Investování: 5 vět, při kterých byste měli zpozornět
|

Investování: 5 vět, při kterých byste měli zpozornět

Profesor psychologie na Arizona State University Robert Cialdini se v knize Influence: The Psychology of Persuasion zevrubně věnuje různým přesvědčovacím metodám. Asi si říkáte, že na vás si nikdo jen tak nepřijde, obzvlášť když jde o peníze. Cialdini vás vyvede z omylu.

Investování Ponaučení pro investory Psychologie Chyby v investování

Operátoři brokerů, zaměstnanci bank, marketingoví specialisté. Ti všichni mají osvojené nepřeberné množství technik, jak vás přesvědčit, že jejich nabídka je ta nejlepší. Některé přesvědčovací techniky jsou tak promyšlené, že nakonec kývnete, i když jste ještě před chvílí tvrdili, že to není nic pro vás. Které věty vás mají definitivně dostat na lopatky?

Důvěřujte mi, jsem zkušený odborník.

S touto větou se někdy v životě setkali téměř všichni, ne nutně jen ve světě financí. A investoři, kteří nakonec kývli, se většinou rychle přesvědčili, že bezmezná důvěra dokáže nadělat velké škody. Člověk, který se vás snaží přesvědčit, že je odborník na slovo vzatý, přitom ani nemusí lhát. To, že je někdo odborník, totiž ještě neznamená, že nedělá chyby. Dokonce i Warren Buffett za svůj život udělal několik rozhodnutí, jež později označil za chybná. V roce 2010 například v rozhovoru pro CNBC přiznal, že akcie Berkshire Hathaway byly nejhorší cenné papíry, jaké kdy koupil.

Vy nechcete zhodnotit své peníze?

Chcete vydělat opravdu velké peníze? Chcete získat finanční nezávislost? Chcete rychle zbohatnout? Kdo by nechtěl, samozřejmě. Když vám někdo položí několik podobných otázek rychle za sebou a odpověď na všechny je ano, těžko na následující nabídku v podobě zaručené investice odpovíte ne. Nezapomínejte ale, že kdyby bylo investování tak jednoduché, byli by všichni na světě miliardáři.

Dělají to tak všichni.

Ocenění akcií je sice vysoko nad historickými průměry, investují do nich ale všichni, takže není důvod se jim vyhýbat. Že to tu již párkrát bylo? Ano, bylo. Všichni do akcií investovali i ve 20. letech minulého století, před koncem tisíciletí nebo v první polovině roku 2008. A jak to dopadlo. Nenechte se strhnout davem. Pokud o něčem nejste přesvědčení, nedělejte to jen proto, že se to od vás očekává.

Nikdo jiný vám takovou nabídku nedá.

Máme skvělý analytický tým, jedinečnou strategii a poplatky, o jakých se vám ani nesnilo. Zní to pěkně, to samé o sobě ale tvrdí všichni. Nenechte se zlákat líbivými marketingovými frázemi. Poplatky nejsou vše a jedinečná strategie je vlastně každá. Věnujte čas sbírání referencí a sami si v klidu srovnejte různé nabídky na trhu.

Rozhodněte se rychle, nezbývá moc času.

Oblíbenou metodou, jak někoho donutit k rozhodnutí, je vytvořit dojem, že se musí rozhodnout rychle, ideálně hned. Mimo finanční trhy je tato metoda populární například mezi realitními makléři, kteří vám jsou schopni tvrdit, že o stejný dům nebo byt, který jste si přišli prohlédnout, má zájem dalších pět nebo deset lidí, přičemž přednost dostane ten, kdo se dříve rozhoupe. Nespěchejte, unáhlená rozhodnutí na finanční trhy nepatří.

Zdroj: Of Dollars And Data