Tichá hrozba na čtyřech kolech může ropným firmám definitivně zlomit vaz

Svět se ještě nedávno děsil, co přijde, až vyschnou světové zásoby ropy. Jak se ale ukazuje, na světě je více ropy, než dosud studie tvrdily. Využitelné zásoby suroviny se zvyšují díky rozvoji frakování či těžbě z dříve nedostupných podmořských ložisek a ropných písků. Na druhé straně rovnice je naopak klesající poptávka po ropě, což tlačí její ceny dolů. Černé zlato rozhodně nezažívá zlaté časy, ten největší šok, který ho může definitivně srazit k zemi, ale teprve přichází.

Velká část poptávky po ropě plyne z automobilové dopravy. Na planetě je podle odhadů aktuálně asi miliarda aut s konvenčním pohonem. Věk benzínu ale podle technologických vizionářů pomalu končí.

Automobilky Tesla Motors a Chevrolet chtějí již brzy na trh uvést elektromobily s dojezdem přes 300 kilometrů za méně než 30 000 USD, což se pro toto dynamicky se rozvíjející odvětví může stát zlomovým bodem. Miliardy dolarů navíc do vývoje elektromobilů nelijí jen tito výrobci, masivně do aut na elektrický pohon investují prakticky všechny velké automobilky, včetně Fordu, Volkswagenu, Nissanu nebo BMW. Aktivní jsou i technologické giganty jako Apple a Google.

Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) předpokládá, že v roce 2040 budou auta na elektrický pohon tvořit jen asi procento z celkového počtu automobilů na Zemi. Podobně smýšlí i ropný obr ExxonMobil. Jenže vezmeme-li v úvahu dynamiku vývoje nových technologií, kterou lze vyjádřit v podobě takzvané S křivky, mohlo by již v roce 2040 být každé druhé auto poháněné elektřinou.

Navzdory propadu cen ropy loni celosvětový prodej elektromobilů vzrostl o 60 %. Pokud by poptávka po vozech na elektrický pohon pokračovala stejným tempem jako dosud, převis nabídky ropy nad poptávkou po ní dosahující aktuálně dvou milionů barelů denně by se nejpozději do roku 2023 zdvojnásobil. Do roku 2040 by se pak podle tohoto scénáře mohla poptávka po ropě kvůli poklesu počtu aut na konvenční pohon snížit o dalších zhruba 16 milionů barelů denně.

Další vývoj bude záviset na mnoha faktorech, mimo jiné na vývoji cen baterií, které jsou alfou a omegou elektromobilů. I v této oblasti ale odborníci předpokládají celkově příznivý vývoj. Jak upozorňuje Colin McKerracher z Bloomberg New Energy Finance, od roku 2010 ceny lithium-iontových baterií spadly asi o 65 % na zhruba 350 USD na kilowatthodinu a vývoj naznačuje, že do roku 2030 by se mohla jejich cena v přepočtu na kilowatthodinu snížit až na 120 USD.

Zdroj:
Bloomberg
Komodity
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Technologie
Přestat sledovat
Energetika
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Inovace
Přestat sledovat
Ekologie a životní prostředí
Přestat sledovat
Doprava
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
23. 2. 2021 17:01
Kateřina Zychová (Verdi Capital): Hotovost držíme na minimu. Smysl dávají akcie, zvažujeme větší…
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
22. 2. 2021 17:06
Šnobr: Případná akvizice Vodafonu ze strany ČEZ by nemusela mít dopad na dividendu
Akcie ČR
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Fúze a akvizice
Přestat sledovat
Telekomunikace
Přestat sledovat
22. 2. 2021 12:01
Investorský magazín: Ropná rally jako důsledek spekulací, nebo proces opřený o fundamenty?
Firemní dluhopisy
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Investorský magazín
Přestat sledovat
Komerční reality
Přestat sledovat
Komodity
Přestat sledovat
Nemovitosti
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Ropa Brent
Přestat sledovat
Ropa WTI
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
20. 2. 2021 20:31
Filip Kejla (WOOD & Company): Sledujte výnosy dluhopisů a volatilitu, hlubší korekci ale v záplavě…
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
WOOD & Company
Přestat sledovat