Kanadský De Havilland po letech obnoví výrobu letadel Canadair na hašení požárů

Kanadská společnost De Havilland po letech obnoví provoz výrobní linky na letadla Canadair určená pro hašení požárů. Reaguje tak na hromadnou objednávku šesti evropských zemí na 22 letadel. Vedení firmy připisuje rostoucí zájem klimatickým změnám a stále častějším požárům. Zástupce firmy to uvedl v rozhovoru s deníkem Le Monde na aerosalonu ve Farnborough poblíž Londýna.

"Už je to téměř deset let, co jsme neprodali ani nedodali žádný canadair," řekl viceprezident firmy Jean-Philippe Côté. Velké objednávce, kterou společně poslala Francie, Řecko, Itálie, Chorvatsko, Španělsko a Portugalsko, předcházelo podle Côtého 18 měsíců vyjednávání. Dalších šest strojů má objednaných Indonésie.

Cílem hromadné zakázky nebylo snížení ceny, ale zaručení jistého objemu výroby, aby se firmě vyplatilo investovat do obnovy linky, píše Le Monde. O spuštění výroby modelu Canadair DHC-515 firma rozhodla letos v březnu. De Havilland usiluje o certifikaci v roce 2025 a první dodávky plánuje o rok později. Katalogová cena letadla, které pomáhá s boji proti rozsáhlým požárům, je 35 milionů eur.

První canadair vyrobili v Kanadě v roce 1969, od té doby jich vzniklo 220. "V provozu jich je stále ještě 160, polovinu provozují v Evropě, druhou v Severní Americe," říká Côté a ujišťuje, že přes 20 let staré stroje jsou technicky v pořádku.

Francie, která v těchto dnech bojuje s rozsáhlými lesními požáry v departementu Gironde, už 12 canadairů vlastní. Ty nově objednané nenahradí ty starší, ale rozšíří stávající flotilu, která má kvůli častým požárům stále více práce.

Zájem o nákup těchto strojů projevila také Austrálie. Členové Evropské unie ale podle výrobce dostanou při dodávkách přednost.

Trh s hasicími hydroplány je malý, vysvětluje Côté, proč canadair v podstatě nemá žádnou konkurenci. Letoun dokáže nabrat až 6 000 litrů vody v jezeře, v řece nebo i na rozbouřeném moři a poté ji svrhnout na požár, aniž by mezitím přistál. Operaci může opakovat až patnáctkrát za hodinu, zatímco stroje konkurentů Airbus a Boeing uzpůsobené pro boj s ohněm musejí pokaždé přistát na letišti a nádrž s vodou naplnit.

Zdroj:
ČTK
Přestat sledovat
Počasí
Přestat sledovat
Průmysl
Přestat sledovat

Videotéka

Obrázek: Wikimedia Commons
7. 12. 2022 6:06
Best & Novotný: Co, jak a kdy může přispět ke konci války na Ukrajině v roce 2023?
Ekonomické a politické hrozby
Přestat sledovat
Geopolitika
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Spojené státy americké (USA)
Přestat sledovat
Ukrajina
Přestat sledovat
Výhled na rok 2023
Přestat sledovat
Obrázek: Thinkstock
6. 12. 2022 17:06
Michálek (STARTer IP): Do roku 2023 půjdu s investičním portfoliem založeným na ETF. Jsou pro to…
Akciový trh
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Výhled na rok 2023
Přestat sledovat
Obrázek: Profimedia
6. 12. 2022 6:43
Igor Pauer: V současném cyklu odhaduji pokles ceny bitcoinu na 8-12 tisíc USD. Kde a jak s ním…
Bitcoin
Přestat sledovat
Ethereum
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Kryptoměny
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Obrázek: Flickr
4. 12. 2022 18:00
ABCD investora: Jak na vítězné portfolio v roce 2023?
Akcie ČR
Přestat sledovat
Akciové tipy
Přestat sledovat
Bezpečné investice
Přestat sledovat
Forex (FX)
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Komodity
Přestat sledovat
Kryptoměny
Přestat sledovat
Platina
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Výhled na rok 2023
Přestat sledovat
Přestat sledovat