné…
Kdekdo řekne, že snaha předvídat dění na finančních trzích je stejně zbytečná jako předpověď počasí. Ve skutečnosti se oba okruhy predikcí shodují pouze v tom, že stojí hodně peněz. Jejich výsledky jsou totiž diametrálně rozdílné.
Chuck Klosterman ve své knize But What If We're Wrong zmiňuje, že na předpověď počasí se vynakládá ročně kolem 5 miliard dolarů a výsledkem je prý úspěšnost předpovědi kolem 66 %. Když ale někdo řekne, že zítra bude stejné počasí jako dnes, má údajně pravděpodobnost úspěchu 33 %. "Takže investované miliardy dolarů vlastně znamenají, že tyto drahé předpovědi jsou pouze dvakrát přesnější než odhad úplného nýmanda, který se podívá z okna," tvrdí Klosterman.
Wall Street Journal zase uvádí, že podílové fondy v USA ročně investují přes 300 milionů dolarů na to, aby posílaly svým klientům reporty o trzích. Je to sice velké číslo, ale v porovnání s tím, kolik tyto fondy investovaly do překonávání indexů (respektive trhu), je to zanedbatelná částka. A na rozdíl od příkladu s počasím jsou na tom mnohem hůře než nějaký zdánlivý nýmand, který si koupí indexový fond.
O tom, proč aktivní správa ve většině případů nepřekonává indexy, se napsalo hodně. Vysoké poplatky, daně, velká konkurence, to vše za tím může být a asi i částečně je. Ale skutečný důvod je možná ještě jednodušší. Většina akcií totiž také zaostává za celými indexy.
Společnosti JPMorgan a Longboard Asset Management si daly tu práci, aby zjistily, proč je aktivní správa (případně takzvaný stock-picking, výběr jednotlivých akcií) tak složitá. Na co přišly? Namátkou:
V roce 2015 proběhlo na světových trzích denně asi 99 milionů obchodů s akciemi v celkovém objemu 498 miliard dolarů. Mnoho lidí tedy investuje s tím, že v porovnání s trhem nakonec prodělá. Myslíme si, že se nás statistika netýká, ale to je omyl. Podle studie společnosti Deloitte má 17 milionů Američanů investiční účet. Kdyby jen 5,9 % z nich poráželo trh, ať už díky štěstěně, nebo díky svým schopnostem, čítalo by to milion lidí. Existuje šance, že někoho, kdo poráží trh, znáte, a že máte pocit, že když to dokáže v Americe tolik lidí, vy to zvládnete také. Můžete, ale pravděpodobnost není na vaší straně.